Firma Michelin świętuje 10-lecie wprowadzenia na rynek opon w technologii Ultraflex. To pierwsze opony rolnicze, które mogą pracować z ciężkimi maszynami przy ciśnieniu nawet poniżej 1 bara, dzięki czemu, znacząco zwiększa się powierzchnia styku z podłożem.

Efektem zastosowania technologii Michelin Ultraflex jest lepsza przyczepność, niższe zużycie paliwa i mniejsze ugniatanie gleby, co z kolei przekłada się na wyższe plony roślin.

To co wyróżnia technologię Ultraflex od konkurencyjnych opon, to możliwość pracy w zarówno przy niskich ciśnieniach rzędu 1 bara w polu, do 4 barów w transporcie na drogach utwardzonych. Wysokie ciśnienie na drodze jest pożądane ze względu na redukcję zużycia paliwa i opon oraz bezpieczeństwo.

Problemem przy konstrukcji tego rodzaju opon było zapewnienie odpowiedniej nośności ścianki bocznej opony przy niskich ciśnieniach. Problem ten w dużym stopniu został rozwiązany 10 lat temu właśnie w technologii Ultraflex.

Jak przekonywał podczas spotkania prasowego w Centrum Badawczo-Rozwojowym Michelin w Ladoux (Francja) Emmanuel Ladent, dyrektor linii opon rolniczych Grupy Michelin, przyszłość leży właśnie w oponach, które mogą pracować w różnych zakresach ciśnień oraz systemach centralne regulacji ciśnienia CTIS (Central Tire Inflation System).

O tym jak ważna jest regulacja ciśnienia przekonują badania przeprowadzone przez Michelin z kilkoma jednostkami naukowo-badawczymi. Wynika z nich na przykład, że 80 proc. przejazdów wozów asenizacyjnych odbywa się po drodze, a tylko 20 proc. po polu. W przypadku dużych przyczep skorupowych ten stosunek jest jak 60-40, a dla przyczep objętościowych np. zbierających jest to 70-30.

Na pytanie, czy Michelin zamierza produkować również systemy regulacji ciśnienia, Landent odpowiada: - Nie zamierzamy zajmować się sprawami mechanicznymi, możemy oczywiście współpracować z firmami które takie systemy wytwarzają. Sami chcemy się skupić na tym co potrafimy robić najlepiej, a więc na oponach.

Dlatego Michelin stale powiększa portfolio opon w innowacyjnej technologii. Dzisiaj dostępne są 4 kategorie opon z Ultraflex:

  • do ciągników: XeoBib, AxioBib i YieldBib,
  • kombajnów: CereXBib
  • opryskiwaczy: SprayBib
  • przyczep i innych pojazdów transportowych: CargoXBib High flotation

Dzisiaj Michelin ma w swojej ofercie dla działu Agro ponad 400 modeli i rozmiarów opon. W większości to opony radialne. Najmniejsza ma średnicę 0,68, a największa 2,32 m, opony mają masę od 19 do 550 kg, przy czym za najdroższe mogą kosztować nawet 8000 euro netto.

Podobał się artykuł? Podziel się!