Poszukując używanego, prostego w budowie, uniwersalnego ciągnika z napędem na obie osie, o mocy 50-70 KM, który sprawdzi się jako maszyna pomocnicza w średnim lub dużym gospodarstwie lub też nierzadko jako główny „koń pociągowy” na kilkunastu hektarach, warto zainteresować się Lamborghini Lampo i Same Rollerem. Traktory te bardzo dobrze sprawdzają się też przy uprawach warzywniczych i sadowniczych - kiedy pojawiają się w ogłoszeniach sprzedaży, to nie czekają zbyt długo na nowego nabywcę. Do tej samej rodziny co Lampo i Roller należy także Deutz Fahr Agroplus - modele o oznaczeniach 60 i 70 (moc odpowiednio 60 i 70 KM), które miały trochę większe możliwości konfiguracji, ale były równocześnie droższe w zakupie i stąd na rynku wtórnym jest ich zdecydowanie mniej. Jeśli Agroplus pojawia się w ogłoszeniach, to często jako maszyna z importu ze sporą liczbą przepracowanych godzin, na przykład bez instalacji pneumatycznej w standardowym wyposażeniu, w którą prawie zawsze są wyposażone krajowe modele. Dlatego uwzględniliśmy w naszym porównaniu dwie pierwsze generacje ciągników Roller i Lampo z lat 2000-2007, które bardzo często były kupowane u krajowych dealerów. Jak podają przedstawiciele Grupy SDF w Polsce, w latach 2000-2007 sprzedało się w naszym kraju ponad 2 tys. ciągników z serii Roller i Lampo. Dziś ceny używanych modeli ciągników z pierwszych lat produkcji oscylują w granicach 60 tys. zł (wszystkie ceny brutto), a zmodernizowane ciągniki z roczników 2005-2007 kosztują zwykle ok. 80 tys. zł.

NIEZAWODNY I EKONOMICZNY SILNIK

W skład serii Roller i Lampo z lat produkcji 2001-2004 wchodzą trzy modele: 50, 60 i 70. Oznaczenia liczbowe mówią jednocześnie o mocach maksymalnych silników. Te ciągniki były montowane w Polsce. Z kolei w latach 2005-2007 zastąpiły je dwa modele: 55W i 70W - o mocach 55 i 70 KM - produkowane już we Włoszech. Modele 50, 55W oraz 60 są wyposażone w 3-cylindrowe, wolnossące silniki produkcji SDF, o pojemności 3 l, zaś w modelach 70 i 70W dołożona jest dodatkowo turbosprężarka.

Istotna różnica między ciągnikami z początkowych i późniejszych lat produkcji tkwi w sposobie chłodzenia jednostki napędowej. Silniki z lat 2000-2004 są chłodzone powietrzem, a egzemplarze produkowane od 2005 r. - aby spełnić normę emisji spalin Stage I - mają już silniki chłodzone cieczą (stąd litera W przy nazwie modelu).