Przyczepy samozbierające z zespołem rozdrabniającym nazywane są przyczepami silosowymi.

Dla dużych gospodarstw są one optymalnym rozwiązaniem pod względem wydajności i kosztów produkcji paszy. Przyjrzeliśmy się rozwiązaniom stosowanym przez pięciu obecnych na polskim rynku producentów: Lely, Pöttinger, Claas, Krone i Metaltech.

Układ jezdny delikatny dla darni

Podwozie przyczep samozbierających musi wytrzymać dość duże obciążenia wynikające nie tylko z wielkości samego ładunku, ale także z uwagi na warunki pracy, podczas których poddawane jest dużym siłom skręcającym.

Układ jezdny to najczęściej tandem. W największych maszynach występują też podwozia tridemowe.

Oba typy mogą być wyposażone w mechanizmy pozwalające na skręt kół. Warto w nie zainwestować, aby ograniczyć uszkodzenia darni w czasie manewrowania po użytkach zielonych.

W przypadku skrętnych kół mamy do wyboru dwa rozwiązania.

Układ nadążny jest stosunkowo prosty - działa w oparciu o opór podłoża.

Układ wymuszonego skrętu w porównaniu do układu nadążnego zapewnia szybszą reakcję kół na skręt dzięki czemu nie ma opóźnień działania i uszkodzenia podłoża praktycznie nie występują. System ten zapewnia także większą stabilność podczas jazdy i w przeciwieństwie do układu nadążnego działa również przy cofaniu.

Amortyzacja podwozia to właściwie standard. Najczęściej stosowane są resory paraboliczne, które czasami posiadają dodatkowe rozwiązania poprawiające stabilność. Tak jest w przypadku przyczep Quantum produkowanych przez Claasa. Poza resorami parabolicznymi są one wyposażone w wahacze wyrównujące, których zadaniem jest poprawienie rozłożenia masy na obie osie. W niektórych modelach przyczep Lely mamy dość duże możliwości konfiguracji zawieszenia. Dostępne są osie tandem i tridem, sztywne lub z osiami skrętnymi. Można także wybierać sposób amortyzacji. Na uwagę szczególnie zasługuje zawieszenie hydropneumatyczne.

Oprócz bardzo dobrej stabilności prowadzenia system ten umożliwia automatyczną regulację wysokości zawieszenia. Dzięki takiemu rozwiązaniu niezależnie od masy i rozmieszczenia ładunku przyczepa cały czas będzie utrzymywała stały poziom. Automatyczna regulacja zawieszenia przydaje się także podczas pracy na pochyłościach. Przy zastosowaniu standardowego zawieszenia przyczepa przechyla się w stronę spadku pochyłości. Zawieszenie hydropneumatyczne nie pozwala na taki stan i cały czas utrzymuje maszynę równolegle do podłoża.