Hoftraki to małe ładowarki samojezdne, zwane "ciągnikami podwórzowymi" ("hof" to po niemiecku podwórze + "trac" od traktor), wyróżniające się kompaktowymi wymiarami i zwrotnością. Najmniejsze, z serii 11, mają szerokość 85 cm i wewnętrzny promień skrętu zaledwie 56 cm  Maszyna z dużą łyżką może "kręcić kółka" w pomieszczeniu o szerokości 4 m, nie zawadzając o ściany. Największy Hoftrac 1490 ma szerokość około 125 cm i promień skrętu niecałe 98 cm. Mała jest również wysokość tych maszyn: z rozłożonym pałąkiem bezpieczeństwa wynosi od 1,8 do niespełna 2 m (są także wersje o wysokości poniżej 1,6 m), co umożliwia przejazd przez zwykłe drzwi. Wielka zwrotność Hoftraków wynika nie tylko z małych wymiarów, lecz także przegubowej konstrukcji, łamanej pod dużym kątem (do 87o). Dzięki tym cechom maszyny tego typu są jedynymi, które mogą swobodnie poruszać się w ciaśniejszych chlewniach czy stajniach i wjeżdżać nawet do boksów.

Umieszczone na przedniej, skręcanej części, ramię robocze jest sztywne (niewysuwane), dlatego zasięg w poziomie i w pionie wynika z jego długości. W najmniejszych maszynach (seria 11) wysokość robocza wynosi ponad 2,5 m (do krawędzi łyżki w poziomie), a wysokość wyładunku - ponad 2 m. W największych (model 1490) wysokość podnoszenia to niemal 3 m, a wyładunku - ponad 2,5 m. W pełnym zakresie ruchu ramienia, bez groźby wywrócenia, maszyny mogą operować ciężarami od 780 kg (w pozycji prostej, z szuflą standardową) i 470 kg (w pozycji złamanej) do 2220 kg i 1550 kg, choć ich konstrukcja jest obliczona na znacznie większe obciążenie.

Hoftraki wyposażone są w silniki Perkins o mocy od 17 do 70 KM i mają napęd hydrostatyczny przenoszony mechanicznie na wszystkie koła (silniki hydrauliczne są na osiach). Silnik i zbiorniki oleju i paliwa umieszczone są pod odchylanym siedzeniem (łatwy dostęp) i w tylnej części, stanowiąc przeciwwagę dla podnoszonych ciężarów. Ładowarki mogą poruszać się z prędkością do 15-20 km/h (zależnie od modelu). To niedużo, ale przecież maszyny te nie służą do wyścigów, tylko do pracy na małej przestrzeni. Sterowanie ramieniem i łyżką jest wygodne dzięki dźwigniom (tylko w modelach 1130 i 1230) lub pojedynczej dźwigni wielofunkcyjnej, umieszczonej pod ręką.

Weidemann produkuje także inne ładowarki: kołowe i teleskopowe, wyposażone w dach ochronny lub wygodne kabiny. Maszyny te mają również konstrukcję przegubową i wysięgnik umieszczony przed operatorem, na skręcanej części. Wyjątkiem w grupie ładowarek teleskopowych jest model 5006 - jedyny ze sztywnym podwoziem, silnikiem umieszczonym z boku i punktem zamocowania wysięgnika z tyłu.

Seria ładowarek kołowych obejmuje kilka modeli o zróżnicowanych parametrach. Najmniejsze z nich są porównywalne do Hoftraków, a największe mają szerokość do 176 cm i są wyższe (do 2,6 z kabiną) i dłuższe (do 4,7 m). Mają też lepsze parametry robocze: wysokość podnoszenia od 2,8 m do 3,7 m i udźwig, w pełnym zakresie ruchu ramienia (z szuflą), od 1450 kg do 4240 kg (w pozycji złamanej - od 1200 do 3800 kg).

