PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Massey Ferguson 6140 po 22 latach pracy

Oszczędny, trwały silnik, dobra zwrotność a przy tym problemy ze sterownikiem Autotronic i przednim mostem – oto główne cechy ciągnika Massey Ferguson 6140 użytkowanego od 11 lat w gospodarstwie Jana i Mateusza Grochowskich



Pracujący w miejscowości Skrzyszew w woj. lubelskim ciągnik wykorzystywany jest w 25-hektarowym gospodarstwie zarówno do najcięższych prac jak i prac pomocniczych z wykorzystaniem ładowacza czołowego.

Maszyna trafiła do gospodarstwa Grochowskich z Francji i ze względu na dobry stan techniczny – zdaniem rolników – był to wówczas najlepszy wybór spośród dostępnych maszyn używanych.  Jan Grochowski brał pod uwagę także zakup nowego MTZ-a 82, jednak po jeździe próbnej rolnik zrezygnował z tego pomysłu. Z perspektywy czasu użytkownicy oceniają wybór sprzed 11 laty jako dobry, chociaż nie obyło się w tym czasie bez awarii i dosyć kosztownych napraw. Zacznijmy jednak od dobrej strony maszyny.

Mocny i oszczędny silnik 

Ciągnik napędzany jest wyprodukowaną przez Perkinsa 4-cylindrową, turbodoładowaną jednostką o pojemności 4 l i mocy maksymalnej 90 KM osiąganej przy 2200 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 359 Nm osiągany jest przy stosunkowo niskiej prędkości obrotowej: 1400 obr./min. Jak do tej pory użytkownicy cieszą się jej bezawaryjną pracą, jednak coraz większy luz na wałku wirnika turbosprężarki i jej coraz głośniejsza praca może niebawem stworzyć konieczność jej regeneracji.

Dobra charakterystyka jednostki, zdaniem rolników, skutkuje komfortową pracą i dobrymi wynikami zużycia paliwa. A przedstawiają się one następująco: na pracę na glebach lekkich i średniociężkich 3-metrowym agregatem uprawowo-siewnym  ciągnik potrzebuje ok. 7-8 l oleju napędowego (przy prędkości obr. 1600 obr./min i prędkości jazdy 8,5 km/h). Apetyt na paliwo rośnie w przypadku pracy z zagonowym, 4-skibowym pługiem o szerokości 1,6 m o ok. 2 l, zaś na pracę z agregatem ścierniskowym w warunkach niskiej wilgotności maszyna potrzebuje nawet 13 l oleju napędowego na hektar. Podczas prac pomocniczych, np. z ładowaczem czołowym, ciągnik zadowala się ok. 5 l/h. 

Uwaga na przekładnię 

Ciągniki serii 6100 dysponowały dwoma rodzajami przekładni: Dynashift w układzie 32×32 i Speedshift 16×16, w którą wyposażony jest ciągnik Grochowskich. O ile do działania samej przekładni nie sposób mieć zastrzeżeń, to nieco dziwnie producent rozwiązał kwestię sterowania; dźwignia główna służy zarówno do zmiany biegów głównych, jak i do zmiany grup biegów, których przełączanie odbywa się poprzez pchnięcie dźwigni w lewo.

Niestety, producent nie zdecydował się na zastosowanie zabezpieczenia zapobiegającego przed przełączeniem grupy biegów podczas jazdy, dlatego możliwa jest redukcja nawet podczas wysokich prędkości, a tego typu manewr może zakończyć się kosztowną awarią przekładni i takie „przypadkowe” awarie zdarzały się w ciągnikach z serii 6100 stosunkowo często. 

Zabezpieczenie zastosowano jednak w przypadku półbiegów; redukcja po przekroczeniu 2400 obr./min. jest niemożliwa. W użytkowanym przez Grochowskich egzemplarzu półbiegi i kierunek jazdy zmienia się z wykorzystaniem dźwigni znajdujących się z lewej strony kolumny kierowniczej. Zmiana kierunku jazdy wymaga dodatkowo wciśnięcia sprzęgła, chociaż wiele egzemplarzy wyposażano w elektrohydrauliczne sterowanie sprzęgłem.

 – Przekładnia mogłaby być lepiej zestopniowana. Pierwszy bieg w drugiej grupie jest trochę zbyt szybki, przez co ruszanie z dużym obciążeniem jest utrudnione – twierdzi Mateusz Grochowski.

Zarówno wykorzystywana w ciągniku przekładnia Speedshift jak i Dynashift umożliwiają osiąganie prędkości maksymalnej 39,5 km/h.

 Zdarzające się problemy ze sterowaniem przekładnią są najczęściej wynikiem awarii sterownika Autotronic.

 – Obecnie w ciągniku pojawia się problem z przełączaniem półbiegów. Po wyeliminowaniu wszelkich możliwych przyczyn okazało się, że problem tkwi w awarii sterownika Autotronic, którego umiejscowienie (pod kabiną, z prawej strony; przyp. red) w połączeniu z brakiem odpowiedniego zabezpieczenia przed działaniem wilgoci skutkuje tego typu problemami. Dlatego też warto zachować ostrożność podczas mycia maszyny, szczególnie myjką ciśnieniową – tłumaczy Mateusz Grochowski

 Koszt naprawy sterownika Autotronic sięga w takim przypadku ok. 1000 zł.   

