PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Common Rail nie lubi niedbalstwa

Common Rail nie lubi niedbalstwa Układ CR trafia do coraz mniejszych jednostek, warto pamiętać, że wymaga on większej kultury technicznej niż pompy wtryskowe fot. GS

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 05-05-2018 08:34

Tagi:

Nie ma co ukrywać, że układ CR jest podatniejszy na uszkodzenia niż tradycyjne systemy wtryskowe. To efekt m.in. stosowania w nim wyższych ciśnień, oraz większej precyzji wykonania części. To, na co w tradycyjnym układzie można by przymknąć oko, "bo motor to przetrawi", w nowoczesnym silniku jest niedopuszczalne - to cena za wysoką sprawność, ekonomikę, moc i ekologię.



Problem jest o tyle poważny, że koszty napraw układu wtryskowego common rail stosowanego w silnikach maszyn rolniczych bywają naprawdę wysokie. Na ogół cena jednego nowego wtryskiwacza CR zaczynają się od 1,5-2 tys. zł, a pompy wysokiego ciśnienia od 4 tys. zł do kilkunastu tys. zł. Tak więc dla 6-cylindrowego motoru koszt wymiany elementów może wynieść od ok. 20 do nawet 40 tys. z ł. Czy można tego uniknąć?

 Słabe ogniwo.  Czy na pewno?

 Zużycia eksploatacyjnego wtryskiwaczy CR nie da uniknąć, podobnie jak prostej pompy wtryskowej, ale można sprawić, że będzie ono postępowało powoli, w tempie zgodnym z założeniami konstruktorów. Ile optymalnie powinien wytrzymać taki układ?

Producenci oficjalnie nie podają konkretnych liczb, ale na podstawie doświadczeń serwisów należy przyjąć, że przy prawidłowej obsłudze i stosowaniu odpowiedniego paliwa układ CR powinien utrzymać dobre parametry pracy przynajmniej przez 8-10 tys. godzin pracy. A więc wcale nie tak mało.

 Dlaczego Common Rail się psuje?

 Przejdźmy jednak do sedna. Dlaczego common rail może ulegać awariom? Najbardziej liczący się producenci komponentów układów CR tacy, jak Bosch, Denso, Delphi czy Siemens, wymieniają cztery podstawowe zagrożenia dla nowoczesnych układów common rail, a są to:

→ zanieczyszczenia stałe w paliwie,

→ zła jakość paliwa (m.in. obecność wody),

→ stosowanie filtrów paliwowych o nieodpowiednich parametrach i brak ich systematycznej wymiany,

→ zastosowanie niefabrycznych części do napraw.

 To zawodzi najczęściej

 Woda i siarka w paliwie są jest przyczynami przyśpieszonej korozji elementów oraz powstawania mikroopiłków i miejscowych zatarć. Czego skutkiem może być przyspieszone zużycie elementów układu wtryskowego lub w niektórych przypadkach bardzo szybkie ich unieruchomienie. Przykładowo wtryskiwacz może zająć się w pozycji zamkniętej – brak podawania paliwa do cylindra, silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach, lub otwartej - podaje paliwo w sposób ciągły, co grozi wypaleniem tłoka.

W wyniku wewnętrznej korozji wtryskiwacze mogą utracić szczelność, co zakłóca pracę całego układu. W szczególności zaworu sterującego uchyleniem iglicy. Bardzo często w wyniku korozji tego zaworu zbyt dużo paliwa uchodzi na przelew, przez co opóźnia się moment otwarcia iglicy (wymaga on odpowiedniego ciśnienia), a tym samym wtrysku. Takie zużycie objawia się m.in. opóźnionym rozruchem silnika, np. dopiero po kilku sekundach kręcenia. To efekt tego, że układowi trudniej uzyskać wysokie ciśnienie. Taki układ musi się "bardziej starać", by je uzyskać, przez co jego elementy są jeszcze bardziej obciążone, a zużycie przyspieszone.

 Erozja dysz wtryskiwacza to kolejny, dość częsty, problem związany z układami CR. Średnice i rozłożenie otworów w rozpylaczu mają ogromne znaczenie, paliwo jest dzięki temu równomiernie rozprowadzone, a kąt, pod jakim uderza o ścianki komory powoduje korzystne zawirowanie i wymieszanie się z powietrzem. Jeżeli dysze są skorodowane, kropelki paliwa będą podawane w sposób losowy, nierównomierny, a zatem również mieszanie się z powietrzem będzie niewłaściwe, przez co wzrośnie zużycie paliwa i pogorszy się kultura pracy. W przypadku dalszego powiększenia się średnic dysz zwiększy się także średnica kropli, a to również niesie za sobą, dalsze, niekorzystne implikacje. Objawem będzie drastyczne zwiększone zapotrzebowanie na paliwo oraz siny (białoniebieskawy) dym wydobywający się z układu wylotowego podczas postoju na obrotach biegu jałowego.

Jak uniknąć wydatków?

Naprawa doraźna układu CR, czyli taka po zaistnieniu usterki może pchnąć nas w ogromne koszta. Te będą tym większe im dłuższy będzie czas, w którym odpuszczaliśmy sobie diagnozę drobnej usterki: nieco zwiększonego zużycia paliwa, głośniejszej pracy czy utrudnionego rozruchu. A to właśnie wtedy, przez bierność, podjęliśmy decyzję, że zamiast wymienić jeden czy dwa wtryskiwacze, w następnym sezonie zafundujemy sobie remont całej jednostki. Warto było?

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (15)

  • Lola 2018-05-06 15:51:31
    Ja robię kupę prosto do baku potem do niego leje na koniec paliwo z beczki kupione od znajomego i wszystko gra juz parenascie lat i nie rozumie tej całej awantury. Mam jeden ciągnik nim oram woze bydło zworze drzewo z lasu i jadę do kościoła nigdy mnie nie zawiódł
  • Kris 2018-05-06 08:48:41
    Ekonomista: Dobra znawco widzę że szkoda szczepic ryja na takich jak Ty.
  • mniszek 2018-05-06 08:35:37
    Olej 2T do diesla CR, co myślicie?, miesza ktoś z on ?
  • Ekonomista 2018-05-06 07:04:18
    A jamam 3 na 400 ha.i nie widze potrzeby zakupu kolejnych ,do tego trzy ladowarki roznych wielkosci a choduje bydlo mleczne.
  • klemens 2018-05-05 22:46:03
    szukam przyczyny z skąd bierze się powietrze w układzie paliwowym, gromadzi się w filtrze wstępnego paliwa z separatorem , podejrzewam że to pompka paliwa elektryczna wytwarza powietrze ,może ktoś z wasz się spotkał z taka usterka ? bo dla serwis-a ursusa to nie żadna usterka powietrze nie przeszkadza
    dodam że to jest ursus na silniku perkinsa
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.228.30.69
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!