Podczas wizyty w Stanach Zjednoczonych moją uwagę zwrócił niespotykany u nas Massey Ferguson 1155. Model o tyle ciekawy, bo zasilany ośmiocylindrową jednostką napędową w układzie „V". Pojemność wolnossącego silnika to 8,85 litra, a jego maksymalna moc - około 155 KM (141 KM mierzona na wałku WOM). Z danych technicznych maszyny można sądzić, że wybór takiego silnika przez konstruktorów był spowodowany możliwością uzyskania maksymalnego momentu obrotowego przy niskich obrotach silnika - 519 Nm już przy 1300 obr./min. Kwestia zużycia paliwa - zapewne była sprawą drugorzędną.

Ciekawe jest również to, że tego rodzaju duży silnik był montowany w ciągniku o rozmiarach może nieco większych niż kompaktowe, ale nie oferowanym w wersji z napędem na cztery koła. Model 1155 był produkowany w latach 1974-1978. W skład serii wchodził jeszcze jeden model - 1135, ale już z klasyczną, rzędową „szóstką". Napęd w obydwu ciągnikach jest przenoszony za pomocą mechanicznej przekładni 12/4.

Wspomniany silnik V8 w Fergusonie 1155, oznaczony symbolem AV8.540 to produkt firmy Perkins. Produkowane wówczas większe modele przegubowe były również zasilane jednostkami V8, ale firmy Caterpillar (1505 - 171 KM i 1805 - 193 KM).

Zdjęcia wykonane w firmie P&K Equipment, Mount Vernon, Iowa USA.

Podobał się artykuł? Podziel się!