Ciągniki, kombajny, prasy, opryskiwacze, potężne maszyny uprawowe, rozwiązania dla rolnictwa precyzyjnego i wiele innych - od 30 maja do 27 czerwca firma John Deere gościła w Lizbonie około 5000 sprzedawców, kluczowych klientów, ekspertów rolnictwa z 59 krajów oraz europejską prasę. Celem było zapoznanie z nową ofertą maszyn i rozwiązań dla rolnictwa oraz kierunkiem działań firmy na najbliższe kolejne lata w Regionie 2 (Europa i kraje WNP, Afryka Północna oraz Bliski i Środkowy Wschód). - Świadomie wybraliśmy Lizbonę na zorganizowanie tego spotkania, ponieważ około 500 lat temu Vasco da Gama wyruszył stąd na podbój nowych lądów, by dokonać nowych odkryć i rozwijać nowe standardy nawigacji - powiedział Christoph Wigger, wiceprezes John Deere ds. sprzedaży i marketingu dla Regionu 2. - Podobnie jak ten sławny marynarz wyznaczał kierunki, robimy to samo rozwijając naszą działalność w tym ważnym regionie - dodał.

STRATEGIA JUTRA DLA EUROPY
Globalny model działania, centralizacja sprzedaży i marketingu oraz lepiej wyspecjalizowana sieć dealerska - to główne założenia strategii John Deere na najbliższe lata. Przewiduje ona osiągniecie globalnych rocznych przychodów na poziomie 50 mld USD do roku 2018. Najsilniej firma koncentruje się na dwóch platformach wzrostu - maszyn rolniczych i budowlanych. Silny nacisk ma zostać położony również na rozwiązania inteligentne.
Rolnictwo europejskie jest w posiadaniu 30 proc. globalnych gruntów ornych, 41 proc. światowej produkcji mleka i 24 proc. produkcji mięsa wieprzowego. Duży potencjał firma chce wykorzystać dla zbytu maszyn rolniczych o rocznej wartości 35 mld USD. - Naszą ambicją jest osiągniecie przychodów na poziomie 7 mld USD oraz zdobycie 25 proc. udziału w rynku do roku 2014. Wyraźnie koncentrujemy się na wzroście udziału w rynku w 27 państwach UE we wszystkich kategoriach produktów, a ponadto koncentrujemy się na rozwijaniu rynków wschodnich - wyjaśnia Wigger. Aby osiągnąć ten cel John Deere zamierza skoncentrować się na trzech aspektach:
*wdrożeniu globalnego modelu działania (GOM), czego celem jest zmniejszenie złożoności organizacji, lepsze wykorzystanie fachowej wiedzy na całym świecie i przypisanie jasno zdefiniowanych ról i odpowiedzialności, aby przyspieszyć procesy decyzyjne;
*budowie wysokowydajnej organizacji: „Jeden Region - Jeden Zespół", czyli utworzenie w Mannheim centralnego regionu sprzedaży i marketingu na Region 2 obsługującego kluczowe funkcje;
*strategii Dealer Jutra (DoT), w ramach której przewiduje się ustanowienie światowej klasy sieci dealerskiej, której skala i specjalizacja będzie rosnąć. - Dealer Jutra John Deere powinien posiadać lub obsługiwać wiele punktów sprzedaży i osiągnąć roczną sprzedaż na poziomie ponad 25 mln euro - powiedział Stefan von Stegmann, wiceprezes ds. sprzedaży w Regionie 2. W praktyce może to oznaczać redukcję niektórych punktów dealerskich i powstanie większych placówek, które będą generowały większe zyski, a tym samym będą mogły zainwestować w sprzęt do obsługi serwisowej maszyn oraz w wykwalifikowanych serwisantów. Przykładem może być Holandia, gdzie z 25 punktów dealerskich zostało 8. - Oczekiwania klientów rosną i dlatego dealerzy też powinni się szkolić - powiedział Stegmann. - Strategia ma za zadanie przede wszystkim nie ograniczenie liczby dealerów, ale ich rozwinięcie - dodaje.