Samojezdny wóz paszowy to bez wątpienia maszyna bardziej wygodna w użytkowaniu niż zestaw: ciągnik i paszowóz ciągniony. Łatwiej prowadzić jedną maszynę niż dwie. Wozy paszowe są jednymi z najbardziej eksploatowanych maszyn, dlatego ciągłe dbanie o ich stan techniczny to sprawa podstawowa. Dbanie o jedną maszyną jest na pewno mniej pracochłonne niż o wspomniany zestaw.
Wóz samojezdny jest jednak droższy od maszyny ciągnionej. Musi więc mieć więcej zalet, aby rolnik był przekonany do zakupu. Wóz paszowy Faresin Leader Double posiada kilka takich atutów, jakich nie znajdzie się w żadnym innym samojezdnym paszowozie.

Wóz paszowy

Autor: B. Kowalski

Opis: Wóz paszowy Leader Double

Pojemność kosza wynosi aż 22 m3. Nie jest to oczywiście rekord, ale małym nazwać go nie można. Kosz został wykonany ze stali o wzmocnionej odporności na ścieranie (ST52). Grubość dna ma 20 mm, a boki – 8 mm. W środku kosza są dwa połączone mechanicznie ślimaki mieszające paszę. Po lewej stronie komory znajdują się drzwi wyładowcze z 20-centymetrową taśmą. Istnieje też możliwość zamontowania dodatkowych drzwi po drugiej stronie.

Maszyna napędzana jest silnikiem Deutza i to kolejny plus. Jednostka ma moc 215 KM. Parametry pracującego silnika można stale kontrolować dzięki zainstalowanemu w kabinie monitorowi. No właśnie – kabina. Na pierwszy rzut oka przypomina nieco te spotykane raczej w ładowarkach. Jak się później okaże, nie jest to jedyna cecha wspólna dla tych dwóch jakże różnych grup maszyn. W kokpicie znajduje się wystarczająco dużo miejsca. Fotel ma pokrętło odpowiedzialne za jego amortyzację. Dobrze przeszklona bryła kabiny gwarantuje zadowalającą widoczność. Z przodu, po prawej stronie, znajduje się duży dwumetrowy frez o mocy 100 KM z hydraulicznym zabezpieczeniem. Może on pracować na maksymalnej wysokości 4,5 m.