PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Nowy oręż Case IH

Nowy oręż Case IH

Tegoroczna jesień w Case IH przyniesie wiele zmian w ofercie sprzętu rolniczego. Celem działań firmy jest zwiększenie efektywności i komfortu pracy oraz poszukiwanie oszczędności w zużyciu paliwa.



Nowości w ofercie Case IH nie zabraknie właściwie w każdej z grup produktów. Zmiany będą dotyczyły ciągników różnych kategorii mocy, systemów rolnictwa precyzyjnego, pras i kombajnów.

4-cylindrowce z przekładnią CVX

Wygląda na to, że od stosowania bezstopniowych przekładni jezdnych w ciągnikach rolniczych nie ma odwrotu.

Rozwiązanie stosowane dotychczas zazwyczaj w maszynach dużych mocy wkracza do coraz mniejszych ciągników.

Z czego to wynika? Przede wszystkim z dużego komfortu pracy, ale również możliwości zaawansowanej integracji przekładni z silnikiem, układem hydraulicznym, WOM i racjonalnego dostosowania parametrów pracy tych podzespołów, co może przyczynić się do oszczędności w paliwie - oczywiście przy umiejętnym wykorzystaniu zaawansowanych opcji.

Idąc tą drogą, Case IH wprowadza do oferty nową grupę ciągników średniej mocy z przekładnią bezstopniową - Maxxum CVX. Do tej pory były w nią wyposażane przede wszystkim 6-cylindrowe ciągniki Puma i od niedawna Magnum. Teraz przekładnia zagościła po raz pierwszy w maszynach 4-cylindrowych.

Jej konstrukcja i obsługa są niemal identyczne, jak na przykład w modelach Puma CVX. - Jest to ta sama przekładnia, którą mamy w mniejszych Pumach, z tym że oczywiście odpowiednio zredukowana została jej wielkość, aby dopasować ją do parametrów i gabarytów tego ciągnika. Udało nam się przy tym utrzymać kompaktowy rozmiar maszyny. Różnica w rozstawie osi w porównaniu z wersją powershift to zaledwie 15 mm - mówi Marcin Ruppert, specjalista ds. szkoleń z Case IH.

Sterowanie przekładnią jest intuicyjne i po krótkim przeszkoleniu nie sprawia kłopotu, a daje wiele możliwości.

Jedną z nich jest możliwość ustawienia trzech trybów tempomatu, na przykład prędkości roboczej, jazdy na uwrociach i wstecz. W trybie automatycznym przesunięcie dźwigni decyduje o aktualnej prędkości. Płynność przyspieszania i hamowania jest regulowana w trzech zakresach. Po całkowitym cofnięciu dźwigni joysticka i zatrzymaniu, załączany jest tzw. aktywny hamulec, który skutecznie blokuje koła maszyny na pochyłości.

Ważną zmianą jest nowa koncepcja układu hydraulicznego. Producent zrezygnował tutaj z układu rozdzielnych pomp (układu kierowniczego z przekładnią oraz podnośnika z hydrauliką zewnętrzną). - Decyzja o wprowadzeniu układu z jedną pompą była podyktowana ekonomią w zużyciu paliwa. Zaletą pojedynczej pompy jest to, że jeśli nie używamy układu kierowniczego, a więc jedziemy prosto, pompa nie musi pracować, oszczędzamy w ten sposób paliwo. W filozofii Efficient Power chodzi nie tylko o zarządzanie silnikiem, ale również o dopracowanie innych elementów maszyny, które też mają wpływ na koszty eksploatacji maszyny - mówi specjalista z Case IH. W Maxxum CVX pracuje jedna pompa o wydajności 125 l/min z automatyczną regulacją wydatku (load sensing). Do tej pory dla modeli Maxxum dostępna była pompa z maksymalną wydajnością 113 l/min.

Układ hydrauliczny tylnej części pojazdu jest w stanie podnieść ciężar 7864 kg, a czołowy - do 3100 kg. W układzie zewnętrznym może znaleźć się maksymalnie siedem par elektronicznie sterowanych zaworów.

Ciągniki mogą być fabrycznie wyposażone w pełen zestaw elementów przystosowujących do pracy we współpracy z GPS. Mogą być również przygotowane pod montaż ładowacza czołowego (loader ready). Ciekawostką jest zmieniony rozstaw śrub (275 mm). Jest on identyczny dla modeli Puma, Maxxum, Farmall U i Farmall U Pro. W razie potrzeby daje to możliwość zamiany kół między tymi ciągnikami.

