Przyglądając się nowym modelom ciągników Valtra, wnioski nasuwają się same - założeniem konstruktorów było stworzenie maszyn jak najbardziej uniwersalnych, a przy tym oszczędnych.

Nowoczesne technologie umożliwiają wydobycie z silników o tej samej lub mniejszej pojemności coraz większych mocy. Jest to również związane z koniecznością spełnienia kolejnych norm spalin. Międzynarodowe spotkanie w Château Sully sur Loire i targach Innovagri we Francji było okazją do poznania kilku nowych produktów fińskiego producenta.

Zaczynając od mniejszych maszyn, pierwszą nowością są dwa nowe ciągniki serii N z silnikami 3-cylindrowymi.

Modele oznaczono symbolami: N93 i N103. Zastąpią one dotychczasowe 4-cylindrowe N82 i N92. Trzycylindrowe jednostki napędowe to produkt własnej fabryki koncernu AGCO - AGCO Power (dawniej Sisu). Silniki o symbolu 33AWI generują moc odpowiednio 98 (430 Nm) i 111 KM (465 Nm). Są zasilane układem wtrysku paliwa Common Rail, a w każdym cylindrze pracują po cztery zawory. Za oczyszczenie gazów wylotowych odpowiada układ wewnętrznej recyrkulacji spalin EGR oraz katalizator utleniający DOC, dlatego w maszynach nie znajdziemy dodatkowych zbiorników na AdBlue, jak w przypadku większych modeli fińskiego producenta. - Wprowadzone przez nas jednostki 3-cylindrowe to silniki zupełnie nowej generacji.

Mają 4 zawory na cylinder, układ wtrysku common rail generujący ciśnienie rzędu 1600 barów, nowy typ turbosprężarki i intercoolera, spełniając normę emisji spalin stage 3B. Skoro nowe technologie pozwalają wydobyć z 3-cylindrowego silnika podobną moc i moment obrotowy, jak w przypadku wcześniejszych silników 4-cylindrowych, przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa, to dlaczego z tego nie skorzystać.

Valtra zawsze była innowatorem w produkcji silników - przekonuje Sebastian Karasiewicz z firmy AGCO Paczkowo, przedstawiciela marki Valtra.

Przeniesienie napędu na koła - tu konstruktorzy wprowadzili niewielkie zmiany. Obydwa modele będą dostępne z tradycyjnymi przekładniami Hi- Tech 24/24 (3-stopniowy powershift), a N103 będzie mógł być wyposażony w skrzynię HiTech 5 (5-stopniowy powershift, automatyka zmiany biegów, elektroniczna konfiguracja zmiany przełożeń). Pod względem cech i zastosowania, to taka sama przekładnia jak w większych modelach, jednak w tym przypadku zmniejszono jej masę, dostosowując do mniejszej mocy silnika, obniżając tym samym wagę całego ciągnika o ponad 100 kg. Mimo mniejszych jednostek napędowych, gabaryty ciągników pozostaną takie same.