PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Idzie nowe

Marcowy AGROTECH to targi dobrze znane niemal każdemu rolnikowi. Podczas trzech dni trzynastej edycji kieleckiej wystawy można było zapoznać się z ofertą większości producentów sprzętu rolniczego działających na naszym rynku. A było co oglądać



Organizatorzy AGROTECH-u mogą z dumą zakwalifikować niedawno zakończone targi jako kolejną udaną imprezę wystawienniczą. Na niemal 19 tys. m2 swoje produkty prezentowało prawie 400 firm z 13 krajów. Oprócz rozmaitych ekspozycji maszynowych odbyło się wiele konferencji i wykładów. Oprócz stoisk producenckich zwiedzający mogli zasięgnąć informacji od specjalistów z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Ośrodków Doradztwa Rolniczego oraz Izby Rolniczej i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, odwiedzając jeden z punktów konsultacyjnych. Według informacji uzyskanych od organizatora, AGROTECH odwiedziło około 30 tys. osób.

Moc ciągników

Pronar 5112

Autor: B. Kowalski

Opis: Najmłodsze dziecko Pronar z Narwii - Pronar 5112

Ozdobą największych tego typu imprez na całym świecie od dawna są ciągniki. Tych najpopularniejszych rolniczych maszyn nie zabrakło również w Kielcach. Prócz znanych i sprawdzonych ciągników zwiedzający mieli okazję poznać najnowszą ofertę wielu firm. Największe chyba wrażenie na uczestnikach targów zrobiła prezentacja ciągnika JCB Fastrac 3230. Kiedy jeden z przedstawicieli firmy Interhandler zasiadł w kokpicie tej maszyny, nikt nie przewidywał tego, co miało nastąpić. Gdy w jednej chwili rozległy się głośne rytmy popularnego rockowego przeboju z filmu Rocky, nowego Fastraca spowiły kłęby specjalnego dymu, a na dachu pojazdu zaczęły świecić i mrugać na zmianę wszystkie światła. Po takiej krótkiej prezentacji wizualnej kolejny przedstawiciel firmy już w konwencjonalny sposób zaprezentował nową maszynę, opowiadając o jej możliwościach. Nie jest to wszakże zwykły ciągnik. Konstrukcja tej maszyny oparta jest na stalowej ramie, do której montowane są inne podzespoły. Między innymi silnik, zawieszenie czy kabina. Jednak pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy, jest identyczny rozmiar wszystkich czterech kół, nieczęsto spotykany w ciągnikach. Ale na tym nie koniec różnic między Fastracem a tradycyjnymi ciągnikami. Prędkość maksymalna tej maszyny wynosi bowiem aż 65 km/h – nie do pomyślenia dla innych przedstawicieli gatunku. Taka prędkość to w Fastracu 3230 standard. Jeśli jednak znajdą się osoby, preferujące szybszą jazdę, to w opcji mogą wybrać model mogący poruszać się z prędkością 80 km/h! W tak zawrotną prędkość wprawia go 6-cylindrowy silnik Cummins o pojemności 6,7 litra wyposażony w systemem Common Rail. Moc maksymalna ciągnika wynosi 230 KM, a maksymalny moment obrotowy kształtuje się na poziomie 837 Nm przy 1500 obr./min silnika. W Fastracach zastosowano 6-biegową przekładnię typu Smoothshift o 54 przełożeniach do przodu i 18 do tyłu (3 grupy biegów i 3 zakresy prędkości – 3 x 3 x 6 = 54). Tak wysoka prędkość maksymalna wręcz wymaga bardzo dobrego układu hamulcowego. Wszystkie cztery koła Fastraców standardowo wyposażone są w hamulce tarczowe (dodatkowo dostępne są również 3 wyjścia do podłączenia hamulców przyczep). Model 3230 ma również system ABS (w opcji można wybrać wyjście do sterowania ABS przyczep).

Na stoisku firmy Case również nowość. Puma 165 to najmniejszy przedstawiciel nowej serii ciągników Case. Jeszcze niedawno na łamach „Farmera” informowaliśmy o premierze nowych ciągników tej marki w Stanach Zjednoczonych. Tym bardziej zadowalający jest fakt, że Pumy mogli już obejrzeć odwiedzający AGROTECH. Cała seria obejmuje cztery modele maszyn o mocy znamionowej od 167 do 213 KM. Nowe Pumy, podobnie jak Fastrac, napędzane są silnikiem o pojemności 6,7 litra (również 6 cylindrów). Każdy z modeli został wyposażony w przekładnię Power Command z 18 biegami do przodu i 6 do tyłu pozwalającą na rozpędzenie maszyny do 40 km/h.

