PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Podstawa to dobre podwozie

Podstawa to dobre podwozie

Wybierając przyczepę rolniczą warto zwrócić uwagę nie tylko na jakość i funkcjonalność skrzyni ładunkowej, ale również podwozie. To od niego w największym stopniu zależy bezpieczeństwo pracy i trwałość konstrukcji całej przyczepy.



Bardzo ważnym a często niedocenianym elementem są osie i zależna od nich określona przez producenta dopuszczalna prędkość poruszania się przyczepy. Dla pojazdów użytkowanych rolniczo jest ona najczęściej określana jako 30 lub 40 km/h. Oczywiście przyczepa z wyższą dopuszczalną prędkością jest w zakupie droższa od takiej samej ale z homologacją na niższą prędkość. Czy warto dopłacać za homologację na wyższą prędkość?

Wydawać by się mogło że różnica na przykład między 30, a 40 km/h jest niewielka. Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że w przypadku sił oddziałowujących na podwozie, przy wyższej o 10 km/h prędkości obciążenia są znacznie większe. Zmiany konstrukcyjne zawieszenia obejmują tutaj kilka elementów. Po pierwsze hamulce – bardziej skuteczne dzięki zastosowaniu bębnów o większej średnicy i grubszych okładzin. Po drugie – możliwość przenoszenia większych obciążeń, a więc grubsze osie i mocniejsze resory.

Wybierając przyczepę warto również zwrócić uwagę na wysokość położenia skrzyni załadunkowej względem podłoża. Im jest ona niżej, tym łatwiejszy załadunek. Nisko położona podłoga to również obniżenie środka ciężkości i mniejsza wywrotność przyczepy, podobnie jak większy rozstaw osi. Z drugiej jednak strony obniżone zostaje wtedy podwozie i elementy będące pod skrzynią, na przykład koło zapasowe, mogą okazać się zawieszone zbyt nisko i zawadzać podczas jazdy w trudnym terenie.

Niemal we wszystkich przyczepach standardem jest dwuobwodowa instalacja pneumatyczna. Główna różnica między nią, a starszego typu instalacją jednoobwodową jest taka, że w jednoobwodowej zasilanie całego układu i sterowanie nim odbywa się jednym przewodem. W dwuobwodowej zasilanie układu odbywa się za pomocą jednego przewodu, natomiast sterowanie – za pomocą drugiego. Taki typ instalacji daje znacznie szybszą reakcję hamowania, także drugiej doczepionej przyczepy. Niektórzy producenci montują na życzenie instalację jednoobwodową (do starszych typów ciągników) lub hydrauliczną – przystosowaną do używanych ciągników sprowadzanych z Zachodu, szczególnie z Francji.

Warto zwrócić również uwagę na opony – czy ogumienie jest nowe, czy są to tzw. nalewki, a więc używane opony regenerowane (bieżnikowane). Drugi rodzaj jest tańszy, ale ich trwałość jest generalnie niższa – mają większą tendencję do „wystrzałów”. Wśród nowych opon oczywiście lepiej jest wybierać markowe produkty, co niestety wiąże się z ich wyższą ceną, ale daje nadzieję na dłuższe, bezawaryjne użytkowanie. Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (5)

  • ukasz 2012-07-24 21:56:23
    konik tobie bardziej wóz by pasował bo taka przyczepa to do ciebie by pasowała jak wół do karety
  • konik 2012-07-24 11:54:18
    calkiem niezle cacko! w sam raz na moje drogi
  • arszczecin 2012-07-23 23:27:29
    podwozie, podwoziem ale jeszcze równe szutrowe drogi by się przydały.
  • jarki 2012-07-23 22:49:11
    podwozie to i u kobiety musi być odpowiednie a jak jest to i praca WRZE
  • ukasz 2012-07-23 21:22:41
    a o wozach drabiniastych to już nie pamietacie jak sie gnało 5km/h bez hamulców i swiateł i podłogi na trzech kołach bo czwarte odpadło podrodze a piątego zaposowego nie było bo jak mówi przysłowie potrzrebne jak piate koło u wozu
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.221.147.93
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!