PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Innowacje w rozrzutnikach z górnej półki

Innowacje w rozrzutnikach z górnej półki Rozrzutniki obornika w rozmiarze XXL przeznaczone są dla właścicieli dużych hodowli i firm usługowych

Autor: Grzegorz Borkowski

Dodano: 11-11-2018 07:19

Tagi:

Największe maszyny do nawożenia organicznego pomieszczą ponad 20 t obornika. Jednak wysoka ładowność to niejedyny ich atut, bowiem wraz z nią idą w parze ciekawe i często bardzo innowacyjne rozwiązania technologiczne, mające na celu przede wszystkim zwiększenie precyzji ich pracy i wydajności.



Rozrzutniki obornika w rozmiarze XXL przeznaczone są dla właścicieli dużych hodowli i firm usługowych. Oferują rozwiązania niespotykane w mniejszych modelach, szczególnie jeśli chodzi o układy jezdne i sterowanie elektroniczne. Przyjrzeliśmy się największym rozrzutnikom w barwach Bergmanna, Fliegla, Joskina, Metaltechu, Unii i Metal-Fachu.

BERGMANN

W ofercie firmy Bergmann flagowym modelem rozrzutnika jest 7340S o ładowności blisko 23 t. Rozrzutnik standardowo wyposażony jest w adapter hybrydowy łączący poziome walce i tarcze. Zazwyczaj taki zestaw nadaje się jedynie do materiałów sypkich, jak pomiot kurzy, wapno czy torf. Jak zapewniają przedstawiciele firmy, z pomocą tych rozrzutników możliwe jest także rozrzucanie długosłomiastego obornika, dzięki wstępnemu cięciu materiału, co z jednej strony zwiększa zapotrzebowanie na moc, z drugiej jednak umożliwia rozrzucenie nawet zbitego obornika. Dolną część klapy tylnej, która osłania walce poziome, można regulować. Zmieniając jej kąt nachylenia i wysokość prześwitu nad tarczami, można ustawić punkt podawania materiału na talerze rozrzucające, co umożliwia precyzyjny rozrzut obornika.

Standardem w największych modelach Bergmannna jest hydrauliczne zawieszenie o skoku 30 cm, które ma zapewnić idealne prowadzenie na zakrętach i nierównościach nawet przy pełnym załadunku. Dyszel również może być hydraulicznie amortyzowany, ale za dopłatą. Standardowo wyposażony jest w elementy amortyzujące z tworzywa sztucznego, które pełnią jednocześnie funkcję podkładek dystansowych umożliwiających ustawienie różnej wysokości zaczepu. Sterowanie wymuszone kołami skrętnymi dostępne jest jako opcja w wersji klasycznej i sterowanej komputerowo. Za dopłatą jest też możliwość unoszenia jednej z osi i zdalna regulacja ciśnienia w oponach.

Przenośnik łańcuchowy zbudowany jest z łańcuchów 14x50 powierzchniowo utwardzanych manganem. Każdy ma wytrzymałość 25 t i jest wstępnie rozciągnięty w fabryce z wykorzystaniem siły stanowiącej 130 proc. jego nominalnej wytrzymałości. Mocne trzymanie łańcuchów zapewniają koła zębate przenośnika, które pokrywają je w 95 proc. Przenośnik napędzany jest obustronnie, co ma zapewnić jego równomierne obciążenie i małe zużycie całego układu. Wykorzystywane są do tego silniki hydrauliczne i dalej łańcuchy napędowe. Opcjonalnie zamiast łańcuchów można zastosować wały Kardana, co minimalizuje czynności serwisowe.

O bezpieczeństwo maszyny dbają sprzęgła przeciążeniowe - oddzielnie zabezpieczają adapter poziomy i każdy talerz z osobna. Opcjonalnie dostępny jest system, który automatycznie zatrzymuje przenośnik podłogowy, gdy spadnie prędkość obrotowa którejś z części adaptera. Co ciekawe, skrzynia ładunkowa ma trapezowy kształt rozszerzający się ku tyłowi, dzięki czemu materiał się nie klinuje i stawia mniejszy opór przy wypychaniu.

