Szerokość najmniejszych ładowarek teleskopowych dostępnych na naszym rynku wynosi minimum 1,3 m. To dobra wartość, biorąc pod uwagę wymiary większości ciągów komunikacyjnych w typowym wielokierunkowym gospodarstwie rolnym. Nie dziwi zatem wysoka popularność kompaktowych modeli maszyn, które są dostępne w ofercie kilku wiodących producentów.

AUSA

Przedsiębiorstwo Ausa z siedzibą w hiszpańskiej miejscowości Manrosa nieopodal Barcelony działa na europejskim rynku od 1956 r. W tym czasie oferta firmy rozrosła się i aktualnie obejmuje 6 modeli, które z pewnością należą do jednych z najbardziej kompaktowych maszyn na rynku.

Najmniejszym przedstawicielem gamy maszyn Ausa jest ładowarka o oznaczeniu T 144H. Ładowarka ma szerokość 1,41 m i długość 2,7 m (od początku ramy nośnika). Do uzyskania takiej szerokości niezbędne było umieszczenie jednostki napędowej z tyłu konstrukcji. Mimo że silnik położony jest pomiędzy kabiną a sporych rozmiarów obciążnikiem tylnym, dostęp do jego podzespołów jest naprawdę dobry. Po uniesieniu pokrywy naszym oczom ukazuje się wstępny filtr powietrza, który jest jedynym elementem wymagającym codziennego przeglądu. W maszynie pracuje turbodoładowana dieslowska jednostka Kuboty z bezpośrednim wtryskiem paliwa generująca niespełna 31 KM. Jest to wartość wystarczająca, pozwalająca na sprawną pracę nośnikiem. Dzięki standardowemu wyposażeniu maszyny w hydrauliczny układ jezdny z napędem na 4 koła, ładowarka dobrze radzi sobie również w cięższej pracy. Dodać należy przy tym, że to właśnie dzięki hydraulicznemu napędowi kół (z silnikami umieszczonymi przy kołach) możliwe było uzyskanie dużego kąta skrętu kół tylnych. Promień zawracania jest na poziomie 2,9 m.

Zainstalowany wysięgnik teleskopowy umieszczony jest z boku kabiny operatora. Jego podstawowe parametry pracy to 1350 kg udźwigu i zasięg ograniczony do 4 m. Tuż pod nim umieszczone są zbiorniki na olej hydrauliczny oraz paliwo. Dobra kinematyka pracy ramy teleskopu pozwala na wychylenie płyty skutkujące całkowitym opróżnieniem standardowego osprzętu. Do sterowania maszyną wykorzystywany jest dżojstik umieszczony tuż obok fotela operatora. Ten zaś w standardzie znajduje się pod ramą ochronną. Opcjonalnie Ausa T 144H może być wyposażona w pełną kabinę o szerokości 90 cm, wraz z kompletnym oświetleniem drogowym i roboczym. Ze względu na niską prędkość maksymalną pojazdu (20 km/h), nie bez znaczenia są także jej masa własna (2 400 kg) oraz wysokość (1,9 m), która gwarantuje możliwość transportowania maszyny na niewielkich przyczepach samochodowych. BOBCAT