Wśród ciągnikowych nowości nie brakowało również polskich akcentów. Firma Pronar z Narwi zaprezentowała szereg nowych modeli ciągników Kioti, Pronar oraz Zefir. Pierwszym z nich był Pronar 5112 o mocy 82 KM osiąganej przy 2300 obr./min. Maszyna napędzana jest czterosuwowym chłodzonym cieczą silnikiem z samoczynnym zapłonem marki Iveco. Czterocylindrowa jednostka o pojemności 4,5 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa osiąga maksymalny moment obrotowy 320 Nm przy 1400 obr./min. Układ napędowy marki Carraro stanowi jednotarczowe cierne sprzęgło sterowane mechanicznie i zsynchronizowana mechaniczna skrzynia biegów (24/24). W opcji dostępny jest wzmacniacz momentu Power Hi-Lo oraz Power rewers (odpowiedzialny za elektrohydrauliczną zmianę kierunku jazdy). Wybór jednego z powyższych dodatków wyklucza drugi. Maksymalny udźwig tylnego podnośnika wynosi 3 tony (z dodatkowym siłownikiem wzrasta o 600 kg). W opcji dostępny jest również przedni TUZ i WOM. Wydatek pompy hydraulicznej wynosi 57 l/min.

Zefir – to kolejny powiew nowości producenta z Narwi. Na AGROTECH-u zaprezentowano dwie wersje tego ciągnika: 85 i 85 K (komunalna). Zefir został wyposażony w nieco większy (4,7 litra) i mocniejszy (85 KM) silnik niż wspomniany wyżej Pronar. Jednak osiągany przy 1400 obr./min maksymalny moment obrotowy jest mniejszy o 33 Nm. Pomarańczowa wersja komunalna ciągnika wzbudzała duże zainteresowanie zwiedzających, którzy chętnie fotografowali się w nowym modelu. Wśród bogatej oferty ciągników Kioti pojawiły się dwa mniejsze modele wyposażone w silniki marki Daedong (DK 451C i DK 551C) i dwa większe z jednostkami Perkinsa (DK 751C i DK 901C).

Nie tylko ciągnik
Ciągniki bez wątpienia zawsze budzą największe zainteresowanie. Jednak nie można zapominać o innych maszynach, których na AGROTECH-u nie zabrakło. Odwiedzający z bliska mogli zobaczyć kilka bardzo ciekawych nowości, jak np. nowa prasa zwijająca DF 120.2 Unii Famarol. Jest to pierwsze tego typu urządzenie produkowane przez Unię-Famarol. Wcześniej firma produkowała już prasy, ale… kostkujące. DF 120.2 jest pierwszym modelem, który zwija materiał i tworzy bele. Co ciekawe, do zagęszczenia beli wykorzystuje zestaw 17 walców! Dzięki zastosowaniu tak dużej liczby walców o małej średnicy, proces zagęszczania jest bardziej efektywny. To jeden z elementów ogólnej wydajności maszyny. Jednak wydajność zależy również od sposobu i co za tym idzie czasu wiązania bel. Standardowo prasa może wiązać bele za pomocą dwóch sznurków jednocześnie, opcjonalnie można wybrać wiązanie siatką. Obsługę prasy ułatwia panel Pilotbox T, za którego pomocą operator może kontrolować pracę maszyny. Jest to prasa stałokomorowa tworząca bele o szerokości 1,2 m.

Unii-Famarol

Autor: B. Kowalski

Opis: Nowa stałokomorowa prasa rolująca Unii-Famarol o oznaczeniu DF 120.2 wzbudzała żywe zainteresowanie wśród zwiedzających kieleckie targi

Podbieracz hydrauliczny o szerokości 1,8 m wyposażony jest w cztery rzędy zębów i metalowe koło kopiujące. Zapotrzebowanie mocy wynosi 50 KM. Nową prasę rolującą Unii-Famarol można nabyć za około 43 tys. zł.

