PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Efektywniej i wygodniej - nowości Claasa na sezon 2017

Autor: Karol Hołownia

Dodano: 10-12-2016 07:57

Tagi:

Zmodernizowane sieczkarnie Jaguar, hedery do zbioru kukurydzy, nowe funkcje systemów prowadzenia automatycznego - to przykłady zaledwie kilku z wielu nowych rozwiązań, jakie firma Claas przygotowała dla rolników na przyszły sezon.



O zmianach, jakie wprowadził Claas do swoich maszyn i systemów rolnictwa precyzyjnego, mogliśmy się przekonać podczas praktycznych pokazów polowych zorganizowanych na początku października br. w gospodarstwie Agrarunternehmen Barnstädt nieopodal Lipska w Niemczech. Intersujących nowości jest sporo - prezentujemy kilka z nich.

ZMODERNIZOWANE JAGUARY

Bezstopniowa regulacja prędkości pracy przystawki, udoskonalony przepływ materiału pod bębnem tnącym czy w pełni automatyczny układ napełniania przyczep - również do tyłu. W zmodernizowanych sieczkarniach Claas Jaguar ciekawych zmian jest więcej. Zaczynając od frontowej części maszyn - tu jest kilka modyfikacji bardzo istotnych, choć niewidocznych na pierwszy rzut oka. Jedna z nich to wdrożenie bezstopniowego, hydrostatycznego napędu przystawki. Dzięki takiemu rozwiązaniu układ automatycznie reguluje prędkość przyrządu roboczego w zależności od prędkości poruszania się maszyny czy zmiany zawartości suchej masy i długości cięcia materiału, co z kolei wpływa na równomierny przepływ masy, zachowanie równomiernego rozdrobnienia i jednakowe obciążenie układu. Napęd na przystawkę jest przenoszony za pomocą dwóch wałków umieszczonych z lewej strony (nie ma pasa z prawej strony bębna nożowego). Jeden wałek służy do napędu, drugi do walców wciągających. Warto zaznaczyć, że operator może w każdej chwili ręcznie regulować prędkość pracy dysków nagarniacza. Z nowym rodzajem napędu mogą współpracować przystawki Pick Up i Orbis.

Można wybrać nie tylko napęd hydrostatyczny, lecz także opcję z tradycyjnym napędem mechanicznym (prędkość przestawiana ręcznie na przystawce) oraz wersję łączoną: hydrostatyczno-mechaniczną przeznaczoną wyłącznie do przystawek z kosiarką Direct Disc. Direct Disc wymaga wysokiego momentu obrotowego przy starcie zespołów tnących, gdzie wyłączne zastosowanie hydrauliki mogłoby nie być w stanie zapewnić odpowiednich parametrów pracy, stąd częściowe mechaniczne przeniesienie napędu. Wybór różnych rodzajów napędów przystawki dają przede wszystkim duże możliwości dopasowania cięcia do charakterystyki plonu (np. automatyczne dopasowanie do zawartości suchej masy w różnych częściach pola) i prowadzonej działalności (pasza dla zwierząt, substrat do biogazowni).

Kolejną zmianą są regulacje przy bębnie tnącym. Stalnica pod bębnem nożowym jest dociskana teraz hydraulicznie zamiast sprężynowo, dzięki czemu można ją łatwo odchylić i ustawić. Po regulacji jest dociskana i utrzymywany jest stały, równomierny docisk podczas pracy. Całą operacją operator może sterować z kabiny.

Zmianą, która ma zapewnić wysoką jakość cięcia, jest też automatyczna regulacja klepiska, które zostało zamocowane do podstawy i punktu obrotu. Jego pozycja zmienia się automatycznie wraz z regulacją stalnicy, a odległość od noży pozostaje taka sama na całej długości. Efektem takiego rozwiązania ma być równomierny przepływ materiału niezależnie od stanu noży, co jednocześnie powinno wpłynąć na oszczędności w zużyciu paliwa i elementów.

Zmiany dotknęły także układu napędowego kół. Producent m.in. zastosował zamiast jednego silnika hydraulicznego - dwa mniejsze, zwiększające ogólną sprawność układu napędowego. To wiąże się również z przekonstruowaniem przedniej osi. Takie zmiany oznaczają dla maszyny przede wszystkim zwiększony uciąg i możliwości pracy z większymi prędkościami: do 22 km/h w zakresie polowym zamiast dotychczasowych 16 km/h, a w transporcie - automatyczną redukcję obrotów silnika do ok. 1300 obr./ min przy prędkości maksymalnej. Obroty silnika zmniejszają się także na uwrociach, co mieliśmy okazję zaobserwować podczas pokazu. Takie rozwiązanie ma wpłynąć przede wszystkim na zmniejszone zużycie paliwa. Nowością jest także funkcja blokady mechanizmu różnicowego tylnych kół, która może być załączana automatycznie (przy wykryciu poślizgu przednich kół, rozłączana przy prędkości powyżej 15 km/h lub przy skręcie kół) lub w dowolnej sytuacji - ręcznie. Na uwagę zasługuje również hamulec postojowy, załączany automatycznie po ustawieniu dźwigni jazdy w położeniu neutralnym.

