PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ciągniki o mocy 60 KM – przegląd i ceny

Autor: Karol Hołownia, Karol Wieteska, Grzegorz Szularz

Dodano: 02-12-2017 07:42

Tagi:

Jaki ciągnik o mocy 60 KM wybrać? Przed dylematem wyboru niewielkiego ciągnika stają co roku tysiące polskich rolników. Wybór jest bardzo duży. Aby go ułatwić, w poniższym zestawieniu ujęliśmy 9 popularnych modeli takich maszyn.



Około 40 proc. sprzedaży ciągników w Polsce stanowią maszyny z silnikami o mocy 50-75 KM. W dużej mierze wiąże się to z ciągle dużym rozdrobnieniem gospodarstw, gdzie stanowią one główną siłę pociągową. Coraz więcej rolników kupuje jednak takie maszyny, zastępując wysłużone "sześćdziesiątki" jako uniwersalne maszyny pomocnicze do wszelkiego rodzaju zadań w obrębie gospodarstw: współpracy z wozami paszowymi, ładowaczami czołowymi, a także do wykorzystania w lekkich pracach polowych: z maszynami zielonkowymi, opryskiwaczami czy rozsiewaczami nawozów. Kupujący taki ciągnik rolnicy oczekują przede wszystkim prostoty konstrukcji, zwrotności i niezawodności. Czy te wymagania spełnia aktualna oferta producentów? W dużej mierze tak, choć na pewno dzisiaj nie kupimy tak prostego ciągnika, jakim był Ursus C-360 sprzed trzech dekad. Maszyny są coraz bardziej skomplikowane przede wszystkim z powodu norm spalin i bezpieczeństwa, ale także wymagań samych farmerów i maszyn towarzyszących. Tak czy owak, rynek niewielkich ciągników oferuje bardzo szeroki wybór. W naszym zestawieniu przyjrzeliśmy się 9 wybranym modelom o mocy 60 i trochę ponad 60 KM.

CASE IH FARMALL C 65

Farmall to nazwa nawiązująca do pierwszych ciągników firmy Case: prostych, topornych, ale też bardzo użytecznych. Z tych trzech określeń do dzisiejszego Farmalla C pasuje jedynie to ostatnie.

Szukając ciągnika o mocy ok. 60 KM, nie sposób nie zajrzeć do oferty firmy Case IH. Model Farmall C 65 to dobry przykład, jak powinien wyglądać niewielki traktor do wszechstronnych zastosowań. Do napędu wykorzystano czterocylindrowy, 65-konny silnik FPT o pojemności 3,4 l i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 275 Nm przy 1500 obr./min. Nie jest to najwyższa wartość w naszym zestawieniu, jednak relatywnie duża pojemność skokowa daje nadzieję na długoletnią bezawaryjną eksploatację.

W standardzie napęd przekazywany jest za pomocą prostej przekładni ręcznej o 12 biegach z rewersem mechanicznym, jednak Farmalla C 65 można doposażyć zarówno w rewers bezsprzęgłowy, jak i przekładnię 20x20 w dwóch wersjach: z rewersem mechanicznym lub elektrohydraulicznym. Na uwagę zasługuje również podnośnik (z MHC) z funkcją Lift-o-matic, która pozwala na opuszczenie/podniesienie ramion podnośnika do nastawionej wcześniej wysokości. Kabina wykonana jest starannie i zapewnia przyzwoity komfort pracy i niezłe, jak na mały ciągnik, wygłuszenie. Tańszą, ale "uboższą" alternatywą Farmalla C jest Farmall A.

⇒ Cena: od 141 400 zł brutto

Plusy:
  • czterocylindrowy silnik o dużej elastyczności (moc maksymalna od 1800 do 2300 obr/min)
  •  możliwość wyboru przekładni i rodzaju rewersu
  •  przyzwoite wykończenie kabiny
  Minusy:
  • stosunkowo niska masa własna (2880 kg)
  • wysoka cena

 DEUTZ-FAHR AGROLUX 65

Mały, zwrotny i solidnie wykonany - tak w skrócie można opisać najmniejszy z ciągników polowych firmy Deutz-Fahr, model Agrolux 65. Ciągnik jest napędzany sprawdzoną jednostką napędową SDF z serii 1000, która z 3 l pojemności generuje moc 62 KM. Prosta jest także skrzynia przekładniowa, w której znajdziemy 12 biegów do przodu i 3 do tyłu. Pozwala ona rozpędzić maszynę do 30 km/h. Zbyt rozbudowany nie jest także układ hydrauliczny, który wyposażono w pompę o wydatku 33 l/min i standardowo tylko jedną parę wyjść hydraulicznych. Podnośnik ma z kolei udźwig na poziomie 2500 kg, co jest aż nadto wystarczające jak na stosunkowo niewielką maszynę.

