PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Czy Bosch uratuje silniki Diesla?

Czy Bosch uratuje silniki Diesla? Krystalicznie czyste? Czy właśnie takie będą Diesle wzbogacone o system Boscha? fot. GS

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 06-05-2018 13:09

Tagi:

Ostatnich kilka afer jak chociażby „dieselgate”, czy dość kontrowersyjne metody badań toksyczności spalin sprawiły, że w ostatnim czasie niemieckie firmy nie kojarzą się zbyt pro-ekologicznie. Jednak to właśnie Bosch, może mieć receptę na ratunek dla będących w odwrocie silników Diesla.



Oczywiście w przypadku maszyn roboczych, w tym rolniczych całkowity i szybki odwrót od silników Diesla byłby niemożliwy. Bo o ile auta elektryczne powoli zaczynają osiągać racjonalne zasięgi, a napędy hybrydowe już niemal na stałe wpisały się w krajobraz ulic, zwłaszcza miast o tyle w przypadku sprzętu rolniczego taki przeskok póki co nie ma sensu. A przynajmniej nie w każdej dziedzinie, o czym pisaliśmy wcześniej.

 Nie da się jednak ukryć, że nie tylko małe startupy ale także najwięksi producenci coraz poważniej rozglądają się za alternatywami. Przykładem mogą być chociażby eksperymenty John Deere'a z maszynami elektrycznymi czy hybrydowe napędy Deutza. Bądźmy jednak szczerzy, po cichu cała branża liczy na ustabilizowanie się norm emisji i zaprzestanie dalszych nacisków, w końcu tym kto cierpi najbardziej jest klient – rolnik, który musi wykładać coraz więcej pieniędzy na zakup i eksploatację, a to nie wróży dobrze sprzedaży. I tu pojawia się Bosch.

 Walka o Diesla trwa

 Co prawda firma Bosch, w aspekcie ostatnich wydarzeń przewijała się w dość niechlubnym gronie, jednak ostatecznie to koncerny motoryzacyjne łamały prawo i oszukiwały klientów. Skupmy się jednak na tym co jest teraz.

 - Jest przyszłość dla silników o zapłonie samoczynnym. Chcemy raz na zawsze zakończyć debatę na temat upadku technologii silników Diesla. Te silniki wciąż mogą być alternatywą w napędzie pojazdów, niezależnie od tego, czy kierowca jest handlowcem, czy tylko dojeżdża do pracy - powiedział Volkmar Denner, dyrektor generalny firmy Bosch.

 System zaprezentowany przez firmę Bosch może okazać się prawdziwą rewolucją, jeżeli chodzi o silniki Diesla. Wszystko sprowadza się do zmiany w sposobie zarządzania parametrami pracy silnika oraz osprzętu, który ma reagować i dostosowywać się do aktualnie panujących warunków. To oczywiście wymaga kilku elementów takich jak: turbosprężarka ze zmienną geometrią czy zawór EGR nisko- i wysokociśnieniowy. Wszystko to po to aby umożliwić efektywne zarządzanie spalinami.

Równie istotne jest to, system zarządzania Boscha zapewnia utrzymanie temperatury spalin powyżej 200 °C, co przekłada się na optymalne warunki do przeprowadzania redukcji tlenków azotu, o które toczy się cała ta batalia.

Kolejnym plusem ma być brak wymagania dotyczącego dodatkowego zasilania, 48V, które w starych systemach było wymagane do zasilania elektrycznej grzałki używanej do podgrzewania spalin w czasie jazdy miejskiej. Bosch jednak nie zdradził, czy w nowym systemie taka grzałka jest czy też nie.

 Co ciekawe system jest na etapie wprowadzania do seryjnej produkcji, a co za tym idzie producenci śliników już niebawem będą mogli zamawiać jednostki wyposażone w nowatorskie rozwiązanie. I stanie się to szybciej niż można by się spodziewać. Dlaczego? Przemawiają za tym wyniki badań, tych nowych RDE (rzeczywistej emisji podczas jazdy), które w odróżnieniu od NEDC faktycznie odzwierciedlają jazdę po drodze. Obecnie (Euro 6g-TEMP – norma dla pojazdów osobowych) przewiduje limit emisji NOx na poziomie 168 mg/km (80 mg/km dla NEDC) zaś do 2020r. producenci będą zobowiązani dostarczyć silniki emitujące nie więcej niż 120 mg/km.

Tymczasem firmie Bosch udało się osiągnąć wynik zaledwie 13 mg/km! I to podczas badania RDE. Średnie maksymalne wyniki dla testowanych aut nie przekraczały 40 mg/km.

Pytanie ile to będzie kosztować? Tego póki co nie wiadomo. Pewne jest jedno: kres silników Diesla jeszcze nie nadszedł.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (5)

  • Ziuta 2018-05-07 11:02:07
    Poczekajmy aż w elektrycznych autach i hybrydach na dużą skalę zacznę się wymiana akumulatorów co wtedy powiedzą Ci EKO
  • mirko 2018-05-07 02:00:27
    Ta cala nagonka na diesla to dla mnie robota wkurwionych ,,nafciarzy" bo zaczela sie produkcja superoszczednych malolitrazowych diesli to doszli do wniosku ze benzyny wiecej sprzedadza a jak sie okazalo ze poszlo w ,,zlym"kierunku elektrykow to trzeba ratowac diesla.😉
  • adi 2018-05-06 22:41:34
    Zgodzę się z gościem. Jak to u niemieckich firm bywa wymyślili jakiś wynalazek a dzięki normom wprowadzanym przez europejskich biurokratów będą zmuszać producentów silników do ich stosowania
  • rozsądny 2018-05-06 21:33:07
    A te 13 mg/km to było zmierzone przy pomocy starego "przekłamującego " oprogramowania czy przy pomocy nowego bo nie słyszałem by stworzono nowe a jak wiadomo papier wszystko przyjmie a niemiec jak gazował tak gazuje .
  • Gosc 2018-05-06 21:12:57
    Prawda jest taka że "niemieccy" pseudo wynalazcy posiadali juz wiedzę którą teraz prezentują tylko teraz dzięki zaostrzenie będzie ona odpowiednio droższa taki zabieg marketingowy.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.190.77
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!