PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Nowa rodzina kompaktów Deutza

Nowa rodzina kompaktów Deutza

Autor: Karol Hołownia

Dodano: 19-07-2014 10:24

W Grupie Same Deutz-Fahr ostatnio dużo się dzieje. Po wprowadzeniu nowych serii 6 i 7 ciągników Deutz- Fahr przyszedł czas na zmiany w średniej klasie mocy.



Pierwsze zmiany to wprowadzenie serii 5 i 5 TTV z przekładnią bezstopniową, która jest swego rodzaju klasą premium w zakresie mocy 95-105 KM. Podczas marcowych targów Agrotech 2013 firma pokazała kompaktowe maszyny 5 C. Teraz dołączyły jeszcze bardziej kompaktowe maszyny i prostsze rozwiązania. Do oferty trafiają ciągniki 5D i 5G z silnikami 3- i 4-cylindrowymi własnej produkcji z mocą w zakresie 75-110 KM.

MOC KONFIGURACJI

- Wprowadzenie nowych serii ciągników 5G i 5D to dla nas ważny krok. Ciągniki z zakresu mocy 80-115 KM stanowią ponad 25 proc. europejskiego rynku traktorów - powiedział Massimo Ribaldone, dyrektor departamentu rozwoju produktu Grupy Same Deutz-Fahr, podczas europejskiej premiery nowych maszyn. Jak wyjaśnia Ribaldone, wprowadzenie nowych serii ciągników jest odpowiedzią producenta na potrzeby rynku dotyczące zapotrzebowania na ciągniki modułowe, które będą szybko dostępne z dużą liczbą różnych konfiguracji. - W zaprezentowanych seriach oferujemy maszyny od najprostszych po najwyższą półkę wyposażenia dla najbardziej wymagających klientów. W przypadku ciągników z serii G mamy do zaoferowania aż 55 konfiguracji. Ciągniki 5G to kompletnie nowe maszyny - dodaje przedstawiciel Grupy SDF.

Co zatem nowego mamy w nowych ciągnikach? Pierwszą rzeczą są nowe silniki - 3- i 4-cylindrowe jednostki, kolejną - zmodernizowane przekładnie, przednia oś i kabina. Oczywiście do tego dochodzi również nowoczesny wygląd, tradycyjnie już opracowany przy współpracy Studia Giugiaro Design. Tym samym niewielkie ciągniki zyskują podobieństwo w sylwetce do maszyn z wyższych segmentów mocy.

MODUŁOWE SILNIKI Z TREVIGLIO

Silniki w ciągnikach serii 5D i 5G to jednostki produkowane w rodzimej fabryce w Treviglio. Dlaczego firma zdecydowała się w tej grupie maszyn na zastosowanie własnych jednostek napędowych zamiast Deutza? Powodów jest kilka. Jednym ważniejszych argumentów jest ich modułowość: 4-cylindrowy silnik różni się od 3-cylindrowego dodatkowym cylindrem (pojemność pojedynczych cylindrów jest taka sama). Pozostałe elementy zostają identyczne, jak na przykład frontowa i tylna część jednostki, dzięki czemu nie ma potrzeby dywersyfikowania połączeń kolejnych podzespołów, jednostki mają stałe wymiary, a pozostałe komponenty są zestandaryzowane. To pozwala na ich łatwą implementację do poszczególnych modeli. Producent przekonuje, że nowe "samowskie" jednostki charakteryzują się obniżonym zużyciem paliwa.

Oczywiście wprowadzenie nowych silników nie zostało podyktowane wyłącznie chęcią zmiany sprawdzonych jednostek na nowszą generacji. Takie zmiany wymuszają kolejne normy spalin - w tym przypadku tzw. ostatecznej Tier 4. Konstruktorom udało się ją spełnić, ograniczając do minimum wprowadzenie nowych komplikacji.

FARMOTION ZAMIAST DEUTZ-A

Przyglądając się bliżej "sercom" maszyn, z charakterystycznych dla nowych jednostek elementów zobaczymy m.in. układ zasilania paliwem typu common rail produkowanym przez firmę Bosch. W odróżnieniu od silników Deutza, gdzie pompa paliwowa jest podwójna, montowana w korpusie silnika, tutaj jest to pojedynczy element. Ciśnienie wtrysku sięga 2000 barów, co było parametrem do tej pory nieosiągalnym w tym zakresie mocy. Nowe końcówki wtryskiwaczy wyciszają pracę silnika o 4 dB przez to, że wtrysk paliwa może być podzielony aż na siedem faz, co daje efekt łagodniejszego spalania.

