Wymiana opon w ciągnikach rolniczych do zwykle dość duży wydatek, niestety jak w każdej maszynie, ogumienie z czasem ulega zużyciu. Jednak nie zawsze zużywanie się opon odbywa się w sposób prawidłowy. Zdarza się bowiem, że opony na przedniej osi ciągnika zużywają się znacznie szybciej niż ogumienie na tylnych kołach. Co może być tego przyczyną?

Nieprawidłowa geometria

Jednym z najtrudniejszych egzaminów dla opon rolniczych jest transport po utwardzonych drogach, szczególnie o nawierzchni bitumiczne bądź betonowej. Wzmożone zużywanie się opon spowodowane pokonywaniem długich przejazdów po asfaltowych drogach nie powinno nikogo dziwić. Jednak gdy opony z przedniej osi tracą bieżnik szybciej niż te założone z tyłu ciągnika, powinniśmy uznać to za anomalię.

- Powodem szybszego zużywania się na ogumienia przedniej osi w stosunku do tylnych opon jest najczęściej źle ustawiona zbieżność. Jeśli geometria przednich kół jest nieprawidłowa, opony szybciej się ścierają. Powodem może być również załączony przedni napęd podczas jazdy po drodze, czy to z powodu zapominalstwa, czy też awarii systemu odpowiadającego za sterowanie napędem - mówi Zdzisław Woźniak, kierownik działu ciągników Fendt i Challenger oraz ładowarek Kramer w serwisie firmy Korbanek.

Ustawienie odpowiedniej geometrii przednich kół najlepiej dokonać w sprawdzonym serwisie. Na specjalnym stanowisku diagnostycznym można dokonać bardzo dokładnej oceny zbieżności kół, która pozwoli mechanikowi na jej korektę.

Luzy na drążkach i zużyte łożyska

Szybkie ubywanie bieżnika na oponach przedniej osi może być również spowodowane złym stanem poszczególnych podzespołów układu kierowniczego oraz zawieszenia np. luzy na drążku kierowniczym bądź zużycie się sworzni oraz łożysk zwrotnic, które skutkuje niewłaściwym pochylaniem się kół w stosunku do podłoża.

Duże obciążenie i złe ciśnienie

Przyspieszone zużycie przednich opon może być także spowodowane dociążeniem przedniej osi np. ładowaczem czołowym, bądź obciążnikami. Dlatego też, jeśli sytuacja tego nie wymaga, starajmy się nie jeździć z założonym ładowaczem czołowym oraz przednimi obciążnikami.