Wyposażenie modelu Agrolux 65 nie jest z pewnością zbyt bogate, ale do zastosowań, do jakich jest przeznaczony, czyli jako ciągnik pomocniczy lub główny na kilkunastohektarowych powierzchniach, powinno w zupełności wystarczyć. Wszelkie braki rekompensować będzie również cena, która dla modelu wyposażonego w kabinę rozpoczyna się od nieco p onad 100 tys. zł brutto.

⇒ Cena: od 100 800 zł brutto

Plusy:
  • bardzo popularny, sprawdzony przez lata model
  • sprawdzony silnik SDF serii 1000
  • dobra zwrotność
  Minusy:
  • pompa hydrauliczna o małym wydatku
  • rewers umieszczony po prawej stronie

 

FARMTRAC HERITAGE 6060

W tym ciągniku wszystko jest proste: prosty silnik, prosta skrzynia, obsługa, nawet cena jest prosta; 1 KM za 1000 zł netto.

Nie ma w tych słowach nadmiernej przesady, bowiem ciągniki Farmtrac serii Heritage to naprawdę nieskomplikowane maszyny - wprawdzie z amerykańskim rodowodem Forda, jednak sprzed niemal 30 lat! Szaleństwo? Nie do końca, bowiem taka koncepcja idealnie sprawdza się chociażby w Indiach, gdzie ciągniki łatwego życia nie mają. Patrząc z punktu widzenia polskiego rolnika, ciągnik na pierwszy rzut oka nie wyróżnia się niczym szczególnym. Moc 60 KM i 250 Nm przy 1500 obr./min jest uzyskiwana z silnika o pojemności 2,9 l. Na plus można zaliczyć cztery cylindry oraz zasilanie z pompy rzędowej, na minus - dość mały, bo 56-litrowy, zbiornik paliwa.

Farmtraca 6060 cechuje niewielkie zużycie paliwa (3,5-4 l/mth w agregacie, ok. 4 l/mth z wozem paszowym). Kolejnym atutem z punktu widzenia eksploatacji będzie dwustopniowe suche sprzęgło z niezależnym sterowaniem WOM. Niestety, całość psuje niesynchronizowana skrzynia biegów 8/2 bez rewersu oraz słaby TUZ. Te niedogodności w dużym stopniu rekompensuje cena. Otóż ciągnik w podstawowej wersji jest wyceniony na 60 tys. zł netto (bez kabiny), co czyni go najtańszą propozycją w naszym zestawieniu.

⇒ Cena: od 73 800 zł brutto (bez kabiny)

Plusy:
  • cena (najtańszy ciągnik 60 KM w zestawieniu)
  • niskie zużycie paliwa, kompaktowe wymiary (2434 mm wysokości)
  • możliwość wyposażenia w fabryczny ładowacz, kabinę i przedni TUZ
  Minusy:
  • słaby podnośnik
  • niesynchronizowana skrzynia biegów bez rewersu
  • słabe wyciszenie wersji z kabiną

JOHN DEERE 5067E

Mimo iż ciągnik John Deere 5067E należy do tzw. serii "budżetowej", rozwiązania, jakie zastosowano w nowym modelu, powinny zadowolić nawet wymagających użytkowników.

John Deere 5067E to przedstawiciel zmodernizowanej niedawno serii 5E, którą cechują nie tylko nowe silniki, ale też większa kabina. Jak na tę klasę ciągników, jest ona rzeczywiści obszerna i komfortowa. Maszyny wyróżnia także możliwość wyposażenia choćby w przekładnię 24/24 z półbiegiem zmienianym pod obciążeniem i elektrohydraulicznym rewersem (PowerReverser). W standardzie oferowana jest skrzynia biegów umożliwiająca wybór 12 biegów do przodu i do tyłu i rewers mechaniczny. Sercem układu hydraulicznego jest pompa o maksymalnym wydatku 43,5 l/min, a na zewnątrz wyprowadzone są dwie pary szybkozłączy hydraulicznych. Udźwig tylnego TUZ nie jest zbyt duży - charakteryzuje go wartość na poziomie 1800 kg.

Pod maską pracuje silnik PowerTech E o mocy 68 KM (obok Valtry A najmocniejsza jednostka napędowa w naszym zestawieniu), obok którego dla spełnia normy emisji spalin Stage 3B znalazł się m.in. filtr DPF. Mimo iż jednostka jest 3-cylindrowa, jest bardzo elastyczna. Całość konstrukcji tworzy bardzo kompaktową i zwrotną maszynę z promieniem skrętu poniżej 4 m.

