W rozmaitych testach rolniczych od dawna sprawdza się przydatność i możliwości ciągników, ładowarek czy kombajnów. W prasie pojawiają się testy maszyn zielonkowych i uprawowych. Po raz pierwszy jednak w teście przydatności rolniczej biorą udział motocykl i pojazd ATV, czyli motocykl rajdowy Yamaha WR450F i ATV Yamaha Grizzly 350 z napędem na cztery koła. Wybraliśmy dwie maszyny przeznaczone do jazdy w ciężkim piaszczystym i wymagającym terenie. Obie cieszą się dużym zainteresowaniem wśród użytkowników.

Prezentacja

Grizzly nawet na pierwszy rzut oka przypomina nieco niedźwiedzia. Na pewno po części dzięki charakterystycznej przedniej kracie rurowej i ogólnej „drapieżnej” sylwetce. Za przednim bagażnikiem jest kierownik, na którym umieszczono wszystkie przyciski i przełączniki do sterowania maszyną. Za nim znajduje się 13,5-litrowy zbiornik. To czego nie widać to serce Grizzliego. Maszyna napędzana jest jednocylindrowym silnikiem o pojemności 348 cm3. To czterosuwowa jednostka chłodzona cieczą. Za zbiornikiem znajduje się jeszcze tylny bagażnik. Podczas jazdy napędzane mogą być dwa lub cztery koła w zależności od warunków i potrzeb. Skrzynia biegów jest automatyczna. Grizzly to nieduża maszyna. Długość nieco ponad 1,9 m i szerokość 1,08 m sprawia, że ATV zmieści się w niejednym samochodzie. Masa 243 kg również jest atutem. Podczas przepraw polowych bardzo ważne okazuje się zawieszenie. W ATV z przodu znajduje się zawieszenie wielowahaczowe, z tyłu natomiast jest jeden wahacz. Przednie hamulce są tarczowe, tylne – bębnowe.

Yamaha WR450F to zupełnie inna maszyna. Motocykl jest wysoki, smukły i lekki. Do tego ma bardzo dużo mocy i „chęci do jazdy”. To sprawia, że WR-ka posiada bardzo sportowy charakter. Sercem motocykla jest czterosuwowa jednostka o pojemności 449 cm3. Skrzynia biegów – pięciobiegowa. Zbiornik paliwa mniejszy niż w Grizzlim o 5,5 l.Konstrukcja WR-ki oparta jest na aluminiowej lekkiej ramie. W motocyklach tego typu jednym z najważniejszych czynników decydujących o jego możliwościach jest stosunek mocy do masy. Lekki a mocny sprzęt jest bardziej „agresywny” i zrywny, szybciej przyspiesza i lepiej sobie radzi na trudnej krętej trasie. W motocyklu Yamaha WR450F począwszy od wspomnianej ramy, przez konstrukcje innych podzespołów, jak na przykład tarcze hamulcowe, wszystko zostało skonstruowane w celu możliwie największego zmniejszenia masy. Aby maszyna mogła poruszać się po drogach publicznych, musi być zarejestrowana, a do tego potrzebne są między innymi światła i kierunkowskazy, które w warunkach sportowych stanowią zbędny ciężar. WR-ka w stanie suchym (bez płynów) waży 112,5 kg. Motocykl jest wysoko zawieszony: z przodu skok zawieszenia wynosi 30 cm, z tyłu 0,5 cm więcej.