Istotną zmianą jest także zmodyfikowany kształt wału korbowego oraz jego wykonanie z kutej stali dla zwiększenia wytrzymałości. Obok korbowodu konstruktorzy umieścili również wałki wyrównoważające, których celem jest poprawa kultury pracy silnika przez zmniejszenie wibracji - ma to szczególne znaczenie w przypadku jednostek 3-cylindrowych.

Zmiany dotyczą także zaworów, których luz jest tutaj regulowany automatycznie - hydraulicznie. W osprzęcie silnika znalazła się również nowej generacji turbosprężarka. Choć jest to element nowo opracowany, jego budowa jest stosunkowo prosta, co może mieć znaczenie w przypadku ewentualnej regeneracji czy wymiany. W turbosprężarce nie znajdziemy systemu zmiennej geometrii łopatek, a zawór zwrotny podciśnienia turbiny jest sterowany mechanicznie. W przypadku nowych silników Deutza sterowanie tego elementu jest elektroniczne.

W spełnieniu normy emisji spalin Tier 4 pomocny jest zawór EGR i bezobsługowy katalizator DOC. Łącznie wszystkie te rozwiązania zastosowane przez konstruktorów z fabryki z Treviglio sprawiły, że nie było konieczności zastosowania filtra cząstek stałych DPF.

5G - WIELE MOŻLIWOŚCI

Seria 5G jest następcą i jednocześnie mocnym rozszerzeniem dotychczasowej serii Agrofarm: 3 modele Agrofarma zastąpi aż 11 modeli 5G. W zależności od konfiguracji, ciągniki 5G zostały podzielone na trzy grupy: HD, MD i LD. Pierwsza to maszyny o najwyższej konfiguracji przekładni, wydajności hydrauliki dużych rozmiarów kół jezdnych (do 38 cali) i największej dopuszczalnej masie całkowitej. W tej grupie ciągniki dostępne są wyłącznie z silnikami 4-cylindrowymi o mocach maksymalnych 88, 102 i 109 KM. W kolejnej grupie MD znajdziemy maszyny z silnikami zarówno 3-, jak i 4-cylindrowymi w zbliżonym przedziale mocy, natomiast w konfiguracji LD mieszczą się maszyny wyłącznie z silnikami 3-cylindrowymi: 75, 88 i 97 KM mocy maksymalnej.

Trzeba przyznać, że po pierwszych jazdach testowych podczas europejskiej premiery nowych ciągników nasze wrażenia są bardzo pozytywne. Design ciągników jest przyjemny dla oka, a nowy kształt maski w niczym nie przeszkadza, jeśli chodzi o dostęp do podstawowych czynności serwisowych. Kabina jak na tę klasę mocy oferuje operatorowi bardzo dobry komfort pracy. Co prawda, miejsca dla drugiej osoby w kabinie jest niewiele, ale w kompaktowym ciągniku raczej nie o to chodzi. Maszyna, którą mieliśmy okazję popracować, nie była wyposażona w siedzenie dla drugiej osoby, ale jak zapewniają przedstawiciele Grupy SDF, taki dodatek jest w opcji. Siedzenie kierowcy jest standardowo amortyzowane mechanicznie, opcjonalnie dostępna jest amortyzacja pneumatyczna. Na pochwałę zasługuje bardzo dobra ergonomia i widoczność, którą zapewnia 4-słupkowa konstrukcja. Jeśli ktoś planuje wykorzystanie ciągnika 5G do pracy z ładowaczem czołowym, powinien też wybrać kabinę z transparentnym szyberdachem.

Wnętrze kabiny zostało wyłożone tłumiącą dźwięki miękką tapicerką - jest cicho i przyjemnie. Poza tym środek jest zaprojektowany z dużą dbałością o ergonomię i wszystkie najważniejsze funkcje są pod ręką. Tradycyjnie dla Deutza wszystkie przełączniki i dźwignie zostały pogrupowane kolorystycznie. W serii ciągników 5G nie znajdziemy jednak amortyzowanej kabiny czy przedniej osi. Te rozwiązania są zarezerwowane dla nieco większych, sztandarowych ciągników serii 5.

Co warte podkreślenia przy ciągnikach 5G to bardzo duży wybór przekładni. Znajdziemy tu skrzynie 4- i 5-biegowe, z 4 zakresami (wolny, szybki, minireduktor, superreduktor), z dwoma lub trzema półbiegami zmienianymi pod obciążeniem oraz mechaniczny lub elektrohydrauliczny rewers. Testując nową "piątkę", bardzo spodobał nam się system Stop & Go, który pozwala na zatrzymanie i płynny start maszyny wyłącznie za pomocą hamulca. Takie rozwiązanie z pewnością docenią użytkownicy, którzy będą pracowali z ładowaczem czołowym, ale też na pewno ułatwi precyzyjne podjazdy podczas zaczepiania narzędzi i maszyn czy przy współpracy z prasą rolującą. Do poprawy komfortu pracy przyczyni się z pewnością także regulator czułości działania rewersu oraz przycisk programowania obrotów silnika.

