PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

LPG tak, ale nie w ciągniku

LPG tak, ale nie w ciągniku

Autor: farmer.pl/kh

Dodano: 11-12-2012 14:24

Jest oszczędniej, silnik ma większą moc i pracuje ciszej – to pierwsze zauważalne efekty zamontowanej instalacji LPG w ciągniku. Jednak z prawnego punktu widzenia, nie ma możliwości wyposażenia ciągnik w taki układ.



O udanych próbach instalacji LPG w ciągnikach przez Piotra Chojnackiego pisaliśmy już w październiku. Zaletą montażu układu jest przede wszystkim niższe zużycie paliwa, cichsza praca silnika i zdecydowanie wyższa moc, o czym miałem okazję przekonać się niedawno podczas kilku prób polowych z broną talerzową.

Innowacyjny pomysł montażu LPG w ciągnikach rolniczych przy drogim oleju napędowym i o połowę tańszym LPG, wydaje się mieć przyszłość, tym bardziej że rozwiązanie jest w wilelu krajach wykorzystywane od dawna, teraz także w Polsce w autach ciężarowych i autobusach. Tego typu instalacje zaczyna montować w swoich ciągnikach Pronar, jako fabryczna opcja wyposażenia. Jednakże na razie normy prawne nie nadążają za takim rozwiązaniem. Problem pojawia się z brakiem homologacji instalacji LPG do montażu w ciągniku rolniczym, co później może również skutkować negatywnym wynikiem okresowego badania technicznego.

- Polskie prawo nie przewiduje możliwości instalacji gazowej w ciągniku. Czekamy wraz z producentem tych instalacji, jak sprawa dalej się potoczy. Instytut Transportu Samochodowego skierował sprawę do Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - tłumaczy Piotr Chojnacki, firma Automax.

Ze swojej strony także zwróciliśmy się z pismem do MTBiGM z prośbą o wyjaśnienie regulacji prawnych w tym zakresie. W odpowiedzi przytoczono nam obowiązuje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem (Dz. U. z 2003 r. Nr 232, poz. 2333), po którym znalazła się następująca odpowiedź: "Przedmiotowe rozporządzenie odnosi się do pojazdów kategorii M1, M2, M3, N1, N2, N3 (pojazdów do przewozu osób i samochodów transportowych, przyp. red), natomiast nie obejmuje swoim zakresem kategorii T, tj. ciągników rolniczych, co wynika z braku przedmiotowych regulacji na szczeblu międzynarodowym, w tym także unijnym. Dlatego też, brak jest możliwości doposażenia silnika ciągnika rolniczego w instalację przystosowującą do zasilania gazem, w ramach procedury przedstawionej w rozporządzeniu".

Wynika z tego, że pomysł montażu LPG w ciągnikach rolniczych Piotra Chojnackiego wyprzedza nie tylko przepisy krajowe, ale i unijne. Rzecznik MTBiGM dodaje jednocześnie, że do resortu transportu docierają sygnały przedstawiające problemy związane z omawianym zagadnieniem i kwestia ta jest „analizowana w porozumieniu z zainteresowanymi stronami". Niestety nie podaje kiedy i czy pojawią się konkretne przepisy prawne w tym zakresie.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (6)

  • karol h 2012-12-14 09:22:47
    Pan Piotr nie robi tego w stodole i nie spawa sam tych instalacji, tylko ma warsztat i zatrudnia ludzi, a instalacje kupuje je właśnie od firmy Stag.
    Po za tym swoje rozwiązanie pokazał na targach w sierpniu br., a Pronar we wrześniu na AgroShow. Także instalacje zostały pokazane powiedzmy że w podobnym czasie.
    Piszesz, że odnalazłem jakiegoś Pana Piotra...
    jak podasz mi przykład innego warsztatu, który zakłada LPG do ciągników, to podaj nazwę i adres
    ps. Podpisałeś się nickiem "stag", ale po twojej wypowiedzi nie sądzę żebyś ją reprezentował
  • stag 2012-12-14 08:43:16
    taką instalacje Pronar ma juz od roku i powstała przy współpracy z AC liderem rynkowym od staga, a tu Chołownia odnalazł jakiegos Pana Piotra hihihi i "zrób to sam"
  • karol h 2012-12-12 09:38:43
    miki, masz rację, dlatego są już ciagniki, które jeżdżą na tym (na starszych generacjach insalacji LPG).
    Instalacja LPG to nie żadny cudowny środek, jak to nie raz reklamują swoje preparaty do paliwa różne firmy - to jest rzecz już sprawdzona w ciężarówkach. To dlaczego nie przełożyć tego na ciągniki?
    Wkrótce więcej w tym temacie na farmer.pl i duży artykuł w miesięczniku Farmer 1/2013
  • rol-nick 2012-12-11 23:24:18
    oświecony rolnik

    I tak Ci nikt nie uwierzy więc oszczędzaj a za zaoszczędzone pieniądze wykupuj tych, którzy się z tego śmieją.

  • oświecony rolnik 2012-12-11 19:30:17
    chłopi po co wam LPG. Ja jeżdżę traktorami na wodzie i jest ok. Sam możesz sobie zrobić taką instalację!
    chłopi, chłopi czy wy nie czujecie że cały rząd i Bruksela jedzie na naszych garbach!!!
  • miki 2012-12-11 15:47:23
    ale większość rolników porusza się po polach i nie potrzebują nawet rejestrować maszyn więc homologacja dla takich to kawałek papieru do podtarcia sobie 4 liter gdy już skończą pracę swoim spalającym 10 litrów LPG ciągniku, to jest hit na skale światową ale zostanie zduszony przez kawałek papieru toaletowego zwanego homologacją
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 23.20.7.34
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!