Ładowarki teleskopowe na dobre wpisały się w krajobraz współczesnej wsi. Jednymi z najpopularniejszych maszyn w tym segmencie są bez wątpienia ładowarki JCB. Jednak ceny nowych ,,Jotek’’ bywają często zaporowe dla wielu rolników. Nic więc dziwnego, że dużym zainteresowaniem cieszą się maszyny używane. Ładowarki z drugiej ręki można znacznie taniej kupić i łatwiej zamortyzować. Ceny używanych modeli JCB 526s - o których mowa w artykule - zaczynają się już od ok. 50 tys. zł za starsze modele, z ok. 2000 roku, a kończą nawet ponad granicą 100 tys. zł za modele młodsze z lat 2007-2010 i z mniejszą ilością przepracowanych motogodzin.

Protoplastą ładowarki JCB 526s był zaprezentowany w 1977 r. model 520. Następnie, kiedy potencjał tych ładowarek został odkryty na rynku rolnym, firma JCB wypuściła model 520 Farm Special oraz 525, który można było dostać w wariantach różniących się m.in. zasięgiem teleskopu i mocą silnika. Model 526s zadebiutował na początku XXI wieku. W porównaniu z 525 wprowadzono w nim wiele usprawnień, np. czujnik przeciążenia ramienia ładowarki i montowany w standardzie, wielofunkcyjny joystick. Zarówno model 526s, jak i 525 nadal znajdują się w ofercie ładowarek teleskopowych "Agri" firmy JCB.

DOBRE PARAMETRY ROBOCZE

Maksymalny udźwig dla modelu 526s wynosi 2600 kg, co stanowi naprawdę niezły wynik, jeśli wziąć pod uwagę, że jest to jeden z mniejszych modeli nośników teleskopowych tej marki. Dla kogoś szukającego większych możliwości świetną alternatywą będą model 531 oraz rzadziej spotykany na rynku wtórnym model 541, które oferują odpowiednio: 3100 i 4100 kg udźwigu. W typowych zadaniach gospodarskich nie ma jednak powodów do obaw, że parametry, które oferuje model 526s, mogą być niewystarczające. Załadunek obornika na rozrzutnik czy też przewóz palet nie stanowią żadnych problemów. Model 526s w zupełności wystarcza na potrzeby średnich i dużych gospodarstw do dość intensywnego użytkowania. Warto również dodać, że maszyna jest wyposażona w blokadę na rozdzielaczu hydraulicznym, przez co niemożliwe jest przypadkowe opuszczenie wysięgnika przy wyłączonym silniku.