W kombajnach Lexion 700, firma Claas zastosowała szereg nowości. Jedną z nich jest układ chłodzenia Dynamic Cooling.

- W tym systemie powietrze do chłodnic jest dostarczane z góry maszyny - a więc z miejca gdzie jest ono najczystsze - i usuwane po bokach. Zapobiega to również przedostawaniu się kurzu do góry - wyjaśnia istotę innowacji Andrzej Kulczyński, menadżer ds. produktu Claas Polska.

Kolejną rzeczą jest system CEMOS Automatic. Jest to elektroniczny system, który automatycznie ustawia parametry pracy kombajnu do aktualnych warunków na polu.

- Poprzednia generacja systemu jedynie informowała operatora o możliwej zmianie ustawień dla optymalizacji wyników pracy maszyny. Tu system może dokonywać zmian ustawień bez udziału operatora - mówi Kulczyńki.

- CEMOS Automatic dzieli się na dwa systemy: Autoseparacji i Autoczyszczenia. W pierwszym przypadku ustawienia działa tylko w obszarze rotorów, czyli na przykład ustawiania ich prędkości i klepiska pod rotorami. CEMOS Autoczyszczenie odpowiada za ustawienie sit, dmuchawy. Operator może wybrać strategię pracy, na przykład optymalizując ją pod względem prędkości jazdu lub strat ziarna - dodaje specjalista.

Kulczyński mówi też o coraz większym zainteresowaniu podwoziem gąsienicowym dostępnym w wyposażeniu tej serii kombajnów. W Polsce zostało sprzedanych już kilkadziesiąt kombajnów z takim układem jezdnym. Maszyny są coraz wieksze, cięższe, mają coraz bardziej pojemne zbiorniki na ziarno, co wiąże się dużym naciskiem na glebę. Powierzchnia styku gąsienic z glebą jest znacznie większa niż kół.