⇒ Cena: od 123 000 zł brutto

Plusy:
  • obszerna i komfortowa kabina z bogatym pakietem oświetlenia
  • elektrycznie załączany przedni napęd i WOM
  • możliwość wyposażenia w przekładnię z półbiegiem i rewersem elektrohydraulicznym
  Minusy:
  • słaby udźwig TUZ
  • krótka lista wyposażenia dodatkowego

KUBOTA M6060

Małe i średnie ciągniki Kuboty to niezaprzeczalnie pierwsza liga. Ciągniki kuszą bogatym wyposażeniem standardowym i solidną przemyślaną konstrukcją made in Japan. To wszystko wiąże się także z dość wysoką ceną.

W dziedzinie małych i kompaktowych ciągników Kubota jest prawdziwą potęgą. Wynika to głównie z faktu, iż w ojczyźnie firmy właśnie takie maszyny cieszą się ogromnym zainteresowaniem, zaś japoński rolnik należy do najbardziej wymagających klientów. Owo doświadczenie doskonale widać np. w modelu M6060, którego sercem jest nowoczesny i bardzo oszczędny (ok. 3 l/mth przy lekkich pracach np. oprysk, kombajn do warzyw) silnik Kuboty o pojemności 3,3 l zasilany CR, dysponujący 66 KM i 230 Nm już od 1300 obr./min.

Jednak nie tylko silnik stanowi o sile małego Japończyka. Na pochwałę zasługuje również skrzynia biegów (jedyna do wyboru) o 18 przełożeniach (6 biegów i 3-stopniowy reduktor) z bezsprzęgłowym rewersem hydraulicznym, biegami pełzającymi i nadbiegiem dla zmniejszenia zużycia paliwa w transporcie. Nie sposób wspomnieć także o zmyślnej konstrukcji przedniego mostu, który dzięki przekładniom stożkowym zapewnia promień skrętu na poziomie 3,4 m. Niestety, wybierając M6060, trzeba pogodzić się z obecnością filtra cząstek stałych, który wymaga nieco troski, aby nie stał się źródłem dodatkowego kosztu.

⇒ Cena: od 120 000 zł brutto

Plusy:
  • bogate wyposażenie standardowe (obciążniki, klimatyzacja, fotel pneumatyczny, rewers bezsprzęgłowy, biegi pełzające, agrohaki)
  • niskie zużycie paliwa, elastyczny silnik
  • wysoka zwrotność dzięki specjalnej konstrukcji przedniego mostu
   Minusy:
  •  filtr cząstek stałych, wymagający uwagi
  • wysoka cena

NEW HOLLAND T4.65 UTILITY

Traktor T4 może być zarówno maszyną prostą, wyposażoną w jak najmniejszą ilość elektronicznych dodatków, jak i dzięki odpowiedniemu skonfigurowaniu całkiem zaawansowanym ciągnikiem, który sprawdzi się zarówno w mniejszych, jak i większych gospodarstwach.

Maszynę napędza silnik FPT o pojemności 3,4 l wyposażony w układ common rail, który generuje 65 KM. Producent wyposaża ciągnik w przekładnię 12/12, w której kierunek jazdy może być zmieniany za pomocą rewersu mechanicznego lub elektrohydraulicznego. Dodatkowo można zmówić ciągnik z biegami pełzającymi.

Dzięki przestronnej kabinie ze standardowym oknem dachowym i dobrą widocznością we wszystkich kierunkach ciągnik dobrze sprawdzi się również w pracach z ładowaczem czołowym. Takim zadaniom sprzyjać powinna również hydraulika, której wydajność wynosi 47,5 l/min, a liczbę wyjść hydraulicznych można rozbudować do 3 par. Jeśli zaś chodzi o sterowany mechanicznie podnośnik, to jego udźwig wynosi 2760 kg i jest wystarczający jak na tę klasę maszyn.

⇒ Cena: od 123 000 zł brutto

Plusy:
  • duże możliwości konfiguracji
  • sprawdzony silnik 4-cylindrowy FPT
  Minusy:
  • stosunkowo wysoka cena
  • jeden typ przekładni napędowej

→ 60 KM to za mało? Koniecznie sprawdź nasz przegląd ciągników o mocy 70 KM

SOLIS 60

Model Solis 60 to hinduska odpowiedź na zapotrzebowanie rolników na proste, sterowane mechanicznie ciągniki.

