Przekładnia charakteryzuje dużymi możliwościami i jednocześnie prostotą obsługi. Sterowanie ją jest intuicyjne i odbywa się za pomocą przycisków znajdujących się na ergonomicznie umieszczonej dźwigni.

To co wyróżnia przekładnię HiTech 5, to przede wszystkim 5-stopniowy powershift i możliwość automatycznej zmiany przełożeń, która przyda się głównie w sytuacjach wymagających wielokrotnej zmiany biegów.

- Biegi można zmieniać manualnie, naciskając na przyciski „+" i „-„. W trybie Auto 1 biegi zmieniają się automatycznie według programu zapisanego w komputerze sterującym, jak w zwykłym automacie. W trybie Auto 2 operator ustawia wartość obrotów poniżej których bieg zmienia się na niższy i wartość powyżej której następuje zmiana na wyższy bieg - wyjaśnia Sebastian Karasiewicz z Valtry. - Tryby automatyczne już mieliśmy, ale przy 5-stopniowym powershifcie nabierają nowego sensu. Przez 10 kolejnych przełożeń biegi mogą zmieniać się automatycznie - dodaje.

Funkcja Speed Matching powoduje automatyczny wybór prędkości wymaganej odpowiednio do sytuacji, nawet w trakcie zmian kierunków jazdy i poruszaniu się wstecz. Funkcja wymuszonej redukcji przełożenia (kick-down) dodatkowo przyspiesza zmianę biegu. Szybkie wciśnięcie do końca pedału gazu spowoduje chwilową redukcję przełożenia (jeśli będzie do możliwe).

Ciekawą funkcją jest Autotraction (automatyczne rozłączenie napędu), która pozwala na odłączenie napędu w momencie naciśnięcia pedału hamulca podczas jazdy z prędkością poniżej 10 km/h lub gdy obroty spadną poniżej 1000 obr./min. Jeśli te parametry zostaną zwiększone lub zostanie wyłączony hamulec, napęd załączy się ponownie.

Przydatna też może okazać się funkcja Cruise Control (tempomat), która umożliwia kierowcy ustawienie żądanej prędkości jazdy lub stałych obrotów WOM. Ustawiona prędkość będzie następnie automatycznie utrzymywana niezależnie od zmian obciążenia. Przekładnia HiTech 5 będzie dostępna w modelach serii N: 103 (111 KM), 113 (130 KM) i 123 (143 KM).