Słysząc jeszcze zimą zapowiedzi przedstawicieli koncernu AGCO wprowadzenia kolejnej, czwartej generacji kompaktowych ciągników Valtra serii A, zastanawialiśmy się, co tak naprawdę zmieni się w maszynach. Czy będzie to jedynie lifting i wprowadzenie kolejnych systemów redukujących zanieczyszczenia w spalinach, aby spełnić tzw. ostateczną normę emisji spalin Tier 4F (Stage 4b)? Czy może Finowie pójdą tropem większych serii, np. N i T, w których wprowadzenie czwartej generacji oznaczało niemałą rewolucję technologiczną? Szybki rzut oka na ciągniki zaprezentowane po raz pierwszy podczas paryskiej SIMY w lutym pozwolił wywnioskować, że będzie to coś więcej niż tylko odświeżenie serii. Zmian jest dużo. Dokładniej maszynom przyjrzeliśmy się na przełomie maja i czerwca podczas pierwszej europejskiej prezentacji polowej tych maszyn, która m iała miejsce w Holandii.

3 GRUPY, 7 MODELI

Valtrę A4 można dość łatwo odróżnić od poprzedniej generacji już po pierwszym spojrzeniu na linię maski i przednich reflektorów, które upodobniły się do stylistyki maszyn z większych serii. Tutaj więc rewolucji nie ma - zdążyliśmy się przyzwyczaić do designu znanego z czwartej generacji traktorów N, T i S. Uwagę zwraca kabina z szybą zakończoną w górnej części łukowato i wąską poprzeczką oddzielającą ją od dachu. Ale kabina to temat na osobny wątek i o tym w dalszej części artykułu.

Jedna z zasadniczych zmian, jakie dotknęły czwartą generację Valtry A, to wprowadzenie nowych jednostek napędowych. Maszyny będą oferowane aż w 7 wersjach mocy maksymalnej: od 75 do 130 KM. Trzy najmniejsze modele: A74, A84 i A94 o mocach maksymalnych odpowiednio: 75, 85 i 95 KM, zasilają jednostki 3-cylindrowe o pojemności 3,3 l. Te traktory mają rozstaw osi wynoszący 2250 mm. W pozostałych modelach pracują silniki 4-cylindrowe o pojemności 4,4 l, z tym że rozstaw osi modeli A104A i A114 (odpowiednio 100 i 110 KM) to 2430 mm, natomiast modele A124 i A130 (120 i 130 KM) tworzą trzecią grupę maszyn z rozstawem na poziomie 2500 mm.