Jeśli ktoś wyobrażał sobie imprezę przypominającą rozmachem październikową Polagrę-Farm, został niemile zaskoczony. Jednak ci, którzy przybyli do Poznania ciekawi nowinek technicznych, na pewno się nie zawiedli. Na niecałym hektarze powierzchni poznańskich hal wystawowych zaprezentowało się 135 wystawców z 13 krajów. Wśród nich firmy przedstawiające łącznie 47 maszynowych nowości, jak i te produkujące sprzęt znany już rolnikom. Organizatorzy pomieścili wszystkich wystawców w dwóch halach. Podczas Agro-Premier sześć maszyn uhonorowano Złotym Medalem.

Podwójny czempionat
Po zakończonych targach chyba najbardziej zadowolonym wystawcą jest producent ciągników rolniczych Valtra. Wśród sześciu nagrodzonych Złotym Medalem maszyn aż dwie nosiły emblemat Valtry!

Valtra

Autor: B. Kowalski

Opis: Nowa Valtra N141 budziła duże zainteresowanie. Taki podłokietnik mają tylko N-ki z serii Advance

Valtra N141 to pierwszy z nagrodzonych ciągników fińskiego producenta. Valtra produkuje ciągniki N141 w dwóch wersjach: N141 (HiTech) i bardziej ekskluzywnej N141 A (Advance). Obie maszyny napędzane są czterocylindrowym silnikiem Valtra SisuDiesel Citius o pojemności 4,9 litra. Nowa N-ka pełnię sił 142 KM (według normy ECE-R24) osiąga już przy 2200 obr./min.Natomiast maksymalny moment obrotowy 580 Nm przy 1500 obr./min. Jest coś jeszcze. Silniki najnowszych ciągników N Advance zostały wyposażone w układ wysokiego ciśnienia wtrysku paliwa typu Common Rail, a podczas transportu wytwarzają dodatkową moc. Dodatkowa moc transportowa na biegach H2, H3 i H4 wzrasta do 160 KM w modelu N141 A.

W Valtrze N141 A w stosunku do zwykłej N-ki najwięcej zmian dokonano w układzie hydraulicznym i skrzyni biegów. Zastosowano również specjalny system elektroniczny do wspomagania pracy operatora.

Wydajność układu hydrauliki zewnętrznej wynosi aż 115 l/min (w wersji HiTech 73 l/min). Układ ten, sterowany elektrozaworami, zasilany jest pompą tłoczkową o zmiennym wydatku (LS – LoadSensing). Dzięki możliwości płynnego sterowania wielkością przepływu operator może dostosować wydatek oleju do wykonywanych czynności.