Rozrzutnik można wyposażyć we własny hydrauliczny blok sterowniczy oraz różne warianty sterowania. W najprostszej wersji będą to elektryczne sterowniki umożliwiające uruchamianie podstawowych funkcji, jak np. włączanie przenośnika podłogowego czy unoszenie zasuwy. Bardziej rozbudowany komputer sterujący Bergmann BCT 20 umożliwia sterowanie wszystkimi funkcjami maszyny. Największe możliwości daje jednak Isobus Terminal CCI, dostępny w wersji z wyświetlaczem o przekątnej 5,6 oraz 8,3 cala, umożliwiający instalowanie na nim dużej ilości różnego rodzaju funkcji. Oprócz sterowania mechanizmami rozrzutnika może on zbierać dane statystyczne odnośnie ilości i miejsca rozrzucenia materiału z wykorzystaniem GPS oraz opcjonalnych sensorów ważących. Umożliwia import i eksport danych w formacie ISOXML lub Shape za pomocą USB lub poprzez Internet. Z wykorzystaniem tych samych czujników pozwala na automatyzację nawożenia, umożliwiając rozrzucanie obornika zgodnie z danymi zawartymi w mapach pola. W ramach tego terminalu dostępna jest również m.in. funkcja wyznaczania granicy nawrotu, gdzie automatycznie włącza i wyłącza on rozrzut materiału czy funkcje do jazdy równoległej.

FLIEGL

Największe rozrzutniki Fliegl oparte są na przyczepach ze ścianą przesuwną ASW. Wystarczy podłączyć do nich adapter rozrzutu, co według producenta zajmuje 20 minut (z użyciem ładowarki).

Zastosowanie ściany przesuwnej zamiast przenośnika łańcuchowo-listwowego ma wiele zalet: pozwala na bardziej uniwersalne zastosowanie rozrzutnika/przyczepy, zwiększa pojemność skrzyni dzięki możliwości obniżenia podłogi o 20-30 cm oraz pozwala na zagęszczenie przewożonego materiału poprzez jego ściśnięcie. Wpływa także na większą trwałość maszyny - główne elementy napędowe nie mają bezpośredniego kontaktu z przewożonym ładunkiem.

Zaczynając od maszyn DMC 20 t, Fliegl standardowo stosuje podwozie wymienne, dzięki czemu wersję kupioną jako rozrzutnik po doposażeniu będzie można wykorzystywać np. jako wóz asenizacyjny. Fliegl pozwala też na wybór układu jezdnego - wybierać można pomiędzy zawieszeniem resorowym, typu boogie, hydraulicznym i pneumatycznym z różną liczbą osi. Standardowy układ kierowania wymuszonego oparty na siłownikach przy dyszlu może być zastąpiony przez układ elektroniczny wykorzystujący żyroskop do określenia skrętu ciągnika.

Producent umożliwia też przesuwanie osi dla idealnego dopasowania nacisku na zaczep w zależności od ciągnika i aktualnego osprzętu zmieniającego rozkład masy. Standardowo przesuwanie odbywa się mechanicznie, a za dopłatą - hydraulicznie, co pozwala np. na zwiększenie nacisku na zaczep ciągnika, gdy chcemy poprawić jego trakcję, albo zmniejszenie nacisku podczas transportu po utwardzonych drogach dla zwiększenia komfortu jazdy.

Bardzo ciekawą możliwością są elektrycznie napędzane osie, które obecnie są w fazie testowania - być może rozwiązanie zostanie udostępnione klientom w przyszłym roku. Napędzane osie pozwalają na zastosowanie znacznie lżejszego ciągnika niż w klasycznym rozwiązaniu, gdy za poruszanie zestawu odpowiada jedynie traktor. Zdaniem producenta napęd elektryczny jest znacznie efektywniejszy niż rozwiązania mechaniczne czy hydrauliczne spotykane do tej pory. Przeszkodą w szerszym zastosowaniu tego rozwiązania jest brak w tej chwili ciągników z odpowiednimi generatorami, które zasilałyby taki napęd (...).

Cały artykuł ukazał się w najnowszym listopadowym numerze miesięcznika "Farmer"

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • Zdzichu 2018-11-11 12:18:11
    Zróbta toke samojezdną, po co ciągnik.
    • Rafał 2018-11-13 17:42:16
      No są i takie, od trójkołowców jak Vervaet czy Ploeger po trójosiowe olbrzymy jak Vredo
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.201.102
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!