Instalacje LPG kojarzone są przede wszystkim z autami osobowymi napędzanymi silnikami benzynowymi.

Od kilku lat takie rozwiązanie jest również z powodzeniem stosowane w silnikach diesla, przede wszystkim samochodów ciężarowych i autobusów.

Jednak w przypadku jednostek wysokoprężnych zasada działania instalacji LPG jest inna niż w silnikach z zapłonem iskrowym. O ile silnik benzynowy, gdzie za "odpalenie" mieszanki odpowiadają świece zapłonowe, może pracować wyłącznie na paliwie LPG, przy dieslach to się nie sprawdzi, gdyż sam gaz LPG nie ulega samozapłonowi na skutek wysokiego ciśnienia, jak to się dzieje w przypadku oleju napędowego.

Dlatego ww. instalacje montowane m.in. w samochodach ciężarowych, są tzw. dwupaliwowymi, pracującymi jednocześnie na ON i LPG. W takim rozwiązaniu niepotrzebne są przeróbki zapłonu samoczynnego na iskrowy, jak ma to miejsce na przykład w popularnych wózkach widłowych typu "rak".

Pionierska instalacja

Wzorując się na samochodach ciężarowych, Piotr Chojnacki z Kwiatkówki k. Tomaszowa Mazowieckiego, postanowił wdrożyć tego rodzaju system w ciągnikach rolniczych. Najpierw we własnym Zetorze Proxima 85, ponieważ oprócz prowadzenia warsztatu montażu instalacji LPG w autach, Chojnacki jest również właścicielem kilkuhektarowego gospodarstwa.

- Najpierw założyliśmy instalację gazową drugiej generacji, później zmieniliśmy na układ czwartej generacji - z sekwencyjnym wtryskiem gazu.

Teraz na rynku pojawiają się jeszcze nowsze. Gdy tylko będziemy już taką mieli, też ją zainstalujemy i przetestujemy - mówi właściciel warsztatu. - Problemem jest przekonać kogoś, że to potrafi jeździć, zaoszczędzić paliwo i jeszcze lepiej będzie pracował silnik.

Ludzie najczęściej nie wiedzą, że takie instalacje są stosowane z powodzeniem na przykład w samochodach ciężarowych - mówi Chojnacki.

Wspomniany Zetor stał się jedną z głównych atrakcji regionalnych targów Rol-Szansa 2012, zdobywając tam pierwsze miejsce oraz nagrodę marszałka woj. łódzkiego Witolda Stępnia i został przez niego zgłoszony do konkursu Ministerstwa Rolnictwa "Sposób na Sukces".

Montaż jak każdy inny

W Zetorze Proxima 85 Chojnacki zamontował instalację LPG z sekwencyjnym wtryskiem, tzw. czwartej generacji (spełniającą aktualne normy) produkowaną przez firmę Stag z Białegostoku.