PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Niewielkie silniki, duże możliwości

Niewielkie silniki, duże możliwości

Autor: Karol Hołownia

Dodano: 30-10-2012 12:03

Tagi:

Innowacyjne silniki, więcej mocy przy tej samej masie, odświeżony wygląd i lepszy komfort. Valtra zaprezentowała nowe modele ciągników.



Przyglądając się nowym modelom ciągników Valtra, wnioski nasuwają się same - założeniem konstruktorów było stworzenie maszyn jak najbardziej uniwersalnych, a przy tym oszczędnych.

Nowoczesne technologie umożliwiają wydobycie z silników o tej samej lub mniejszej pojemności coraz większych mocy. Jest to również związane z koniecznością spełnienia kolejnych norm spalin. Międzynarodowe spotkanie w Château Sully sur Loire i targach Innovagri we Francji było okazją do poznania kilku nowych produktów fińskiego producenta.

Zaczynając od mniejszych maszyn, pierwszą nowością są dwa nowe ciągniki serii N z silnikami 3-cylindrowymi.

Modele oznaczono symbolami: N93 i N103. Zastąpią one dotychczasowe 4-cylindrowe N82 i N92. Trzycylindrowe jednostki napędowe to produkt własnej fabryki koncernu AGCO - AGCO Power (dawniej Sisu). Silniki o symbolu 33AWI generują moc odpowiednio 98 (430 Nm) i 111 KM (465 Nm). Są zasilane układem wtrysku paliwa Common Rail, a w każdym cylindrze pracują po cztery zawory. Za oczyszczenie gazów wylotowych odpowiada układ wewnętrznej recyrkulacji spalin EGR oraz katalizator utleniający DOC, dlatego w maszynach nie znajdziemy dodatkowych zbiorników na AdBlue, jak w przypadku większych modeli fińskiego producenta. - Wprowadzone przez nas jednostki 3-cylindrowe to silniki zupełnie nowej generacji.

Mają 4 zawory na cylinder, układ wtrysku common rail generujący ciśnienie rzędu 1600 barów, nowy typ turbosprężarki i intercoolera, spełniając normę emisji spalin stage 3B. Skoro nowe technologie pozwalają wydobyć z 3-cylindrowego silnika podobną moc i moment obrotowy, jak w przypadku wcześniejszych silników 4-cylindrowych, przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa, to dlaczego z tego nie skorzystać.

Valtra zawsze była innowatorem w produkcji silników - przekonuje Sebastian Karasiewicz z firmy AGCO Paczkowo, przedstawiciela marki Valtra.

Przeniesienie napędu na koła - tu konstruktorzy wprowadzili niewielkie zmiany. Obydwa modele będą dostępne z tradycyjnymi przekładniami Hi- Tech 24/24 (3-stopniowy powershift), a N103 będzie mógł być wyposażony w skrzynię HiTech 5 (5-stopniowy powershift, automatyka zmiany biegów, elektroniczna konfiguracja zmiany przełożeń). Pod względem cech i zastosowania, to taka sama przekładnia jak w większych modelach, jednak w tym przypadku zmniejszono jej masę, dostosowując do mniejszej mocy silnika, obniżając tym samym wagę całego ciągnika o ponad 100 kg. Mimo mniejszych jednostek napędowych, gabaryty ciągników pozostaną takie same.

Sporo zmian dotyczy wyglądu ciągnika i konstrukcji kabiny - dotyczy to zarówno nowych ciągników 3-cylindrowych, jak i pozostałych modeli ze zmodernizowanej serii N. Uwagę zwraca całkowicie nowy przód z mocno "ściętą" z przodu maską, co poprawia widoczność pracy z ładowaczem czołowym. Lepsza widoczność, a także niższy poziom hałasu dotyczy kabiny, na której zamontowano również nowy rodzaj oświetlenia - reflektory typu bi-halogen, łączące funkcje świateł drogowych i mijania.

Modele N93 i N103 mogą być dostosowane praktycznie do każdej pracy.

Przykładowo, do prac leśnych ciągnik jest dostępny z kabiną leśną i stalowym zbiornikiem paliwa. Do zastosowań komunalnych - ciągniki można wyposażyć w kabinę SVC. Większy model (N103), dostępny jest również z zawieszeniem kabiny oraz układem jazdy tyłem TwinTrac.

Pisząc o zmodernizowanej serii N, trzeba także wspomnieć o najmocniejszym modelu - N163. Teraz maksymalna moc maszyny to aż 171 KM, co czyni go najmocniejszym 4-cylindrowym ciągnikiem na świecie. W tym miejscu pojawia się pytanie o zasadność wykorzystania takiej jednostki zamiast silnika 6-cylindrowego. Dlaczego przy tej mocy nie zastosowano jednostki 6-cylindrowej?

Przede wszystkim dla oszczędności paliwa. Nawet przy ciągniku 160-konnym użytkowanym w gospodarstwie, tej najcięższej pracy nie ma aż tak dużo.

Ciągnik 6-cylindrowy nie zawsze ma rację bytu, bo nie będzie odpowiednio obciążony.

N163 spokojnie da sobie radę z 4-skibowym pługiem z pakomatem, 3-metrowym agregatem uprawowo- -siewnym, ale jednocześnie na przykład w transporcie i wszelkich innych lżejszych pracach, będzie oszczędzał paliwo.

Chodzi tu również o uniwersalność - ciągniki nie są tanie i warto sobie przeliczyć, czy warto kupować ciągnik tylko do ciężkich prac, czy kupić taki, który będzie można racjonalnie wykorzystać bardziej wszechstronnie - wyjaśnia Karasiewicz.

Zmiany wprowadzono także w serii T. Silniki o pojemności 6,6 oraz 7,4 litra mają nowe turbosprężarki, system zarządzania silnikiem oraz kolejną generację układu SCR. Maszyny z przekładnią bezstopniową Direct, zyskały teraz nowe oprogramowanie. Jedną z nowych funkcji jest regulacja za pomocą potencjometru czułości reakcji przekładni do obciążenia silnika. Ponadto, T163, jako pierwszy ciągnik Valtry z przekładnią bezstopniową został wyposażony w funckję EcoPower, która wywołana przyciskiem zmienia charakterystykę pracy silnika. Na przykład w trybie Power motor pracuje z możliwością osiągnięcia obrotów maksymalnych 2200 obr./ min., natomiast w trybie Eco maksymalne obroty są na poziomie 1800 obr./ min., ale i maksymalny moment obrotowy jest dostępny przy niższych obrotach, na przykład 1100 zamiast 1500.

Można to wykorzystać we wszystkich pracach pociągowych, gdzie nie ma potrzeby wykorzystywania wysokiej mocy, a tym samym również obrotów silnika (jak na przykład przy pracach z użyciem WOM), a przede wszystkim chodzi o jak największy moment obrotowy. Niższe obroty silnika to zmniejszone zużycie paliwa i cichsza praca silnika.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • mrówka123 2012-10-31 11:54:42
    Hmmm to w sumie żadna nowość przecież z 1,5 litrowego silnika w motocyklu swobodnie można wyciągnąć 150-200 KM tylko... jaka jest zywotność takiego silnika i jak z awaryjnością bo późniejsze ewentualne naprawy mogą być droższe niż wymiana całego ciągnika... ale może to chodzi producentom? Skrócić żywot produktu aby użytkownicy kupowali kolejny i kolejny i .... do czego to prowadzi? Ciągniki wyprodukwane na początku wieku lub tuż po wojnie tu i ówdzie jszcze działają w gospodarstwach.. a obecne czy wytrzymają 10-15 lat?
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.161.77.30
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!