PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Motorówka z silnikiem od kombajnu bije rekord prędkości

Motorówka z silnikiem od kombajnu bije rekord prędkości Jak widać na powyższym przykładzie silnik z maszyny rolniczej sprawdza się również w biciu rekordów prędkości; fot. prasowe

Autor: farmer.pl

Dodano: 09-03-2018 13:36

Tagi:

Wydawać by się mogło, że silnik napędzający maszynę rolniczą raczej nie nadaje się do bicia morskich rekordów prędkości. Okazało się, że jest inaczej, co udowodniły wspólnie firmy FPT Industrial i FB Design.



Do ustanowienia nowego rekordu szybkości łodzi motorowych napędzanych silnikami diesla doszło 7 marca br. nad jeziorem Como we Włoszech, kiedy to motorówka zaprojektowana przez FB Design napędzana silnikiem FPT Cursor 16 osiągnęła prędkość 277,5 km/h, która została oficjalnie wpisana do Księgi Rekordów Guinnessa.

Pojazd był prowadzony przez prezesa firmy FB Design, projektującej łodzie, Fabio Buzziego, wielokrotnego mistrza w kategorii łodzi motorowych. Jednocześnie pobił on swój własny rekord prędkości w tej kategorii, który ustanowił w roku 1992 i wynosił on wówczas 252 km/h.

W tym miejscu należy powiedzieć kilka słów odnośnie silnika, który zastosowano do napędu łodzi. Jest to znana z pewnością wielu rolnikom jednostka FPT Cursor 16, która w koncernie CNH jest stosowana m.in. do napędu sieczkarni lub kombajnów zbożowych. Aby osiągnięcie rekordu było jednak możliwe silnik został odpowiednio zmodyfikowany, tak aby mógł pełnić rolę silnika szybkiej łodzi.

Jedną z wielu modyfikacji było np. zastosowanie wytłaczanego, aluminiowego kolektora wydechowego zamontowanego w najnowszej generacji silnika bazowego z systemem Common Rail, charakteryzującego się stalowymi tłokami. Ponadto dla potrzeb bicia rekordu zastosowano nowe technologie turbodoładowania ze zmienną geometrią. Dodatkowo zaś układ chłodzenia tego wyścigowego silnika ma obwód jednokierunkowy z rozwiązaniem zmiany skoków wody wewnątrz steru łodzi. Wszystkie te zmiany doprowadziły do podniesienia mocy ze standardowych 856 KM do imponujących 1700 KM.

Dużą rolę w tym procesie odegrało Centrum Badań i Rozwoju FPT Industrial w Arbon. To właśnie tu silnik został zoptymalizowany i przetestowany oraz wprowadzono tu modyfikacje systemu wtrysku paliwa oparte na doświadczeniu zdobytym podczas innych projektów wyścigowych, takich jak m.in. Rajd Dakar czy Rajd Afryki Eco Race .

Historia wspomnianego Centrum w Arbon jest pełna technologicznych i przełomowych innowacji gdyż to m.in. w tym miejscu współtworzono w 1980 r. system wtrysku Common Rail , a pięć lat później zaprojektowano pierwszy mały silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem i z turbosprężarką. Z kolei pod koniec lat 90-tych XX w. wdrożono w Arbon pierwsze turbosprężarki o zmiennej geometrii na silniku diesla. Wreszcie, w 2011 r. w Arbon opracowano opatentowany przez FPT Industrial system HI-eSCR (Selektywna redukcja katalityczna o wysokiej wydajności).

Współpraca firm FPT Industrial i FB Design trwa już 35 lat i zaowocowała ustanowieniem wielu nowych rekordów na różnych wodach. Jednakże jak zapewniają przedstawiciele obu firm, promowanie innowacji w dziedzinie wyścigów to również, jeśli nie przede wszystkim poszukiwanie rozwiązań i wyników, które można następnie zastosować do masowej produkcji, co chociażby w przypadku FPT Industrial dostarczającej silniki napędzające maszyny rolnicze zostało już niejednokrotnie potwierdzone.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (8)

  • czeresniak 2018-03-11 10:02:53
    Bym taki miał w 30 to bym jeszcze pola w dzierzawe dobrał aaaa tak lipa
  • antoni 2018-03-10 11:59:32
    Co w końcu charakteryzowało się stalowymi tłokami? System CR, kolektor, silnik? A te 2x zwiększenie mocy z pewnością uzyskano dzięki turbince i kolektorowi oraz zwiększeniu dawki paliwa... a po pobiciu rekordu motor na złom
  • Farmer z Wlkp. 2018-03-10 06:29:51
    Taki silnik do Stara 200 i wszystkie panny piszczą w mieście.
  • nika 2018-03-09 21:11:42
    silnik w NH8050 z tego co szukałem o nim info też był stosowany w łodziach (jakaś jednostka forda).
  • Technik Ursus 2018-03-09 17:17:58
    Leylandy SW 400 i 6CT107 Andoria czy SW 680 Mielec z Bizona też stosowano w kutrach rybackich czy łodziach po odpowiednim ustawieniu mocy.
  • Zenek 2018-03-09 15:08:49
    @Basior bo ja wiem? w sumie podstawa to silnik od kombajnu wiec w miarę by się zgadzało, bardziej bym patrzył pod tym kontem że pokazują jakie są możliwości modyfikacji takiego motoru i chyba tyle. Może kiedy co z tego znów trafi do jakiego kombajnu, sieczkarni czy ciągnika...
  • v8 2018-03-09 14:27:13
    To by wyjasniało dlaczego nowe traktory sa takie slabawe maja silniki od motorówek
  • Basior 2018-03-09 14:18:52
    Bzdura, skoro wprowadzono modyfikacje to już nie jest silnik od kombajnu tylko silnik od łodzi. Artykuł miał by sens gdyby zastosowany silnik był identyczny jak ten montowany w maszynach rolniczych. A tak nie jest.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 66.249.64.85
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!