Do napędu maszyny posłużył 4-cylindrowy silnik ITL własnej produkcji o pojemności 3,7 l. Jednostka jest wyposażona w układ bezpośredniego wtrysku paliwa z rzędową pompą Bosch i generuje 60 KM. Układ przeniesienia napędu oparty jest na podzespołach Carraro i umożliwia rozpędzenie ciągnika do prędkości 32,5 km/h oraz daje do dyspozycji 12 przełożeń do jazdy w przód oraz w tył (rewers jest mechaniczny).

Napęd na maszyny towarzyszące może być przenoszony z wykorzystaniem WOM o dwóch prędkościach obrotowych 540 lub 540 Eco. Standardem są również dwie pary zaworów hydrauliki zewnętrznej. Tylny, sterowany mechanicznie, podnośnik Solisa jest w stanie podnieść 2500 kg. Niewątpliwą zaletą maszyny jest także niska cena, która rozpoczyna się już od 97 tys. zł brutto za model z kabiną, którą można także doposażyć np. w klimatyzację kosztującą 4,7 tys. zł.

⇒ Cena: od 97 000 zł brutto

Plusy:
  • niska cena
  • silnik o dużej pojemności zasilany pompą rzędową
  Minusy:
  • przeciętna jakość wykończenia kabiny
  • mało nowoczesny design
 

VALTRA A63

To jeden z najmocniejszych ciągników w naszym zestawieniu, choć wcale nie najdroższy. Mała, trzycylindrowa Valtra lubi też budzić kontrowersje, które często nie mają uzasadnienia w rzeczywistości.

Valtra A63 to ciągnik, który podczas swojego debiutu budził sporo kontrowersji, a to za sprawą miejsca produkcji, bowiem najmniejsze trzycylindrowe Valtry są wytwarzane w Turcji. Co ciekawe, na rynku można spotkać model rebrandowany: Hattat 3065C, który kupimy w podobnej cenie. Wróćmy jednak do A63, gdzie gwarantem jakości jest Valtra i jej autoryzowany serwis, a to dobra wiadomość, podobnie jak jednolita wersja wyposażeniowa. Obejmuje ona silnik Perkinsa z turbosprężarką i intercoolerem o pojemności 3,3 l i mocy 68 KM oraz momencie obrotowym 285 Nm przy 1400 obr./ min, synchronizowaną skrzynię Hema o 12 przełożeniach ze sprzęgłowym rewersem mechanicznym. Mechanicznie załączane są również blokady mostów, zaś WOM uruchamiamy za pomocą dwustopniowego, suchego sprzęgła.

Na plus należy zaliczyć kabinę, znaną z większych modeli serii A, która została osadzona niżej, przez co łatwiej jest wjechać ciągnikiem do budynków. Niestety, pewną niedogodnością będzie biegnący przez środek kabiny tunel. Rekompensatą może być chociażby promień skrętu, który wynosi zaledwie 3,08 m! A63 to naprawdę wszędobylski ciągnik.

⇒ Cena: od 135 300 zł brutto

Plusy:
  • bardzo mały promień skrętu wynoszący 3,08 m
  • przestronna kabina z większych modeli
  • ekonomiczny i trwały silnik Perkinsa na pompie
  Minusy:
  • trzycylindrowy silnik o niższej kulturze pracy niż silnik czterocylindrowy
  • brak płaskiej podłogi
 

ZETOR MAJOR 60

Major 60 to konstrukcja niemal identyczna jak u jego poprzednika - modelu 80, który od kilku lat cieszy się bardzo dużym uznaniem rolników, będąc jednocześnie jednym z najczęściej wybieranych w Polsce ciągników.

Major 60 to prosta konstrukcja ciągnika, oparta na sprawdzonych podzespołach - tych samych, co jego "większy brat" Major 80. Niewielki ciągnik (gabaryty identyczne jak w Majorze 80) napędza więc 4-cylindrowy silnik Deutza z zasilaniem paliwa poprzez układ common rail. Nie znajdziemy przy nim filtra cząstek stałych, ale jest tutaj układ EGR, a w układzie wydechowym znalazł się m.in. bezobsługowy katalizator utleniający DOC. Jeśli chodzi o przeniesienie napędu - tutaj Zetor, podobnie jak kilku innych konkurentów - postawił na standardowe rozwiązanie firmy Carraro, a więc przekładnię 12/12 z mechanicznym rewersem i prędkością maksymalną 30 km/h. Masa własna maszyny to 3165 kg. Na plus należy zaliczyć dość wydajny układ hydrauliczny. Zasila go pompa zębata o wydatku 50 l/min, a z tyłu już w standardzie znajdziemy 2 pary szybkozłączy i wolny spływ.

