Ciągnik pokazano w Polsce po raz pierwszy na targach Polagra Premiery. Nowego Xeriona 5000 zasila jednostka napędowa Mercedes-Benz o mocy maksymalnej 530 KM spełniająca normę Tier 4 „final". W poprzedniej odsłonie modelu pod maską pracował Caterpillar.

- Zmiana jest znacząca. Mamy teraz o wiele wyższy moment obrotowy przy niższych obrotach, co będzie objawiało się niższym zużyciem paliwa. Potwierdzają to przeprowadzone testy - mówi Emil Kazimierczak z Claas Polska.

Unikalnym rozwiązaniem dla Xeriona jest konstrukcja stałoramowa z czterema kołami skrętnymi. To unikalne rozwiązanie, którego nie znajdziemy u konkurencji.

- Właściwie mamy tutaj do czynienia z dwoma unikalnymi rozwiązaniami. Pierwsze to jedna sztywna rama łączy całe nadwozie, wszystkie elementy są przytwierdzone do niej i to ona przenosi największe obciążenia. Dwie osie są skrętne. Drugim jest to, że jako jedyni oferujemy w tym zakresie mocy czyli powyżej 400 KM oferujemy przekładnię bezstopniową - mówi specjalista z Claasa.

System skrętu czterech kół daje możliwość ustawienia trzech trybów sterowania:
- skrętne tylko przednie koła - do transportu,
- cztery skrętne koła - podczas prac, do zawężania promienia skrętu,
- psi chód, a więc prowadzenie w ten sposób, że każde koło pozostawia swój ślad ograniczając tym samym ugniatanie gleby.

Ciągniki z kompletem obciążników waży około 24 tony. Obciążniki mają specjalne wnęki po to by można było łatwo zamontować przy pomocy ładowarki z widłami do palet. Dużo miejsca na obciążniki daje możliwość rozłożenia ich masy tak aby obciążenie na przednią i tylną oś było jednakowe uzyskując tym samym maksymalną trakcję.

Czy, ewentualnie kto kupuje w Polsce takie ciągniki? Specjalista z Claasa przekonuje, że jest wcale nie mała grupa klientów na tego rodzaju maszyny.

- Są to klienci posiadający gospodarstwa o powierzchni już 400-500 ha. Mają oni wysokowydajne gleby tzw. minutowe, gdzie są wąskie okna czasowe i trzeba dużymi maszynami wjechać aby zmieścić się w optymalnym czasie uprawy. Druga grupa to gospodarstwa wielkoobszarowe gdzie po prostu ciągniki współpracują z dużymi maszynami uprawowymi na dużych areałach - wyjaśnia Kazimierczak.

Xerion jest oferowany w trzech wersjach kabinowych: Track, czyli zamocowaną na stałe po środku maszyny; Track VC z możliwością obracania jej do tyłu oraz zabudowana nad pakietem chłodnic, gdzie ciągnik służy jako nośnik narzędzi. Takie rozwiązanie wykorzystują najczęściej hodowcy, zabudowując je najczęściej jako wozy asenizacyjne.

Podobał się artykuł? Podziel się!