Nową maszynę zaprezentowała również firma Bury Maszyny Rolnicze. Producent z Kutna przybył do Kielc z opryskiwaczem samojezdnym Kondor 3000. Sercem Kondora jest  ekonomiczny silnik marki Perkins o mocy 180 KM. Opryskiwacz ma napędzane wszystkie cztery koła. Belka opryskowa została wyposażona w pomocniczy strumień powietrza. Kondor jest również wygodny. Komfortowa kabina opryskiwacza została wyposażona w filtr węglowy.

Medaliści
AGROTECH to również okazja do nagrodzenia najlepszych. Puchar Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi otrzymał ciągnik rolniczy Case JX60 zgłoszony przez firmę CNH Polska Płock. Nagrodzony Case zwrócił na siebie uwagę komisji konkursowej nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi, estetyką wykonania oraz wysokimi wskaźnikami eksploatacyjnymi.

Przyznano pięć medali Targów Kielce. Jednak dwie firmy spośród nagrodzonych były szczególnie zadowolone: Agrocom Polska i AgrAlex z Redła. Dlaczego? Dla obu producentów trwa dobra passa, ponieważ są już Złotymi Medalistami z październikowej Polagry-Farm. Firma AgrAlex jest producentem mobilnej zaprawiarki Amela, która w swojej klasie nie ma sobie równych i to właśnie dzięki niej konstruktor, Aleksander  Lubiński, mógł cieszyć się z medalu. Firma Agrocom została nagrodzona za stację referencyjną GPS – Agrocom Outback Baseline HD, o której pisaliśmy w poprzednim numerze. Wśród nagrodzonych w Kielcach producentów jest jeszcze jeden „podwójny” medalista. Wielofunkcyjne urządzenie uprawowo-pielęgnacyjne Zakładu Produkcyjno-Handlowego Dariusza Klimzy z Perzowa zostało nagrodzone również złotem na niedawnych Agro-Premierach.  Medal Targów Kielce otrzymał również jeden ciągnik – Pronar P5 model 5135 (ramka). Medalem została też nagrodzona firma Izopol za płytę włóknisto-cementową Eurofala.

Agrotech

Autor: B. Kowalski

Opis: Konstruktor Aleksander Lubiński i jego dzieło - kolejny medal dla Ameli.

Na AGROTECH-u odbyło się uroczyste ogłoszenie zwycięzców konkursu Maszyna Rolnicza Roku 2007. Oprócz nagrodzonych: jednorzędowego kombajnu do zbioru ziemniaków i warzyw „Kartofel” firmy Akpil i agregatu uprawowo-siewnego „Ultima” firmy Kockerling przyznano dwa wyróżnienia. Pierwsze – Instytutu Budownictwa, Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa – otrzymała Kujawska Fabryka Maszyn Rolniczych Krukowiak za bogatą ofertę opryskiwaczy. Drugie zaś wyróżnienie miesięcznika Agrobazar otrzymał Pracowniczy Ośrodek Maszynowy w Brodnicy za aerator pryzm typ N-904.

W niedawno rozpoczętym sezonie wyścigów samochodowych Formuły 1, w których udział bierze Robert Kubica, wszystkie samochody używają opon firmy Bridgestone. Jaki to ma związek z AGROTECH-em? Rolnicy posiadający ciągniki o mocy powyżej 180 KM już też mogą zaopatrzyć swoje maszyny w nowoczesne opony tego producenta. Na kieleckich targach zaprezentowano nową oponę Firestone Maxi Traction dla ciągników o wysokiej mocy. Maxi Traction ma zastąpić dotychczasową linię radialnych opon rolniczych o głębokim bieżniku RATDT. W nowej oponie o 5 proc. została powiększona powierzchnia kontaktowa, wyeliminowano odbijanie i wibracje w stosunku do RATDT. Kolejną innowacją w stosunku do starej serii jest technologia „podwójnego kąta” (przednia krawędź klocka jest położona wyżej niż tylna). Producent zapewnia, że o 10 proc. wyższy i o 5 proc. szerszy wzór bieżnika niż u innych opon zagwarantuje lepszą przyczepność na polu. Bieżnik opony jest szerszy i bardziej płaski, zatem ciężar jest rozłożony na większej powierzchni, co zmniejsza ubijanie gleby.

Źródło: Farmer 06/2007

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.158.15.97
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!