Najogólniej można podzielić pługi na zagonowe i bezzagonowe. Pługi zagonowe są mniejsze, tańsze i lżejsze. Stosowane są coraz rzadziej, bowiem nie można nimi wykonać orki jednostronnej. Praca takim pługiem obejmuje również puste przejazdy w poprzek pola. Zupełnie inaczej jest z pługami bezzagonowymi, wśród których są maszyny obracalne i wahadłowe. Te ostatnie są wykorzystywane bardzo rzadko. Z kolei pługi obracalne stanowią chyba najpopularniejszą i największą grupę.

Innym kryterium podziału pługów jest sposób ich połączenia z TUZ-em ciągnika. Maszyny mniejsze są zawieszane. Pługi większe mogą być półzawieszane, wówczas na końcu urządzenia zamontowane jest koło podporowe wykorzystywane podczas pracy oraz w czasie transportu. Największe maszyny są przyczepiane do ciągnika. Ich konstrukcja oparta jest na podwoziu kołowym.

Lemiesz i odkładnica

Lemiesz i odkładnica to główne elementy robocze każdego pługa. Lemiesz pracuje w glebie, podcinając skibę od dołu. Następnie gleba jest kruszona i odwracana za pomocą odkładnicy. Dziób lemiesza oraz cały lemiesz narażone są na największe i najszybsze zużycie. Pracują pod dużym obciążeniem i oporem, natrafiając niejednokrotnie na różnego rodzaju przeszkody, jak na przykład kamienie. Dlatego bardzo ważne jest, aby właśnie te elementy wykonane były z odpornego na ścieranie i utwardzonego materiału. Taniej jest wydać więcej na część wysokiej jakości, niż kilkukrotnie w ciągu sezonu kupować tańszą, która zużywa się szybciej. Niektórzy producenci mają opatentowane rozwiązanie dotyczące produkcji takich elementów.

Na rynku jest kilka różnych typów odkładnicy. Decydując się na zakup określonego pługa, można dobrać sobie najodpowiedniejsze odkładnice. Ich wybór najczęściej uzależniony jest od warunków, w jakich musi pracować pług. Jest kilka najczęściej stosowanych rodzajów odkładnic oraz wiele konstrukcji opracowanych przez firmy maszynowe charakterystyczne tylko dla danej marki.

plugi1.jpg

Autor: B. Kowalski