Giganci jeszcze mocniejsi

Zmiany w ofercie dotyczą także najmocniejszych maszyn rodem z USA, a więc przegubowych ciągników kołowych Steiger oraz gąsienicowych Quadrac.

Zostały one podyktowane przede wszystkim wprowadzeniem od nowego roku kolejnej, tzw. ostatecznej, normy spalin Stage 4b (Tier 4 final). Przy tej okazji w maszynach wprowadzono kilka innych modyfikacji.

Trzy nowe modele Steigera i Quadraca oznaczono symbolami: 540, 580 i 620. Dysponują one jednostkami napędowymi FPT (Fiat Powertrain Technologies) o pojemności 12,9 l, generującymi kolejno:543, 589 i 628 KM mocy znamionowej. Moc maksymalna silnika największej z maszyn generuje aż 682 KM. - Standard czystości spalin normy Tier 4 został osiągnięty przy użyciu nowej generacji systemu SCR - Hi-eSCR. Nie ma tu filtra cząstek stałych.

Testy nowych silników w ciągnikach Quadrac i Steiger przeprowadzone w Nebrasce wypadły bardzo pozytywnie.

Poziom zużycia paliwa został obniżony średnio o 8 proc. - powiedział podczas prezentacji nowych maszyn Carlo Actis, wiceprezes działu marketingu i produktu FPT Industrial. Najważniejsze modyfikacje silnika dotyczą m.in. wprowadzenia układu dwóch turbosprężarek, zwiększenia ciśnienia paliwa w układzie common rail, modernizacji układu chłodzenia silnika oraz dodania drugiego intercoolera. Aby zapewnić długie godziny pracy bez przestojów, zbiornik paliwa w modelu 620 ma pojemność 1900 litrów. Drugi zbiornik na AdBlue mieści 320 litrów płynu.

Przekładnia napędowa to skrzynia typu full powershift z 16 biegami do przodu i dwoma wstecz. Maksymalna prędkość możliwa do osiągnięcia przez giganty to 37 km/h. - Nowością w gąsienicowym układzie jezdnym Quadraca są m.in. przezroczyste dekielki na każdym z kół, dzięki którym można łatwo kontrolować poziom oleju oraz jego zabarwienie, które będzie sygnałem do potrzeby jego wymiany - wyjaśnił Vincent Hazenberg, menadżer ds. produktu Case IH. Jednocześnie przedstawiciel Case prezentuje argumenty świadczące na korzyść gąsienic.

- Nacisk na glebę gąsienic w porównaniu do kół jest około 5-krotnie niższy.

- Przy gąsienicy nacisk na glebę ma wartość rzędu 0,4 bara. Duża powierzchnia kontaktu z podłożem w przypadku Quadraca, a co za tym idzie - świetny uciąg, sprawia, że maszyna nie wymaga dodatkowego balastu. Balast jest stosowany w wersji kołowej ciągnika, a więc w Steigerze - przekonuje.

Niewielkich zmian dokonano w wyglądzie maszyny. Więcej modyfikacji dotyczy komfortu pracy. Kabina, z 4-punktową amortyzacją mechaniczną, oferuje dużą przestrzeń. W środku znalazł się nowy układ wentylacji siedzenia kierowcy. Nowe, ustawiane i podgrzewane jest także szerokokątne lusterko wsteczne. Na joysticku Multicontroller umieszczono dodatkowe pokrętło, za pomocą którego ustala się docelową prędkość pracy maszyny. Multicontroller może obsługiwać do ośmiu par zaworów hydraulicznych, a także automatyczną funkcję jazdy na uwrociach.

Obok joysticka znalazł się kolorowy monitor AFS Pro 700, zintegrowany z podłokietnikiem, a także zsynchronizowany z ruchami fotela kierowcy.

Pełna precyzja, nawet gdy zwiedzie sygnał

W dziedzinie rolnictwa precyzyjnego Case IH proponuje nowe usługi korekcyjne RangePoint RTX i CenterPoint RTX. Ciekawym rozwiązaniem jest też usługa xFill, która pozwala na pozycjonowanie maszyny, gdy strumień danych ze stacji RTK nie jest dostępny.

RangePoint RTX - dla ciągników i kombajnów zbożowych Case IH - to sygnał korekcyjny o maksymalnym odchyleniu od śladu do śladu wynoszącym 15 cm i dokładności powtórzeń równej 50 cm. Przeznaczony jest do prowadzenia automatycznego po zadanym torze narzędzi o różnych szerokościach roboczych, gdzie nie jest wymagana idealna precyzja. Dane korekcyjne RangePoint RTX są udostępniane we wszystkich krajach Europy za pośrednictwem satelit. Jeśli sygnał chwilowo zaniknie, praca jest kontynuowana w trybie automatycznym przez maksymalnie 2 minuty. Przez pierwszy rok firma Case IH oferuje usługę RangePoint RTX bezpłatnie.