Kabina oferuje dostatecznie dobry komfort pracy. Jest dość obszerna, elementy wykończenia są przyzwoitej jakości, jest też okno dachowe, a klimatyzacja jest za dopłatą. Deska rozdzielcza jest czytelna, ale trochę brakuje w niej szybkościomierza. Niewątpliwym atutem maszyny jest umiarkowana cena zakupu i niedrogie części zamienne.

⇒ Cena: od 120 000 zł brutto

Plusy:
  • sprawdzona konstrukcja i markowe podzespoły
  • umiarkowana cena zakupu i niedrogie części zamienne
  • dobry komfort pracy operatora
  Minusy:
  • wszystkie funkcje sterowane mechanicznie – niezbyt komfortowa obsługa
  • silnik o małej pojemności zasilany układem common rail – konieczna dbałość o wysokiej jakości paliwo i obsługę silnika.

Artykuł ukazał się w listopadowym numerze miesięcznika "Farmer"

→ Sprawdź także przegląd ciągników o mocy 80 KM!

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (34)

  • Roman 2018-04-17 11:05:11
    Ja mam farmalla i jestem zadowolony. Zdecydowanie mogę polecić ten sprzęt. No i wiadomo trzeba o niego dbać więc serwisuję i kupuję części u Gacola.
  • Edward 2018-04-17 10:52:18
    Też jeżdżę na Ursusie kilka lat i jestem bardzo zadowolony z tej maszyny, jednak co polski produkt to dobra jakość. A w kwestii wsparcia technicznego i smarów współpracuję już parę lat z Gacolem i jestem bardzo zadowolony z ich usług, wszystko działa bez zarzutu
  • ziutek 2018-02-06 21:08:50
    60 km, niby w porządku, ale ja się pytam jak tu wygląda sprawa centralnego smarowania, która w wielu tego typu maszynach w ostatnich czasach leży... gdyby nie pomoc firmy gacol i dostarczane od nich części do układów ciśnieniowych to bym... leżał!
  • heniek 2018-01-23 09:38:20
    Jeśli poszukujecie oryginalnych części Ursus to nie pozostaje mi nic innego jak polecić super stronę, na której dostaniecie również inne części do pługów, kombajnów itp. https://sklep-rolnicze.eu/ -nieraz zamawiałem podczas awarii i polecam
  • jajko 2017-12-06 09:49:44
    Jeżeli chcemy coś jakby z naszego podwórka to polecam farmtraca. Za 120 brutto mamy rewers oczywiście przód i 75 km na perkinsie
  • bob 2017-12-06 06:56:16
    Tylko czemu takie ceny kosmiczne?mam 13 ha i niestac mnie np na johndera za 130 tys.co to za polityka?jak on warty połowę tej ceny
  • Petroleum 2017-12-04 17:50:11
    Ja też stawiam na polskie produkcje pod tym względem. Choć sam mam z Ursusem takie doświadczenia, że mocno trzeba w tych maszynach dbać o system smarowania centralnego. Łatwo dochodzi do (niechcianych przecież) awarii. My znaleźliśmy firmę gacol, która zapewnia nam odpowiednie smary i pomoc techniczną w razie jakichś problemów i jak dotąd było bardzo dobrze, zmniejszyliśmy koszty związane z naprawami.
  • Beart 2017-12-04 13:50:22
    Chciałem cos małego i w miarę taniego,ursus odpada że względu na to że jest to zbyt niepewny temat,Zetor fajny ale Kubota była by najpewniejsza
  • rol 2017-12-04 10:34:40
    @Beart, Może jakość plastików nie różni się jakoś diametralnie ale za to już chociażby sposób spasowania w Zetorach jest odczuwalnie lepszy... Nie mówiąc o ergonomii... w Ursusie dopiero się uczyli tego na klientach... a to dźwignia rewersu była umieszczona źle, a to ustawiają inną w pewnych pozycjach waliło się ręką w obudowę, a to skok był dobrany gorzej niż w starym Ikarusie. Nawet MTZ w swoich ciągnikach ma większy porządek i wszystkie dźwignie tak poustawiane, że bez problemu da się z nich korzystać.
  • jondyr 2017-12-04 09:33:33
    Dopóki będą prowy i inne dotacje itp., dopóty nie kupicie dobrego ciągnika. 1/3 kosztu ciągnika to koszt wyprodukowania (może trochę mniej).
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 40.77.167.4
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!