Jak podali przedstawiciele Wieltonu, biuro projektowe będzie wspierać transfer innowacyjnych technologii z Politechniki Śląskiej i jednostek badawczo-rozwojowych do biznesu i zwiększać konkurencyjność Wieltonu.

"Zdecydowaliśmy się na otworzenie działu innowacji, który będzie inspirował firmę nowymi pomysłami, nowym spojrzeniem na działalność. Firma się rozrasta, więc produkty muszą być konkurencyjne" - wskazał dyrektor ds. innowacji Wielton SA Piotr Kowalski.

Wiceprezes Wieltonu Mariusz Golec dodał, że jego firmie bardzo zależy na współpracy z nauką. - Nie mówimy tylko o dofinansowanych projektach, ale również o efektywnym przekuwaniu wiedzy teoretycznej w praktyczną - zaznaczył.

Dziekan Wydziału Mechanicznego Technologicznego Politechniki Śląskiej prof. Arkadiusz Mężyk podkreślił, że współpraca z Wieltonem oznacza dla uczelni konkretne korzyści. - Przede wszystkim naszym celem jest kształcenie inżynierów dla przemysłu zaawansowanych technologii. Im więcej studenci mają kontaktu z tymi technologiami podczas studiów, tym lepiej są przystosowani do swojej pracy zawodowej - wyjaśnił.

We współpracy z Politechniką Śląską w roku akademickim 2015/2016 zostanie również uruchomiony nowy kierunek: konstruowanie mechatronicznych układów mobilnych. Pod tą nazwą kryje się konstrukcja naczep. Przedstawiciele Wieltonu chcą, by część kształconej tam kadry inżynierskiej zasiliła zespół tej firmy.

W Centrum Badawczo-Rozwojowym pod Wieluniem, które ma powstać jeszcze w tym roku, pracę znajdzie kilkudziesięciu inżynierów. Wielton SA, jako jedna z ok. 30 firm w Polsce, ma status Centrum Badawczo-Rozwojowego, co pozwala działać jej jak jednostce naukowej i finansować prace badawczo-rozwojowe ze środków zewnętrznych, m.in. z funduszy unijnych oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

W tworzonym pod Wieluniem Centrum powstanie jedyna w tej części Europy stacja do całopojazdowego badania naczepy. Będą się w niej odbywać symulacje przejazdu przez naczepę 1 mln kilometrów w warunkach drogowych, co pozwoli zbadać dokładnie wytrzymałość naczep przed rozpoczęciem produkcji na dużą skalę.

Firma Wielton to największy polski producent naczep, przyczep i zabudów samochodowych. Spółka notowana jest na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, należy do grona pięciu największych producentów tej branży w Europie. Każdego roku sprzedaje ponad 6500 sztuk produktów, a roczne obroty przekraczają 140 mln euro. Spółka zatrudnia ok. 1200 pracowników i oferuje 60 typów wyrobów. Klientami Wieltonu są firmy transportowe, budowlane, produkcyjne, dystrybucyjne i rolnicze. Naczepy Wieltonu trafiają do kilkudziesięciu krajów.