Zastosowanie układów przegubowych w rolnictwie dotyczyło dotychczas jedynie ciągników o ogromnej mocy oraz maszyn specjalistycznych. O krok dalej w zakresie takich maszyn poszli fińscy konstruktorzy umożliwiając zastosowanie przegubu w maszynach o mocy od 130 KM.

Celem tego zabiegu było poprawienie zwrotności ciągników. Jak gwarantuje producent ciągniki wyposażone w układ przegubowy pozwalają na prowadzenie prac z ładowaczem czołowym z wydajnością o około 40 % wyższą niż w przypadku maszyn standardowych.

Rozwiązanie dostępne w ciągnikach Valtra łączy przegubowy system kierowania ze skrętnymi kołami przednimi, przez co ciągnik staje się bardzo zwrotny. Zastosowany układ pozwala również na prowadzenie prac polowych w trybie psiego chodu, co jest korzystne z punktu widzenia ugniatania gleby.

Przegubowy system kierowania i skręt przednich kół w ciągnikach Valtra są zautomatyzowane w taki sposób, że zakres ruchu przegubowego systemu kierowania zmniejsza się wraz ze wzrostem prędkości. Przy dużych prędkościach ciągnik jest kierowany wyłącznie za pomocą przednich kół. Co ciekawe, operator może również ustalać przełożenie przegubowego systemu kierowania względem skrętu kół przednich zależnie od warunków pracy.

Jednocześnie zmiany w ciągnikach Valtra serii N dotyczą wymiarów ciągników oraz ich masy. Np. w przypadku modelu N163 Direct po doposażeniu w układ przegubowy jego długość oraz masa wzrasta odpowiednio o 60 cm oraz 300 kg. Rozkład masy wynosi 45 procent na oś przednią i 55 procent na oś tylną.


Nowe rozwiązanie dostępne jest jako opcja studia Unlimited dla modeli N 123, N 143 oraz N163. Będzie można z niej skorzystać już jesienią tego roku.