Napęd, WOM i układ hydrauliczny

 Tylny dyferencjał ciągnika jest zintegrowany z układem EHR; blokowany jest po opuszczeniu podnośnika i rozłączany po jego uniesieniu. Załączanie mechanizmu różnicowego i przedniego napędu odbywa się elektrohydraulicznie. 

Modele z serii 6100 dzielą pewną wadę z seriami ją poprzedzającymi; jest to dość delikatna konstrukcja przedniego mostu. Uwydatnia się ona szczególnie wtedy, kiedy ciągnik wyposażony jest w ładowacz czołowy. W zeszłym roku przedni most ciągnika był zresztą regenerowany i jest to jak do tej pory najdroższa naprawa, jaką przeszedł; jej koszt wyniósł ok. 4000 zł (naprawa obejmowała m.in. regenerację tulei, wymianę łożyska przedniego wału i uszczelniaczy). 

 – Mały promień skrętu (8,4 m, przyp. mw) sprawia, że ciągnika używamy z powodzeniem także do prac pomocniczych w obrębie podwórka – mówi rolnik

 W opisywanym egzemplarzu WOM może pracować w dwóch zakresach prędkości: 540 i 1000 obr./min. Załącza się goelektrycznie. Przełączanie zakresów prędkości wałka realizowane jest za pomocą dźwigni umiejscowionej z tyłu maszyny.

Mocną stroną maszyny jest jej układ hydrauliczny. Pompa o wydatku 56,5 l/min pozwoliła osiągnąć udźwig na poziomie 4800 kg. Ramiona podnośnika są amortyzowane (amortyzacja załączana jest z poziomu panelu EHR), a układ dodatkowo wyposażono w system diagnostyczny, informujący operatora o awarii poprzez wyświetlanie odpowiednich kodów błędów.

Komfort i obsługa

Rolnicy chwalą maszynę ze względu na prostotę jej obsługi i komfort pracy.

 – Nie mam większych zastrzeżeń co do ergonomii i komfortu pracy. Większość funkcji obsługiwana jest w prosty sposób z poziomu panelu znajdującego się z prawej strony. Kabina jest przestronna i cicha (75 dB, przyp. mw) i oferuje dobrą widoczność. Oferuje też dobry komfort dla pasażera jak na tę klasę maszyn – twierdzi Mateusz Grochowski.

 – Zastrzeżenia budzi jednak sterowanie przekładnią, a przede wszystkim sposób przełączania grup biegów, stwarzający ryzyko przypadkowego uszkodzenia przekładni – kontynuuje rolnik.

 Amortyzacja fotela operatora jest mechaniczna, chociaż często w ciągnikach z serii 6100 realizowana była pneumatycznie. Na uwagę zasługuje możliwość regulowania kierownicy w dwóch płaszczyznach.

 Serwis

Serwisowanie ciągników z serii 6100 nie jest problematyczne; dostęp do filtrów jest łatwy, a koszty elementów eksploatacyjnych niewygórowane. Ceny zewnętrznego filtra powietrza zaczynają się od ok. 100 zł, zaś wewnętrznego od 60 zł. Wymiana powinna odbywać się co 1200 mth lub po 5 czyszczeniach. Filtr paliwa Donaldson to koszt od ok. 30 zł, filtr oleju hydraulicznego tej samej firmy kosztuje 155 zł, a za potrzebne 60 l oleju przekładniowo-hydraulicznego Total Multagri Pro-Tec trzeba zapłacić niewiele ponad 1000 zł. 

Ze względu na wysoką popularność Massey Fergusona serii 6100, serwisowanie ułatwia dobry dostęp do części, w tym także tańszych zamienników.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (10)

  • Operator Maciek 2018-06-05 21:54:33
    Mamy 6190 super maszyna, oszczędny, zwrotny, komfortowy. Tani w obsłudze, filtry zamienniki można kupić niedrogo i praktycznie w każdym sklepie z częściami rolniczymi. Bardzo wdzięczna maszyna. Co do usterek to nie było nic poważnego, ale to jest ciągnik który ma 20 lat i nie można też od niego wymagać, że będzie wieczny. Jak każda maszyna ma prawo sie zużyć i popsuć. Żeby te nowe wytrzymały chociaż połowę tego co zrobił ten MF ;)
  • wujo stasiu 2018-06-05 08:19:32
    te ciagniki to tylko pociac i na zlom najlepsze som mtzty i c 360
    • Arek 2018-06-05 10:44:29
      Aleś ty głupi
      • wujo stasiu 2018-06-05 22:10:31
        sam jestes glupi prywaciorzu jeden
  • landinista 2018-06-05 08:14:08
    To samo co Landini. Powiedział bym że produkowany w Fabryce Landini.
  • Rolnik 2018-06-04 22:45:12
    Nie wiem jakim cudem da się przełączyć biegi z polowych na szosowe przypadkiem, przecież zmieniając bieg np. z dwójki na trójkę, wajcha sama wraca do położenia neutralnego między trzecim a czwartym biegiem, samemu trzeba ją popchnąć w lewo żeby zredukować zakresy
  • Paweł 2018-06-04 20:51:31
    Posiadam 6150 zrobiłem nik ok. 1500 mtg. Co prawda naprawiałem turbosprężarkę i w tamtym roku autotrinik. I nadal uważam tą serię MF za bardzo udaną
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.235.127.68
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!