Tomasz Jaworowski z miejscowości Stare Bajki na Podlasiu zdecydował się na zakup ładowarki teleskopowej Deutz-Fahr w 2007 r. razem z ciągnikiem tej samej marki: Agrotron 130. Wybór padł na model Agrovector 26.6 o maksymalnym udźwigu 2,6 tony i 6-metrowym wysięgnikiem.

Narzędzie na każdy dzień

Rolnik prowadzi gospodarstwo o powierzchni 80 ha, ukierunkowane na produkcję mleka. Utrzymywane jest stado 60 krów i przychówek. Ładowarka była potrzebna jako wielozadaniowe narzędzie.

Jest użytkowana codziennie do załadunku wozu paszowego - to główne zadanie Agrovectora, ale niejedyne.

Oprócz obsługi paszowozu maszyna pracuje przy załadunku obornika - nie tylko z pryzmy, ale również bezpośrednio z wolnostanowiskowej obory.

W sezonie zbioru zielonek i po żniwach służy do zwózki balotów sianokiszonki i słomy. - Do ładowarki zaczepia się dwie przyczepy i jedzie na pole po baloty. Jeśli jeszcze pojedzie drugi ciągnik z przyczepą i platformą, naraz przewozi się nawet 80 balotów. To dobre rozwiązanie, bo załadunek jest szybki, a i z transportem nie ma problemu - mówi Jaworowski. Dzisiaj rolnikowi trudno sobie wyobrazić pracę w gospodarstwie bez tak wszechstronnej maszyny. Przewożone jest nią praktycznie wszystko, co wymaga użycia większej siły.

Plus za oszczędny silnik

Do tej pory maszyna przepracowała niemal 3,5 tys. godzin. Jak mówi użytkownik, na razie obywa się bez awarii.

Pod maską pracuje turbodoładowany silnik Deutz o pojemności 4 litrów i mocy maksymalnej 102 KM. Rolnik zwraca uwagę na świetną ekonomię zużycia paliwa. - W lekkich pracach koło domu zużycie oleju napędowego jest na poziomie 3,7-3,8 litra na godzinę.

Największe zużycie paliwa jest podczas transportu. Wtedy spalanie wzrasta do około 6 l/godz. - wyjaśnia rolnik. Olej w silniku jest wymieniany co 250 godzin.

Maksymalna prędkość, jaką osiąga maszyna, to 35 km/h.

Napęd na koła przenosi przekładnia hydrostatyczna z dwoma zakresami prędkości. Pierwszy umożliwia poruszanie się z prędkością od 0 do 10 km/h, drugi tryb transportowy pozwala ruszyć z miejsca i rozpędzić się do prędkości maksymalnej.

Układ napędowy to produkt firmy Bosch Rexroth.

Specjalny zawór przepływu oleju wygładza zmianę prędkości jazdy oraz przy zmniejszaniu prędkości jazdy umożliwia zwiększenie obrotów silnika dla zwiększenia wydajności pracy układu hydraulicznego. Kierunek jazdy jest zmieniany za pomocą dźwigni powershuttle umieszczonej z lewej strony kierownicy.