Kolejna rzecz to nowa kamera systemu automatycznego napełniania Auto Fill, która daje teraz możliwość skierowania strumienia sieczki do przyczepy ciągniętej przez ciągnik za sieczkarnią. To bardzo komfortowe rozwiązanie, przydatne szczególnie przy rozpoczynaniu zbioru kukurydzy z pola, gdy nie ma jeszcze możliwości podjazdu z boku. Zadanie nie jest proste, bo sieczka musi być dokładnie skierowana na dość dużą odległość (ponad ciągnikiem) i w przyczepę ustawioną wzdłużnie do sieczkarni, a nie poprzecznie, gdy napełnianie odbywa się tradycyjnym sposobem - z boku. Na monitorze w kabinie można ustawić sposób napełniania - od której strony przyczepy ma być rozpoczęte, czy najpierw ma być zapełniona jedna strona, czy napełnienie ma się odbywać równomiernie na całej długości przyczepy, do jakiego stopnia ma być napełniona itp. Obrys przyczepy podczas pracy jest oznaczany zieloną linią, a gdy na przykład przyczepa jest już pełna lub zaczyna nadmiernie odjeżdżać od sieczkarni, to kierowca jest informowany o tym sygnałem dźwiękowym, a linie zmieniają kolor na czerwony.

Ciekawym dodatkiem dla sieczkarni jest możliwość wyposażenia przystawki w koła transportowe opuszczane hydraulicznie po złożeniu przystawki. Rozwiązanie jest polecane szczególnie firmom usługowym i gospodarstwom, gdzie wykonuje się sporo przejazdów między polami. Rozwiązanie jest alternatywą dla wózka transportowego, którego rozłożenie pod przyrządem roboczym zajmuje chwilę czasu i wymaga fizycznej ingerencji operatora.

W roku obrotowym 2017 firma Claas oferować będzie trzy serie modeli Jaguar:

znaną serię maszyn Jaguar 800 (typ 496),

dostępną już serię Jaguar 900 (typ 497),

nową s erię Jaguar 900 (typ 498).

EFEKTYWNIEJSZY ZBIÓR, ŁATWIEJSZA OBSŁUGA I TRANSPORT

Skoro mowa o zbiorze kukurydzy, nie sposób nie wspomnieć o nowościach w zakresie zbioru tej rośliny na ziarno. W tej kategorii Claas wprowadza hedery Corio i Corio Conspeed. Najważniejszą różnicą między przystawkami jest inny rodzaj walców wciągających. W przypadku Corio zostały zastosowane walce liniowe, w których średnica jest jednakowa na całej długości. Do walców zamocowane są cztery wymienne noże - każdy za pomocą dwóch śrub. Wciąganie łodyg poprawiają ślimakowe wloty na początku korpusów umieszczone na czole korpusów. Warto wspomnieć również o tym, że wprowadzono nowy rodzaj napędu, ujednolicając go dla poszczególnych przystawek (wcześniej były to m.in. przekładnie zwykłe i planetarne). Oba hedery są napędzane mechanicznie przez dwie przekładnie kątowe i jeden wałek, co ma również zapewnić wydajne przeniesienie sił przy niewielkich nakładach konserwacyjnych.

W hederach Corio Conspeed mamy do czynienia z walcami stożkowymi, których średnica zwiększa się w kierunku kombajnu. Co ma na celu takie rozwiązanie? Przede wszystkim stopniowe przyspieszanie wciągania (zrywania) wraz ze zmniejszającą się średnicą łodyg u góry roślin, aby efektywniej je rozdrabniać. Gdy maszyna porusza się, kukurydza jest wprowadzana między walce, a im dalej przesuwa się, trafia na tym większą średnicę walca, a tym samym większą prędkość obwodową ostrzy. W tym miejscu należy zaznaczyć, że producent daje dodatkowo możliwość wyboru między walcami stożkowymi z osadzonymi na całej długości niewymienialnymi ostrzami, jak również walcami hybrydowymi, w których w przedniej części zastosowano cztery wymienne ostrza, a dalej 6 stałych. - Walce hybrydowe przeznaczone są do zbioru kukurydzy w warunkach o dużej wilgotności. W praktyce w Polsce sprzedajemy właściwie niemal wyłącznie przystawki z walcami hybrydowymi - mówi Andrzej Kulczyński, specjalista ds. produktu z Claas Polska. Hedery Corio oferowane są w wariantach z 4, 5, 6 i 8 rzędami, natomiast Corio Conspeed - w wersjach 6-, 8- i 12-rzędowych. Polskich rolników zainteresują z pewnością przede wszystkim przystawki z odstępem między rzędami o wartości 75 cm, ale z myślą o farmerach z różnych krajów producent oferuje także wersje: 90, 80 i 70 cm (dotyczy do obydwu modeli hederów). Wszystkie modele przystawek będą dostępne w sprzedaży na sezon 2017.

