Łącznik centralny (górny) to podstawowy element trójpunktowego układu zawieszenia maszyn. W przypadku nowoczesnych, ciężkich i często długich maszyn rolniczych (np. 5-6 skibowych pługów obracanych lub akregatów uprawowo siewnych), narażony jest on na działanie dużych sił.

W przypadku starszych ciągników rolniczych oraz nowych małej i średniej mocy, standardowo przyjęło się instalować łączniki regulowane mechaniczne (śruba rzymska). Duże maszyny często - głównie w opcji - wyposażane są w łączniki hydrauliczne.

Zaletą tych pierwszych jest niska masa własna, która ułatwia sprzęganie ciągnika z maszynami zawieszanymi. Poza tym łączniki te są precyzyjne w nastawach. Niestety komfort regulacji jest nie jest zbyt wysoki, bo trzeba każdorazowo opuszczać kabinę ciągnika, dodatkowym problemem są napięcia działające na łącznik powodowane masą narzędzia lub jego aktualną pozycją w glebie - w przypadku maszyn uprawowych.

Część gospodarstw „przestawiła" się na łączniki sterowane hydrauliczne. Elementy te cechują się wyższą masą własną, ale dzięki hydraulicznej regulacji są bardzo komfortowe w użytkowaniu, nawet w przypadku ich wykorzystania w pracy z cięższymi maszynami.

Oprócz samego systemu sterowania łącznikiem spore znaczenie ma jego wyposażenie. Oprócz standardowych łączników z kulami,, coraz częściej stosuje się łączniki z zatrzaskiem automatycznym. To ciekawa opcja, która poprawia komfort pracy, ale tylko w przypadku jeśli zatrzask na sworzeń umieszczony w maszynie może opuszczać się pionowo. W przypadku sworzni, które umieszczone są wewnątrz obudowy (np. w przypadku wielu modeli opryskiwaczy) ten typ uchwytu może nie mieć racji bytu.

Przeglądając rynkową ofertę łączników centralnych, znajdziemy elementy wyposażone w standardowy układ kula-kula, a także kula-hak zatrzaskowy oraz przegub-kula i przegub-hak zatrzaskowy. Sprzęganie maszyn z wykorzystaniem dwóch ostatnich łączników (wyposażonych w przeguby) jest bardziej komfortowe aniżeli w przypadku łączników kulowych.

Za podstawowe łączniki centralne przeznaczone do współpracy z ciągnikami o mocy 30-70 KM, wyposażonymi w TUZ kat. I czy TUZ Kat. II, zapłacimy od 50 do 80 zł. Zakup prostych, kulowych łączników przystosowanych do współpracy z ciągnikami o mocy od 70 do około 120 KM to wydatek na poziomie 120-180 zł.

Mniej więcej od 180 zł rozpoczynają się ceny łączników kulowo-hakowych. Cena w tym przypadku zależy głównie od producenta i wymiarów łącznika. Największa oferta łączników kulowo-hakowych do TUZ kat. III mieści się jednak w zakresie cenowym 320-480 zł.

Zakup hydraulicznego łącznika centralnego kat. III to wydatek powyżej 850 zł. Za łączniki znanych producentów z dodatkowym zaworem hydraulicznym, zabezpieczającym siłownik przed niekontrolowanym wysunięciem zapłacimy nawet powyżej 2 tys. zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!