- System Multi został opracowany i opatentowany przez firmę JF-Stoll (Grupa Kongskilde, przyp. red.) i umożliwia wykorzystanie tej samej maszyny w dwóch rodzajach prac: zadawanie TMR i ścielenie słomą - mówi Włodzimierz Spryszyński, dyrektor działu sprzedaży maszyn Kongskilde Polska.

Zaprezentowany po raz pierwszy w Polsce wóz paszowy z systemem Multi wyróżnia się zamontowaną w przedniej części (przed podajnikiem taśmowym do zadawania pasz) rurą wyrzutową połączoną z tarczą wyrzucającą (tzw. dmuchawą). 

Zmiana systemu pracy z zadawania paszy na ścielenie i odwrotnie zachodzi poprzez opuszczenie/podniesienie specjalnych klap nad taśmą. Słoma przemieszcza się specjalnym tunelem, w którym zainstalowano napędzany hydraulicznie wałek palcowyułatwiający przepływ materiału. Czynność jest kontrolowana przez operatora za pomocą sterownika w kabinie ciągnika (nie ma konieczności opuszczania kabiny operatora do zmiany trybu pracy maszyny). Za rozdrobnienie słomy odpowiada pionowy ślimak (ten sam, który w klasycznym wozie paszowym miesza i rozdrabnia TMR).

Sterowanie ścielarką odbywa się za pomocą dżojstika umieszczonego w kabinie. Można nim m.in. ustawić kąt wyrzutu słomy oraz wyłączać i włączać wałek podający. Maksymalny zasięg pracy ścielarki to 15 m.  

- Cena wozu paszowego z systemem Multi w stosunku do maszyny o tej samej objętości, ale tylko z funkcją przygotowania i zadawania TMR jest wyższa o 25-30 proc.- podsumowuje Spryszyński.