Ważną cechą nowych hederów jest płaski kąt wychylenia elementów roboczych hederu. Kąt roboczy od poziomu gruntu wynosi teraz 17 stopni (10 proc.). Dzięki temu zredukowano efekt odbijania się kolb od kołpaków i związanych z tym strat. Płaska pozycja robocza sprawdza się znakomicie zwłaszcza przy zbiorze wyległego łanu, o czym mieliśmy okazję przekonać się podczas pracy kombajnu. Odpowiedni przepływ masy zapewnia również specjalne uformowanie osłon (kołpaków), które mają smukły kształt, nieco zwężony pośrodku. W miejscach narażonych na intensywny kontakt z roślinami zastosowano wymienne nakładki.

W obydwu wersjach hederów dużo zmieniło się także pod kątem ułatwienia obsługi i przystosowania narzędzi do transportu. Mechanizm otwierania umożliwia szybie złożenie do pozycji pionowej osłon w bardzo prosty sposób i bez użycia narzędzi. To znacząco ułatwia czyszczenie, konserwację oraz regulację napięcia łańcuchów czy ich wymianę. Ponadto wszystkie modele przystawek wyposażono w unikatowy system składania. Przednie części osłon mogą być złożone do tyłu, co powoduje skrócenie przyrządu o 80 cm i zapewnia operatorowi lepszą widoczność podczas przejazdów po drogach. Składane kołpaki nie przeszkadzają przy tym w złożeniu całej przystawki d o pozycji transportowej.

CIĄGNIK ZAWRACA SAM

Nowa oferta Claasa nie ogranicza się wyłącznie do zmian w technologii zbioru roślin. Istotne zmiany wprowadzono również w rozwiązaniach dotyczących rolnictwa precyzyjnego. Jedną z nich jest nowa funkcja systemu prowadzenia automatycznego maszyn: Turn In. Funkcja jest rozszerzeniem dostępnych systemów prowadzenia i pozwala na automatyczne naprowadzanie np. ciągnika podczas uwroci w następny optymalny ślad przejazdu. System wie, jaki promień skrętu ma ciągnik i jakiej szerokości narzędzie jest do niego zaczepione (parametry programuje się na monitorze ciągnika). Turn In proponuje operatorowi zatem wykonanie nawrotu na końcu pola lub w innym dowolnie wyznaczonym miejscu tak, aby maksymalnie ograniczyć przejazdy jałowe i aby niepotrzebna była zmiana kierunku jazdy. Operator musi tylko aktywować system prowadzenia, a traktor sam szybko i precyzyjnie wjeżdża we właściwy ślad. Tym samym rozwiązanie pozwala oszczędzić czas i paliwo, a dodatkowo odciąża kierowcę.

Warto dodać, że przy włączonym systemie operator zachowuje pełną kontrolę wyboru ścieżki. Przykładowo, jeżeli zaproponowana przez system Turn In ścieżka nie odpowiada operatorowi, może on automatycznie zlecić wyznaczenie nowej, zmieniając współczynniki prędkości czy kąta skrętu kół. W razie potrzeby ścieżkę można wybrać ręcznie, całkowicie niezależnie od systemu.

Nowa funkcja Turn In będzie dostępna w pierwszym kwartale 2017 roku do wszystkich automatycznych systemów prowadzania Claasa z terminalami S7 i S10. Co warto podkreślić, w opcję można doposażyć już istniejące systemy prowadzenia. Potrzebny do tego będzie jedynie kod aktywacyjny, udostępniany płatnie na określony okres czasu.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • Bączek 2016-12-10 17:17:38
    tylko ku..t..asy kupują klasy haha
  • Soltys 2016-12-10 15:56:08
    Claas zawsze z nowosciami byl na poczatku stawki, fajne maja maszynki, gdyby tylko te ceny byly troche nizsze...
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.3.15
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!