PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ciśnienie w oponach pod stałą kontrolą - system TrackAir

Autor: Mateusz Kołtun

Dodano: 01-04-2016 10:37

Tagi:

Operatorzy ciągników rolniczych, kombajnów zbożowych czy sieczkarni samojezdnych niejednokrotnie spotkali się z sytuacją utraty przyczepności podczas pracy na miękkim, podmokłym podłożu, nawet mimo zastosowania szerokiego ogumienia. Odpowiedzią na m.in. zwiększenie trakcji, a co za tym idzie uciągu, może być system monitorowania oraz zmiany ciśnienia w oponach angielskiej firmy TractAir.



O znaczeniu odpowiedniego dopasowania ciśnienia w oponach możemy się przekonać niejednokrotnie w każdej wykonywanej pracy np. ciągnikiem rolniczym. Odpowiednie ciśnienie w pracach polowych zwiększa uciąg przez lepsze przyleganie opony do podłoża, co w końcowym efekcie przekłada się na mniejsze zużycie paliwa (wg. producenta TractAir aż do 15 proc.).

Ważną zaletą jest zmniejszenie zjawiska niszczenia struktury gleby, a także mniejsze ugniatanie przekładające się na większy plon. Jeżeli operator zadba o odpowiednie ciśnienie m.in. podczas prac w transporcie, to tym samym zwiększy żywotność opon. Nie tylko pod względem „zachowania” bieżnika, lecz także wytrzymałości profilu bocznego opony, która w wymianie nie należy do najtańszej.

W ofercie firmy TractAir jest do wyboru centralny system pompowania kół dwu- lub trzyprzewodowy. W prostszym systemie dwuprzewodowym otwarcie zaworu odbywa się przez cienki przewód, a następnie zaczyna się przepływ powietrza przewodem o większej średnicy, w zależności od tego, czy operator chce zwiększyć bądź zmniejszyć ciśnienie.

Następnie po osiągnięciu zaprogramowanego ciśnienia, następuje zamknięcie zaworu i całkowity spadek ciśnienia w przewodach, co dodatkowo zwiększa brak możliwości uszkodzeń układu. Dodatkową zaletą w przypadku braku ciśnienia w przewodach jest ograniczenie do minimum zużywania się uszczelniaczy w podzespole rotary union (z ang. element, łącznik obrotowy), które w elemencie dwuprzewodowym wg producenta wystarcza na 8-10 tys. mth. Dla porównania w systemie jednoprzewodowym, w którym przewód jest ciągle pod ciśnieniem, żywotność uszczelnień w łączniku obrotowym wynosi 1-2 tys. mth.

Drugi system trójprzewodowy, tak jak wskazuje nazwa, oferuje trzeci przewód, którego zadaniem jest ciągła (co 1 min.) kontrola ciśnienia w oponie. W momencie spadku ciśnienia np. przebicia opony następuje automatyczne dopompowanie.

Sterowanie systemem zmiany ciśnienia w poszczególnej oponie regulujemy przez sterownik umieszczony w kabinie ciągnika lub opcjonalnie system ISOBUS. Zaletą układu jest regulacja ciśnień niezależnie od strony maszyny. Przykładowo w ciągniku współpracującym z pługiem jest możliwość ustalenia ciśnienia dla prawej strony, która jedzie w bruździe np. wartości 1.2 bara, a dla lewej strony która jedzie po caliźnie 0.9 bara. Wartości ciśnień można także zmieniać niezależnie od osi, co jest udogodnieniem podczas pracy z narzędziem zawieszonym na tylnym TUZie np. z rozsiewaczem.

W przypadku ciągnika posiadającego na tylnej osi regulację rozstawu kół, jest możliwość zamontowania tzw. ruchomego pierścienia po stronie wewnętrznej, co dodatkowo zmniejsza podatność na uszkodzenia oraz poprawia wygląd zewnętrzny.

System regulacji ciśnienia można zastosować także w przyczepach czy beczkowozach, gdzie dodatkowo montuje się zewnętrzny kompresor w celu odciążenia sprężarki ciągnika.

Cena systemu TractAir dla ciągnika rolniczego (niezależnie od rozmiaru ogumienia) z system ISOBUS wynosi około 5 tys. euro plus koszt założenia układu (m.in. kwestia dojazdu). Dopłaty 1 tys. euro wymaga montaż pierścienia ruchomego po stronie wewnętrznej na tylnej osi ciągnika. 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (9)

  • fele 2018-05-27 15:18:50
    pokażesz Bykuu to co zrobiłeś??
  • Bykuuuu 2018-01-22 09:26:15
    Koło które jedzie w bruździe ma bardzo twarde podłoże więc może mieć większe ciśnienie niż Koło które jedzie po wierzchu.
  • Rysiek 2018-01-21 21:40:46
    Prosze mi wyjasnic po co taka regulacja cisinienia podczas orki tak jak piszesz @fendt podczas orki kola w bruzdzie? Ja do orki czasem spuszczam do 0.8 (opona 520/70) no ale w obydwu oponach.
  • Bykuuuu 2018-01-21 20:44:58
    Ten z pomorskiego to mój brat zrobił on to w moim ciągniki. Po kilku latach użytkowania tego urządzenia ulepszyłem to i wyeliminowałem pewne "wady" teraz można taki układ zrobić za około 1000zł. Właśnie jestem w trakcie zakładania tego systemu do następnego ciągnika.
  • fendt 2017-11-19 12:28:44
    Czytałem o rolniku z pomorskiego, który zrobił sterowanie każdego koła nie zależnie i wykorzystuje to rozwiązanie w pługu obrotowym i ma dodatkowe zbiorniki na powietrze.
    Tu na pewno pomysł tego rolnika wykorzystali ale coś tu się kupy nie trzyma bo nie ma dodatkowego "magazynu ciśnienia" potrzebnego do natychmiastowego wtłoczenia do kół jadących w bruździe po obróceniu pługa.
  • fefe 2017-01-20 10:43:26
    T.B nie Fendt tylko conti/mitas , masz racje ale przy transporcie , a gdy np jedziesz siać czy orać to już co innego (wystarczy kompresor z ciągnika)
  • A.P. 2016-04-01 22:01:05
    sam ten element "rotary union" (łącznik obrotowy przykracany na środku koła łączący wąż doprowadzający z wężem wentylka) można gdzieś kupić?? zrobił bym sobie sam układ regulacji ciśnienia za jakieś 200-300 zł + koszt 4 takich łączników ale nie wiem gdzie tego szukać :(
  • ukasz 2016-04-01 16:12:23
    a jak track air sie zepsuje kto to naprawi i za ile ?
  • T.B. 2016-04-01 11:59:29
    Bez dodatkowych zbiorników ciśnieniowych na powietrze taki układ nie zdaje do końca swojej roli, bo szybko można zmniejszyć ciśnienie, ale dopompowanie do transportu zajmuje bardzo dużo czasu. Fendt to ciekawie rozwiązał w Vario Grip Pro.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.166.160.105
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!