Zima już na szczęście za nami. Rolnicy na dobre rozpoczynają sezon. Wiosna, oprócz ocieplenia i naturalnego ożywie-nia działalności na polach, przynosi moc nowości maszynowych. Wśród nich prym, jak zwykle, wiodą ciągniki. New Holland zaprezentował T7000, Case nową Pumę, Deutz-Fahr Agrofarma, a Claas – Axiona.

Wspólnymi siłami
Pracy nad nowym ciągnikiem nie powierzono jednemu zespołowi, lecz kilku grupom specjalistów. Być może sukces w postaci nowego Axiona to właśnie efekt takiego współdziałania. Proces projektowania ciągników coraz bardziej przy-pomina prace prowadzone nad konstrukcją samochodu. Nie ma już rzeczy mniej ważnych. Silnik, przekładnia, zawie-szenie czy kształt maski – każda z części musi być dopasowana do pozostałych. Projektantom Axiona to wszystko się udało.

Pod smukłą i niedługą maską (to bardzo ważne – duże maski utrudniają widoczność) znajduje się niemal 7-litrowy silnik. Sześciocylindrowa jednostka zapewnia od 174 KM (w najmniejszym modelu 810) do 230 KM mocy maksymalnej w największej maszynie Axion 850 (według normy ECE R24). Swoje maksimum silnik osiąga już przy 1800 obr./min. W dwóch największych modelach KM może być nawet więcej, ponieważ zostały one wyposażone w system zarządznia mocą (CPM), gwarantujący wzrost do odpowiednio 240 i 260 KM przy 2000 obr./min. System bezpośredniego wtrysku paliwa Common Rail ma zapewniać mniejsze zużycie paliwa i lepsze dostosowanie pracy silnika do panujących waru-ków. W celu zwiększenia momentu obrotowego przy niskich prędkościach obrotowych silnika zastosowano turbosprę-żarkę ze zmienną geometrią łopatek (VGT) i chłodnicę powietrza doładowującego (intercooler).

Na uwagę zasługuje również skrzynia biegów Hexashift. Sześciobiegowa przekładnia (24/24) umożliwia jazdę z pręd-kością maksymalną 40 km/h lub 50 km/h, (dostępne są dwie wersje). Jednak to nie prędkość maksymalna świadczy o możliwościach ciągnika. Axion przy wykorzystaniu biegów pełzających może poruszać się z minimalną prędkością 390 m/h (model 850), 420 m/h (modele 840 i 830) lub 430 m/h (modele 820 i 810). Przekładnia ta umożliwia jazdę w trzech różnych trybach. Pierwszy to tryb manualny (przy niewciśniętym przycisku Hexactiv), wymaga pełnej kontroli przeło-żeń, zmiana biegów i zakresu biegów odbywa się przy pomocy przełącznika drivestick. Pozostałe dwa tryby wymagają włączenia przycisku Hexactiv. W drugim trybie manualnie zmieniane są tylko zakresy biegów. Natomiast ostatni tryb oznacza pełne zautomatyzowanie obsługi przekładni.