Za Przemysł 4.0, uważa się czwartą rewolucję przemysłową, która nastąpiła po mechanizacji przy pomocy wody i pary, po wprowadzeniu masowej produkcji przy użyciu energii elektrycznej oraz po cyfrowej rewolucji przemysłowej. To co ma miejsce w przemyśle znajduje też analogię w produkcji rolniczej.

Rozważania o trendach w związku z targami Agritechnica 2011 można podsumować konkluzją: „Udoskonalenia w dziedzinach elektroniki, przetworników i oprogramowania prowadzą do imponujących innowacji w zakresie techniki rolniczej w tym coraz powszechniejszej automatyzacji procesów pracy w produkcji roślinnej, mającej na celu osiągnięcie lepszej jakości, wydajności i dokładności pracy oraz obniżenie zanieczyszczenia środowiska i redukcję kosztów".

Powyższa wypowiedź bez żadnych ograniczeń odnosi się również i do tegorocznych targów Agritechnica. Przy tym dynamika procesów przybrała jeszcze na sile: Wspomniane udoskonalenia zmierzające generalnie w kierunku automatyzacji procesów, w połączeniu z inteligentnym systemem zarządzania danymi, służącym optymalizacji kontroli maszyn, logistyki, dokumentacji, zapewnieniu jakości i identyfikowalności, nadal postępują do przodu. Niemal każda z około 400 nowości, zgłoszonych przez producentów maszyn rolniczych do tegorocznego konkursu na innowacje Agritechniki, polega między innymi na udoskonaleniu elektroniki, przetworników i oprogramowania.

Ciągniki

Rozwój silników przedstawiony przez wiodących producentów traktorów stoi nadal pod znakiem mniej lub więcej skomplikowanych rozwiązań, mających na celu spełnienie wymogów dotyczących emisji spalin, które zaczną obowiązywać od 2014 roku. Związane z tym pokaźne nakłady nie tylko znacznie obciążyły budżety rozwojowe producentów lecz spowodowały również odczuwalny dla klientów wzrost kosztów.

Po raz pierwszy pojawiła się oferta pojazdu hybrydowego dla potrzeb rolnictwa, a mianowicie hybrydowa ładowarka teleskopowa, umożliwiająca stosowanie bezemisyjnego napędu elektrycznego w zamkniętych budynkach.

W dziedzinie przekładni nadal rośnie oferta bezstopniowych skrzyni biegów dla różnych kategorii mocy, w szczególności jednak dla pojazdów o małej mocy a także dla pojazdów komunalnych oraz specjalnych. Po raz pierwszy przedstawione zostaną też przekładnie z wałem odbioru mocy z możliwością przełączania zakresów prędkości pod obciążeniem i to zarówno dla wałka tylnego jak i przedniego, przynoszące wzrost wydajności i redukcję zużycia paliwa.