Przegubowe ładowarki teleskopowe różnią się od kołowych budową przedniej części. Ich ramię jest wysuwane hydraulicznie, co zapewnia większą wysokość podnoszenia - od 4,2 do 5 m. Wśród nich nie ma już "maluchów-, choć wciąż są to maszyny o kompaktowych gabarytach. Najmniejsza ma szerokość 137 cm, a największa 175 cm. Pod względem udźwigu nieco ustępują ładowarkom kołowym. Przy wyprostowanej maszynie i wsuniętym teleskopie obciążenie "wywracające" (z szuflą) wynosi od około 2000 kg 3350 kg, a przy wysuniętym - od 1100 do 2110 kg. Jeśli ładowarka jest skręcona, wówczas maksymalne obciążenia wynoszą: ramię wsunięte - od 1450 do 3430 kg, ramię wysunięte - od 800 do 1900 kg.

Kompaktowa jest również ładowarka 5006 z jednolitym sztywnym podwoziem. Choć największa wśród maszyn Weidemanna, w swojej klasie jest najmniejsza: ma szerokość 1,8 m i poniżej 2 m wysokości. Dobrą zwrotność zapewniają skręcane wszystkie cztery koła. Maszyna może mieć skręcone koła tylko jednej osi lub obu: w tę samą stronę (wówczas porusza się tzw. chodem kraba) lub w przeciwną (dzięki czemu zmniejsza się promień skrętu). Ładowarka 5006 może pochwalić się bardzo dobrymi parametrami, zwłaszcza udźwigiem. Na łyżce może przewozić nawet 5 ton! Przy wysuniętym teleskopie, w pełnym zakresie ruchu ramienia, może operować ciężarem 1660 kg (z łyżką).
Ładowarki kołowe i teleskopowe napędzane są silnikami Perkins lub Deutz o mocy od 49 do 100 KM i mają napęd hydrostatyczny na wszystkie koła, a niektóre modele - blokady mechanizmów różnicowych obu mostów. Możliwe jest wyposażenie maszyn Weidemanna (także Hoftraków) w silniki Forda zasilane gazem. Zależnie od wersji, ładowarki mogą poruszać się z prędkością do 15, 20, 30, a także 32 km/h (model 5006). Maszyny przegubowe zapewniają łatwy dostęp do silnika i osprzętu hydraulicznego, dzięki odchylanemu stanowisku kierowcy, także z kabiną! W modelu 5006 silnik jest z boku, więc mechanizmy są jeszcze łatwiej dostępne. We wszystkich modelach ramieniem steruje się za pomocą dźwigni wielofunkcyjnej.

Maszyny Weidemanna imponują wyposażeniem. Produkowanych jest do nich ponad 90 różnych łyżek i narzędzi roboczych, w tym do zastosowań w rolnictwie około 20. Wśród nich są np. oryginalne łyżki z frezem załadunkowym do materiałów sypkich, chwytaki do bel prostopadłościennych, kontenery dozujące paszę do żłobów lub koryt czy specjalny wysięgnik z widłami, montowany zamiast łyżki. Umożliwia on zwiększenie wysokości podnoszenia o około 2 m, dzięki czemu bele można kłaść na dużo większej wysokości niż pozwala na to ramię samej ładowarki. Na zamówienie można otrzymać także osprzęt o niestandardowych wymiarach. Wszystkie ładowarki mają mechaniczny (tylko w najmniejszych modelach) lub hydrauliczny system szybkiej wymiany narzędzi roboczych. Interesującym wyposażeniem jest także "wieżyczka" z prowadnicą, jak w wózku widłowym, montowana fabrycznie zamiast standardowego wysięgnika. Dzięki takiemu zabiegowi powstaje znacznie tańszy od klasycznego profesjonalny terenowy wózek widłowy.

Twórcą Hotraków jest niemiecka firma Weidemann, jeden z pierwszych, a obecnie jeden z największych producentów maszyn tego typu. W ciągu 45 lat Weidemann wyprodukował ponad 40 tys. maszyn: Hoftraków i większych ładowarek kołowych oraz teleskopowch. Obecnie w dwóch zakładach powstaje ponad 3000 ładowarek rocznie. Największą popularnością maszyny Weidemanna cieszą się w Niemczech, gdzie mają 70-procentowy udział w rynku. W naszym kraju znane są od kilku lat i coraz częściej zastępują w pracach "podwórzowych" ciągnik z ładowaczem. Są to jedne z niewielu maszyn rolniczych, na które udzielana jest dwuletnia gwarancja bez limitu motogodzin.

Źródło: "Farmer" 04/2005

Podobał się artykuł? Podziel się!