Samojezdne maszyny do zbioru buraków to już niemal standard na polskich polach. Coraz mniej rolników korzysta z maszyn przyczepianych do ciągnika. Jednak ze względu na bardzo wysokie koszty zakupu kombajnów samojezdnych rolnicy indywidualni korzystają najczęściej z usług.

MINIMUM 400 KM

W samojezdnych kombajnach buraczanych trudno spotkać silnik o mocy poniżej 400 KM. Wynika to z konieczności zapewnienia maszynom tego typu odpowiednich osiągów, co nie jest łatwe z uwagi na bardzo trudne warunki ich pracy i wysoką masę całkowitą.

Napęd standardowo przenoszony jest przez bezstopniowe skrzynie przekładniowe. Umożliwiają one poruszanie się tych kolosów z prędkością z zakresu od 0 do nawet 40 km/h.

Podobnie jak większość maszyn rolniczych, kombajny buraczane oparte są na ramie. W ich przypadku stosowane są dwa rodzaje: rama sztywna i przegubowa. Pierwsza używana jest przede wszystkim w mniejszych maszynach. Jej zaletą jest przede wszystkim kompaktowość konstrukcji i prostota rozwiązania. Do wad trzeba zaliczyć gorszą w porównaniu do maszyn przegubowych zwrotność oraz brak możliwości ukośnego prowadzenia kombajnu podczas zbioru, co ma na celu zmniejszenie ugniatania gleby - to rozwiązanie nosi miano "chodu psa". Ten sposób prowadzenia maszyny powoduje, że tylne koła kombajnu nie toczą się śladami przednich, a swój ślad zostawiają pomiędzy i obok nich. W przypadku maszyn trójosiowych ślady kół w pewnym stopniu się nakładają. Jedyną firmą, która stosuje sztywne ramy nawet w przypadku największych modeli, jest Agrifac. Producent ten ma jednak nieco inny układ jezdny niż konkurencja. Co najważniejsze, eliminuje on właściwie wszystkie wady konstrukcji z ramą sztywną. Chodzi o sposób zamontowania kół tylnych, które znalazły się bardzo blisko siebie, tworząc niejako koła bliźniacze. Pierwsza zaleta takiego ich zamontowania to podążanie tych kół pomiędzy śladami przednich opon. Druga - to możliwość skrętu nimi pod bardzo dużym kątem — umiejscowione bardzo blisko siebie koła zachowują się w tym wypadku tak jak koło pojedyncze, a to zapewnia niezwykle dobrą zwrotność.

Agrifac oraz Grimme w maszynach z ramą sztywną oferują wersje, w których przednie koła zostały zastąpione przez gąsienice. Zaletą tego rozwiązania jest niższy nacisk jednostkowy na glebę, a co za tym idzie - małe ugniatanie podłoża oraz możliwość wjazdu na pole, na którym kombajn z tradycyjnym, kołowym układem jezdnym po prostu by ugrzązł.