PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Idealny do ładowacza

Idealny do ładowacza

Każdy ciągnik rolniczy może współpracować z ładowaczem czołowy. Ale są elementy, które w szczególny sposób go do tego predysponują.



Kupując ciągnik z ładowaczem czołowym lub który będzie w przyszłości z nim współpracował, warto zwrócić uwagę na kilka szczegółów, dzięki którym praca będzie wydajniejsza, bardziej komfortowa i nie wymagała częstych napraw ciągnika. Największą popularnością przy pracach z ładowaczem cieszą się modele ciągników o mniejszej i średniej mocy – do 100-120 KM. Ich atutem jest przede wszystkim duża zwrotność i mniejsze zużycie paliwa. Coraz częściej jednak do ładowaczy przeznaczane są także duże maszyny, których moc przekracza nawet 200 KM. Nie są one tak zwrotne (większy rozstaw osi i kół) i oszczędne, ale ważnym atutem takiego wyboru jest wysoka wydajność pracy oraz zwiększenie zakresu użyteczności ciągnika. Większa masa i długość ciągnika poprawiają parametry udźwigu.

Jednym z najważniejszych elementów wpływających na komfort i efektywną współpracę z ładowaczem czołowym jest bezsprzęgłowy rewers, najlepiej umieszczony z lewej strony kierownicy. – Rewers elektrohydrauliczny to podstawa przy ładowaczu. Nie wyobrażam sobie pracy z ładowaczem przy użyciu zwykłego sprzęgła. Oczywiście pedał sprzęgła jest przydany zwłaszcza wtedy, gdy chcemy bardzo precyzyjnie wymanewrować ciągnikiem. Dodatkowo w naszych ładowaczach mogą być zastosowane przyciski na dżojstiku pozwalające na zmianę półbiegów bez użycia sprzęgła – wyjaśnia Karol Zgierski z John Deere Polska. Zmiana biegów na dżojstiku jest dostępna dla wszystkich modeli ciągników, które są wyposażone w przekładnię z możliwością zmiany przełożenia pod obciążeniem, a więc już począwszy od ciągników serii 5M. Podobnie jak lewostronna dźwignia rewersu, tego rodzaju rozwiązanie umożliwia prowadzenie prac ładowaczem bez odrywania ręki od dżojstika obsługującego osprzęt. Oczywiście zmiana pełnego stopnia przełożenia wymaga oderwania ręki od dżojstika i użycia dźwigni zmiany biegów. Do tego dochodzi jeszcze rodzaj zastosowanego sprzęgła. Przy intensywnym użytkowaniu, a takie jest przy pracy z ładowaczem, znacznie trwalsze jest „mokre”.

Elementem narażonym na duże obciążenia podczas pracy z „turem” jest przednia oś. Większość producentów stosuje osie z prostym, przegubowym przeniesieniem napędu. W przypadku Kuboty, napęd jest przekazywany przekładnią stożkową. Trwałość takiej osi gwarantuje dodatkowe podparcie i zamknięta konstrukcja, a wśród najważniejszych zalet można wymienić możliwość uzyskania większych kątów skrętu.

Przydatną rzeczą jest również okno dachowe, dzięki któremu poprawia się widoczność na ładowacz w jego górnych położeniach. Jeszcze bardziej komfortowym rozwiązaniem w tym zakresie jest tzw. dach panoramiczny, a więc o większej powierzchni przeszklonej, gdzie czasem przednia szyba niemal zlewa się z oknem dachowym bez elementów ograniczających widoczność. Atutem jest również konstrukcja ramowa ciągnika. Ogranicza ona w znaczący sposób przenoszenie obciążeń z ładowacza na podzespoły ciągnika, takie jak silnik lub przekładnia.

Bardzo ważny jest zastosowany układ hydrauliczny. Jego wysoka wydajność pozwoli na wykonywanie prac przy niskich prędkościach obrotowych silnika, a to przekłada się bezpośrednio na niższe zużycie paliwa. – Wydajność pompy ma znaczenie, alej jeszcze ważniejsza jest skuteczność działania układu hydraulicznego. Wpływa na to jego rodzaj – czy jest to na przykład układ otwarty, z kompensacją ciśnienia lub z kompensacją ciśnienia i przepływu. W momencie gdy jest to układ z kompensacją ciśnienia, w John Deere jest to tzw. Load Sensing, wtedy ładowacz moim zdaniem pracuje szybciej – tłumaczy Zgierski.

Od tego, czy producent przystosował pompę hydrauliczną do bezpośredniego podłączenia hydrauliki ładowacza, będzie zależał sposób montażu zasilania ładowacz. Jeśli takie wejścia są na pompie, nie będzie potrzeby zajmowania szybkozłączy hydrauliki zewnętrznej. W niektórych nowoczesnych ciągnikach, szczególnie większej mocy, są fabrycznie montowane dżojstiki sterowania hydrauliką, które po doposażeniu ciągnika w ładowacz mogą służyć do jego obsługi. Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • JohnyBravo 2012-07-07 11:24:01
    Mistrz
    Bo pieniądz leci...
  • Mistrz 2012-07-07 11:13:13
    CIekawe dlaczego "Farmer.pl" tak często reklamuje John Deere, niema innych ciągników?
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.163.20.57
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!