Jeśli chodzi o wał odbioru mocy, to jest on załączany elektrohydraulicznie, natomiast tryb prędkości ustawimy dźwignią w jednym z czerech zakresów: 540; 540ECO; 1000 i 1000ECO. Opcjonalny przedni TUZ może być również wyposażony w WOM ze standardową prędkością 1000 obr./min. Maksymalny udźwig podnośnika tylnego dla ciągników w wersji HD wynosi 4 800 kg oraz 1 850 kg dla przedniego. Sterowanie EHR w serii 5G jest opcją.

5D - SIŁA W PROSTOCIE

Wprowadzając serię 5D, firma zdecydowała się na pozostawienie tych samych wersji konfiguracji, co w przypadku poprzedników, a więc serii Agroplus. W zależności od poziomu wyposażenia są oferowane wersje: Ecoline, LS i GS.

W porównaniu do serii 5G, ciągniki 5D charakteryzują się jeszcze bardziej kompaktową budową. Na przykład model 5090.4G będzie miał w porównaniu do 5090.4D rozstaw osi większy o 17 cm, a standardowe tylne ogumienie w pierwszym ma 34 cali, natomiast w ciągniku D - 30 cali. Zwarta budowa daje ciągnikom serii D przede wszystkim bardzo dobrą zwrotność. Zasadniczą, wspólną cechą są te same silniki (choć w serii 5D dostępne tylko do mocy 100 KM) oraz niektóre typy przekładni.

W przypadku ciągników 5G można mówić o zupełnie nowych modelach, tak do maszyn z serii 5D pasuje bardziej określenie "ewolucja" z modeli Agroplus. Najważniejsza zmiana to oczywiście nowe jednostki napędowe FarMotion i rozszerzenie palety ciągników. Liczba modeli w tej rodzinie została zwiększona z 8 do 12. Niewielkiej modyfikacji uległ również wygląd ciągników.

Maszyny z założenia mają być proste w obsłudze, lekkie i oczywiście tańsze od pozostałych propozycji z serii 5. Dlatego w ciągnikach 5D Ecoline znajdziemy wyłącznie przekładnie mechaniczne, z mechanicznym rewersem i technologią suchego sprzęgła. Chcąc zyskać więcej możliwości, nie tracąc przy tym na zwrotności, można wybrać zwykłą wersję 5D, która daje zdecydowanie więcej opcji konfiguracji. Możemy tu mówić o wyposażeniu w przekładnie 45/45 z 3-stopniowym powershiftem i elektrohydraulicznym rewersem, a także funkcji overspeed (prędkość maksymalna osiągana przy ekonomicznych obrotach silnika) czy wyżej opisywanym systemem Stop & Go. Wybór bardziej zaawansowanych opcji jednak na tym się nie kończy. Można wybrać na przykład tylny podnośnik z udźwigiem 3 600 kg (w standardzie jest to 3 000 kg) i układ sterowania EHR czy zintegrowany przedni TUZ o udźwigu 1 750 kg.

Jeśli chodzi o komfort pracy… no cóż, przesiadając się z ciągnika 5G różnica jest odczuwalna - oczywiście na niekorzyść 5D. Wynika to przede wszystkim z wyposażenia w inny typ kabiny, która daje dobrą widoczność, ale nieco mniej miejsca i słabsze tłumienie hałasu. Podczas jazd testowych było to odczuwalne szczególnie w modelach z silnikiem 3-cylindrowym. Praca tego typu jednostki jest jednak odczuwalnie głośniejsza niż jednostki 4-cylindrowej. Należy jednak pamiętać, że są to właściwie najmniejsze i najlżejsze ciągniki rolnicze w ofercie włoskiego producenta. Jeśli chodzi o sterowanie maszyną, wszystkie funkcje są pod ręką, siedzenie jest wygodne. Na plus na pewno można zaliczyć wydajny układ klimatyzacji oraz płaską podłogę.

PODSUMOWANIE

Deutzowi trochę brakowało takich ciągników - mowa przede wszystkim o serii 5G, która wprowadza bogaty wybór modeli i konfiguracji kompaktowych, dość prostych maszyn, które będą mogły walczyć ceną i wyposażeniem z konkurencją. Marka wiąże duże nadzieje z wprowadzeniem tej serii na rynek i wydaje się, że jest duża szansa na spełnienie tych oczekiwań.

Podobał się artykuł? Podziel się!

MULTIMEDIA

×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.166.207.223
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!