Pług wydaje się narzędziem bardzo prostym. Jednak ze względu choćby na liczbę opcji wyposażenia, wybór pomiędzy najnowszymi konstrukcjami może nastręczyć niemałych trudności. Podstawa wyboru to oczywiście liczba korpusów i wybór pomiędzy pługiem obracalnym a zagonowym. Kiedy mamy ten etap już za sobą, trzeba bardziej szczegółowo przyjrzeć się stosowanym przez producentów rozwiązaniom.

Rama

Podstawą każdego pługa, w decydującym stopniu determinującą jego trwałość, jest rama. Zwykle jest ona wykonana z grubościennej rury kwadratowej bądź prostokątnej.

W lekkich pługach Gregoire- -Besson GB Line pojedyncza rama ma wymiary 120 x 120 mm. Pługi przeznaczone na gleby średnie, producent wyposaża w ramę podwójną, zbudowaną z profili o takich samych wymiarach jak w przypadku pługów lekkich. Dopiero najcięższe modele mają podwójną ramę o zwiększonym profilu 150 x 150 mm.

Lemken w pługach Variopal i Europal także stosuje ramę pojedynczą, ale o przekroju 110 x 110 mm, wykonaną ze stali o grubości 8 mm. W przeznaczonych na cięższe gleby pługu Juwel zastosowano profil ramy 140 x 140 mm i grubość ścianki 10 mm. W Ibisach z Unii Group wykorzystany jest z kolei profil ramy 120 x 120 ze ścianką grubości 8 mm. W czteroskibowych pługach Vis i Vario krajowego producenta, profil ramy jest o 20 mm większy. Kverneland postawił na jeszcze potężniejsze elementy i w czterech spośród sześciu serii swoich pługów stosuje ramę o profilu 150 x 150 mm. W dwóch pozostałych można znaleźć ramę 100 x 200 mm, która występuje także w wersji heavy-duty z wymiarami 120 x 200 mm, przeznaczonej do pracy w ekstremalnie trudnych warunkach. Kuhn oferuje sześć modeli pługów 4-skibowych, z tego w pięciu montuje ramę 120 x 120 mm, a tylko w jednym 100 x 100 mm.

Gdy dużo resztek po żniwnych

Ważnym parametrem pługa dotyczącym ramy jest jej wysokość. Wraz z rozstawem korpusów determinuje ona podatność na zapychanie się. Ma to szczególne znaczenie przy orce pól z dużą ilością resztek pożniwnych, na przykład po kukurydzy. Im większa wysokość ramy, tym lepszy prześwit i mniejsza podatność na zapychanie. Podobny skutek ma zwiększenie odległości między korpusami.

Trzeba jednak pamiętać, że zwiększa to też masę pługa. Większa odległość między korpusami oddala dodatkowo środek jego ciężkości od ciągnika, zwiększając zapotrzebowanie na udźwig podnośnika i przeciwwagę.