PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

CVT coraz bardziej popularny

CVT coraz bardziej popularny

Wysoka funkcjonalność, łatwa obsługa i spore oszczędności paliwa to zalety ciągników z bezstopniową przekładnią, które cieszą się coraz większą popularnością w Polsce.



Sama idea zastosowania przekładni bezstopniowych w ciągnikach rolniczych pojawiła się już w latach 70. Pierwsze seryjne maszyny z przekładnią typu CVT pojawiły się jednak na Europejskim rynku dopiero w 1996 roku. Obecnie ciągniki z przekładnią bezstopniową są dostępne w ofercie większości producentów i cieszą się ogromnym zainteresowaniem również na naszym rynku.

Z czego to wynika? Jak tłumaczy Andrzej Wilkowski, specjalista ds. ciągników New Holland, ogromna popularność maszyn z bezstopniowym układem przeniesienia napędu wynika przede wszystkim z większej funkcjonalności takich ciągników.

Do zdecydowanych zalet przekładni bezstopniowych zaliczyć należy bowiem oszczędności paliwa wynikające z automatycznego doboru ustawień przekładni i prędkości obrotowej jednostki napędowej. W zależności od trybu sterowania maszyną mamy także możliwość regulowania prędkości poruszania się agregatu przy zadanej prędkości obrotowej jednostki napędowej, co jest szczególnie ważne przy prowadzeniu prac z użyciem WOM.

Samo zastosowanie przekładni CVT ma także ogromne znaczenie z punktu widzenia operatora, którego praca jest bardziej komfortowa. Poza tym kolejnymi zaletami jest wysoka precyzja działania oraz funkcjonalność.

Sporo pytań pojawia się przede wszystkim wokół sprawności przekładni CVT. Konstrukcyjnie są one bowiem połączeniem przekładni mechanicznej (uchodzącej za wysokosprawną) oraz hydrostatycznej (jej sprawność ze względu na wykorzystanie cieczy nie jest aż tak duża).

Przekładnie bezstopniowe stosowane w błękitnych ciągnikach są produkowane w fabryce New Holland w Antwerpii, w Belgii. Sprawność mechaniczna w tych przekładniach zawsze przekracza 50%, a w 4 punktach napędu wynosi 100%, przy czym punkty te zostały precyzyjnie określone dla najczęstszych prędkości stosowanych przy ciężkich pracach polowych -wyjaśnia specjalista New Holland.

Problemem nie są również czynności eksploatacyjne oraz ich ceny, które w zasadzie nie odbiegają od czynności i cen prowadzonych przy ciągnikach z przekładnią typu Power Shift. Interwały pomiędzy wymianą oleju są z reguły takie same, a zastosowanie olejów i filtrów o innej charakterystyce dotyczy jedynie kilku firm i skutkuje wzrostem cen nie większym niż 5-10 %.

Cenową różnice widać natomiast przy samym zakupie maszyny. W przypadku ciągników New Holland serii T7 ta sama maszyna z przekładnią Auto Command będzie o około 8 % droższa niż ciągnik w konfiguracji z przekładnią standardową (Power Command 19x6). Nie odstrasza to jednak rolników, którzy coraz częściej decydują się na ciągnik z przekładnią typu CVT.

Biorąc pod uwagę segment T7, udział ciągników wyposażonych w bezstopniową przekładnię w zachodniej Europie jest znacznie większy niż maszyn z tradycyjnymi przekładniami i systematycznie rośnie. Także i polscy rolnicy zaczynają doceniać zalety przekładni CVT, coraz częściej decydując się na zakup ciągników z tym rozwiązaniem- podsumowuje Wilkowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (10)

  • adi 2014-09-04 10:42:26
    Przecież bezstopniowe mają także w ofercie JD i SDF. Produkuje dla nich ZF
  • bykuuuu 2014-09-03 22:25:16
    chciałem zauważyć że bezstopniowe przekładnie na polski rynek oferuje tylko agco za jakiś czas będzie miał claas a CNH (czyli new holland, case, steyer) niema takiego czegoś jak bezstopniowa skrzynia biegów...
  • alek 2014-09-02 17:36:53
    nie wydaje mi się, aby w ciągnikach z przekładnią CVT nie było oddzielnego zbiornika hydrauliki.
  • dawid 2014-09-02 16:51:15
    wszystko ok, ale nie porównujcie fendta do innych marek, to tak samo jakbyście porównywali skrzynie automatyczną w mercedesie i w peugocie.....jak widziałes takiego fendta na allegro co miał 12 000 mtg to mozliwe ze miał nawet 20 000, a skąd wiesz, ze skrzynia nie była naprawiana?jak działa? jak wydajna jest hydraulika jeszcze? Fendt maj jeszcze jedna przewage- ma oddzielny zbiornik oleju na hydraulike zewnętrzną co automatycznie zwiększa żywotność skrzyni, a wiekszość firm idzie na łatwizne i montuje wspólny zbiornik....
  • T.B. 2014-09-02 16:34:53
    Widziałem na allegro fendta 916 o przebiegu 12000 h. Awarie po 5000 to bajka, w Niemczech to jest 5 lat pracy. Pierwszą przekładnie wprowadził fendt 1996 w modelu ponad 200 km. Gdyby były słabe to inne firmy nie wprowadziły by podobnych.
  • dawid 2014-09-02 16:12:26
    Rafał rozmawiałem z dealerem i tak mi powiedział, ale, że żywotnośc jest przewidziana na te 5000 to nie znaczy, ze przy używaniu w lekkich pracach i regularnej obsłudze nie wytrzyma np 10 000 mtg. co do fendta no to troche inna sprawa, tak jak piszesz fendt wyprodukował już 96 roku wersję vario, a teraz już wszystkie jego ciągniki od mocy 60 KM mają własnie skrzynię bezstopniowa vario. ja nie kwestionuję komfortu pracy z taką skrzynią bo jest duzo lepsza niż z mechaniczną, ale żywotność jest mniejsza, a koszty ewentualnych napraw dużo wyższe i po 10 latach naprawa takiej skrzyni może stanowić znaczną część wartości ciągnika.
  • Rafał 2014-09-02 13:21:52
    dawid: Jakie 5000 mtg? Ile jest ciąginków np. Fendta, który jako pierwszy w 96 roku wprowadził taką przekładnie i jeździ nadal? Myślisz, że co 5 tys. godzin ją wymieniają?? Głupota. Te przekładnie to przyszłość, a ich żywotność chyba nie jest aż taka zła.
  • dawid 2014-09-02 12:53:18
    wszystko pięknie, ale dlaczego nikt otwarcie nie powie, ze taka skrzynia jest przewidziana na max 5000 mtg? z tego co pamietam to koszt regeneracji to minimum 10 tyś euro dla ciagnika o mocy ok 150 KM. Nawet JD szuka alternatyw dla skrzyń bezstopniowych- chodzi o przekładnie e23, która jest tańsza w zakupie, serwisowaniu i równie oszczędna i wygodna.... a polscy rolnicy kupują za namową dealerów i przez to że kupują z dotacji wiec sobie nie żałują, żałować będą za 10 lat....
  • XX 2014-09-01 22:25:20
    Fakt, przekładnie bezstopniowe to fajna sprawa. W sumie póki się nic nie dzieje to naprawdę fajna sprawa...ciekawe na ile dopracowane są te elementy i jaka jest ich wytrzymałosc?
  • xx 2014-09-01 21:32:24
    I żyli długo i szczęśliwie...
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.3.15
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!