Bardziej zaawansowanym systemem jest CenterPoint RTX, który bazuje na tej samej technologii, czyli tzw. pozycjonowaniu bezwzględnym, ale umożliwia określenie pozycji z dokładnością poniżej 4 cm. Do uzyskania takiej dokładności nie jest potrzebna stacja bazowa.

Posiadacze zgodnych monitorów AFS mogą bezproblemowo korzystać z nowego sygnału, wystarczy że zaktualizują oprogramowanie sprzętowe i poproszą o sygnał aktywacyjny u przedstawiciela producenta. W obydwu technologiach sygnał jest zgodny ze standardem GNS, co sprawia, że w odbiornikach Case IH AFS372 oraz odbiornikach z wyświetlaczami FM750 lub FM1000 możliwe jest zastosowanie również systemów satelitarnych GPS i Glonass. Wykorzystanie dwóch systemów satelitarnych znacząco podnosi dokładność działania urządzeń.

Interesującym rozwiązaniem dla korzystających z korekcji sygnału za pomocą stacji RTK jest technologia xFill, dzięki której zwiększa się niezawodność działania systemu. xFill wydłuża do 20 minut okres udostępniania danych pozycji RTK, kiedy ta przestanie działać, na przykład z powodu awarii lub braku zasięgu. Funkcja jest załączana automatycznie i natychmiastowo, gdy tylko nastąpi przerwa w sygnale radiowym.

To bardzo ważne, bo praca odbywa się bez przerwy.

- W Niemczech mamy rozmieszczonych ponad 100 stacji referencyjnych RTK, które swoim zasięgiem obejmują praktycznie całą powierzchnię kraju.

Jeśli chodzi o Polskę, jesteśmy w trakcie ustalania pierwszych sześciu lokalizacji stacji RTK - wyjaśnia Ulrich Sommer, menadżer ds. produktu Case IH.

Do zbioru pasz objętościowych producent proponuje nowe prasy belujące RB 455 i RB 465, pracujące w technologii High Speed Baling, czyli szybkiego zbioru masy. Maszyny mogą prasować materiał w baloty o szerokości 1,2 m i zmiennej średnicy: od 0,9 do 1,5 m (RB 455) oraz od 0,9 do 1,8 m (RB 465).

Obydwa modele mogą zostać opcjonalnie wyposażone w nagarniacz wirnikowy lub zespół tnący.

Komorę prasowania opasają cztery bezszwowe pasy i wałki dociskowe.

Wstępnie taśmy są dociskane do balotu za pomocą sprężyn, później hydraulicznie, dzięki czemu można łatwo regulować siłę zgniotu. Opcjonalnie można wybrać wersję Dual Density umożliwiającą mocniejsze zagęszczenie balotów, dzięki czemu zajmują mniej miejsca i można je łatwiej transportować.

Resorowany podbieracz może mieć szerokość 2 lub 2,3 m. Za nim znajduje się poprzeczny przenośnik ślimakowy, który transportuje materiał w kierunku wirnika. Tym samym droga pomiędzy podbieraczem i wirnikiem została skrócona, co również ma wpłynąć na wydajność pracy maszyn.

Wśród użytecznych udogodnień użytkownik ma do dyspozycji m.in. hydraulicznie sterowane noże rozdrabniacza oraz opcję Dropfloor, czyli opuszczanej podłogi w przypadku zapchania kanału przepływu materiału. Uruchamia się ją sterownikiem z kabiny ciągnika, którego ekran jest dotykowy.

Warto dodać, że maszyna jest obsługiwana również w standardzie ISOBUS.

Zewnętrznym znakiem rozpoznawczym nowej generacji pras jest nowoczesne wzornictwo. Dla łatwego dostępu podczas obsługi, skrzydłowe drzwi znajdują się na całej długości po obydwu stronach prasy. Poszerzona została również oferta opon - dostępny jest teraz rozmiar 500/55-20. Nowe prasy będą dostępne w ofercie od początku przyszłego roku.

Nowością w ofercie są także prasoowijarki RB 544, w których zastosowano szereg rozwiązań sprawiających, że maszyny sprawdzą się nawet w najcięższych warunkach pracy. Prasoowijarki to efekt współpracy z norweską firmą Orkel.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.3.15
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!