Nowe ciągniki zostały wyposażone w 4-cylindrowe silniki SDF serii 1000 spełniające wymagania stawiane przez normę Stage 3A. Obydwie jednostki wyposażono w turbosprężarki i intercooler. Wiskotyczny napęd wentylatorów sprawia, że pracują one tylko wtedy gdy potrzeba, oszczędzając energię i paliwo. Silniki mogą być zasilane 100-proc. biodieslem B100.

Zmiany w ciągnikach dotyczą także przeniesienia napędu. Oprócz mechanicznej skrzyni biegów z zsynchronizowanym mechanicznym rewersem (15P + 15T lub 20P + 20T w wersji LS) lub układem z hydrauliczną rewersem (20P + 20T lub 40P + 40T z zakresami Hi-Lo – w wersji GS), nowe modele Explorerów  mogą być wyposażone w „pośrednie” mechaniczne układy napędowe (w wersji LS) z inwersorem mechanicznym i zakresami Hi-Lo:
  • synchronizowana skrzynia biegów z 5 przełożeniami, 4 zakresy prędkości z reduktorem, synchronizowane, mechaniczne sprzęgło i zakresy Hi-Lo. Układ oferuje 40 biegów do przodu i tyle samo wstecz. Minimalna prędkość jazdy to 0,43 km/h;
  • synchronizowana skrzynia biegów z 5 przełożeniami, 3 zakresy prędkości, synchronizowane, mechaniczne sprzęgło i zakresy Hi-Lo. Układ oferuje 30 biegów do przodu i do tyłu, a minimalna prędkość jazdy wynosi 1,48 km/h.

We wszystkich wersjach modelu Explorer3 (LS i GS) siłowniki wspomagające podnośnika będą miały jednakową średnicę 70mm, dla lepszej stabilizacji osprzętu umieszczonego na podnośniku po jego podniesieniu. Jednocześnie udźwig podnośnika pozostał niezmieniony i wynosi 4300kg. 3 pary szybkozłączy będą mogły być wzbogacone o dodatkową parę złączy sterowanych elektrohydraulicznie.

W kabinie zwiększono ilość miejsca pod dachem, zwężono słupki, przez co wzrosła także powierzchnia szyb poprawiając widoczność. Jednocześnie kabina została obniżona przez zastosowanie nowego skraplacza układu klimatyzacji. W konstrukcji kabiny zastosowano nowe materiały tłumiące hałas (dookoła panelu wskaźników, na tylnych błotnikach). Podłoga jest izolowana nowym materiałem piankowym, znacznie obniżającym hałas we wnętrzu kabiny.