PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Rejestracja przyczep SAM się nie opłaca

Rejestracja przyczep SAM się nie opłaca

Autor: Karol Hołownia

Dodano: 29-08-2014 07:02

Tagi:

Po zmianie przepisów dotyczących rejestracji pojazdów typu SAM, dopuszczenie ich do ruchu po drogach publicznych jest zdecydowanie bardziej skomplikowane i po prostu drogie. Nowe przepisy w dużym stopniu ukróciły rejestracje przyczep „samoróbek” rolniczych.



Z końcem czerwca 2013 r. zakończyła się era rejestracji pojazdów typu SAM. Nowe przepisy definitywnie ukróciły możliwość rejestracji także przyczep rolniczych własnej konstrukcji.

Przepisy zmieniające zasady rejestracji pojazdów to przede wszystkim efekt wejścia w życie zmian rozporządzenia

Rejestracji dokonuje się na podstawie dokumentów, o których mowa w ustawie Prawo o ruchu drogowym i rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów. I właśnie w tych dokumentach zaszło najwięcej zmian.

Jak w praktyce wygląda rejestracja takiej przyczepy? „Do pierwszej rejestracji przyczepy rolniczej marki SAM wyprodukowanej w Polsce wymagane są dowód własności pojazdu oraz dopuszczenie jednostkowe pojazdu", czytamy we fragmencie odpowiedzi na nasze pytania udzielonej przez Biuro Ministra Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

O ile z pierwszym dokumentem nie powinno być problemu, tak pojawiają się one przy dopuszczeniu jednostkowym pojazdu.

Aby uzyskać dopuszczenie jednostkowe pojazdu, trzeba poddać pojazd badaniu technicznemu. Jest to jednak badanie zupełnie inne jak to miało wcześniej przed zmianą przepisów, gdzie dokonywano go nawet w podstawowych jednostkach stacji diagnostycznych. Jednostkowego dopuszczenia do ruchu może dopuścić zaledwie kilka uprawnionych ośrodków na całych kraj (ich adresy podajemy na końcu).

Samo badanie jest skomplikowane, przeprowadzane pod wieloma kątami. Wygląda niemal tak jak przy nadawaniu homologacji. To wiąże się z wysokimi kosztami.

- Od 20 czerwca ubiegłego roku nie wykonaliśmy żadnego tego rodzaju badania dla przyczepy rolniczej. W takim przypadku badanie kosztuje u nas około 3000 zł netto. Cała procedura, koszt badania i dalsze opłaty sprawiają, że jest to po prostu nie opłacalne dla użytkownika - mówi Sebastian Dorociński, kierownik Laboratorium Badawczego Ciągników i Maszyn Rolniczych (LBC) w Instytucie Technologiczno-Przyrodniczego o/Kłódzienko.

Przeprowadzenie badania do dopuszczenia jednostkowego to nie wszystko i oczywiście nie jedyny koszt. Po przejściu badania technicznego, jednostka wykonująca je wystawia sprawozdanie z badania. Z takim dokumentem (jeśli oczywiście wyniki są pozytywne) kierujemy się do Transportowego Dozoru Technicznego.

W TDT czeka nas opłata 800 zł (opłata stała regulowana rozporządzeniem Ministra
Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wysokości opłat za udzielenie i uznanie dopuszczenia jednostkowego pojazdu). Jeśli dokumentacja jest poprawna, dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego wydaje decyzję o uzyskaniu dopuszczenia jednostkowego. 

Kolejny krok to standardowa procedura rejestracji w wydziale komunikacji urzędu właściwego dla miejsca zamieszkania, na przykład starostwa powiatowego. Tu trzeba liczyć się z kosztem około 300 zł.

W sumie wszystko będzie nas kosztowało niemal 5000 zł (brutto). Doliczając do tego transport przyczepy na przegląd, czas na dojazdy i załatwienie formalności... nie dziwi fakt, że praktycznie nikt nie decyduje się na tego rodzaju rejestrację.

Sebastian Dorociński z ITP ostrzega przed pułapkami czyhającymi na kupujących niezarejestrowane przyczepy, chcących uzyskać dopuszczenie jednostkowe. Dopuszczenia jednostkowego nie dostanie przyczepa jeśli nie spełni warunków technicznych określonych w Dzienniku Ustaw 2013 nr 951 (dawniej Dz.U. 2003 nr 32), które określają m.in. maksymalną szerokość konstrukcji (2,55 m). A taki problem dotyczy wielu przyczep sprowadzanych zza granicy.

Warto wiedzieć, że jeśli przyczepa lub inny pojazd nie spełnia warunków technicznych, nie jest to jeszcze równoznaczne z niemożliwością rejestracji - przynajmniej teoretycznie. W takim przypadku można wystąpić do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o tzw. odstępstwo od warunków technicznych. Jeśli takie odstępstwo uzyskamy, możemy wtedy z dokumentem udać się do jednostki uprawniającej do przeprowadzenia badania technicznego do dopuszczenia jednostkowego.

Jak wynika z analiz agencji Martin & Jacob, liczba zarejestrowanych w ostatnim czasie takich pojazdów spadła praktycznie do zera. Przed czerwcem 2013 było to nawet kilkaset przyczep SAM miesięcznie, nie wspominając o ostatnich miesiącach przed wejściem nowych przepisów, gdzie takich rejestracji dokonywano „na potęgę" (w czerwcu 2013 liczba zarejestrowanych przyczep rolniczych SAM przekroczyła 1,5 tys.).

- W ostatnich miesiącach nie odnotowuje się rejestracji tego typu przyczep. Ostatnia rejestracja SAM pochodzi z kwietnia 2014 i była to jedna sztuka na firmę. W maju, czerwcu i lipcu nie zarejestrowano żadnej samoróbki - wyjaśnia Mariusz Chrobot, prezes Martin & Jacob.

Wprowadzenie nowych przepisów dotyczących rejestracji pojazdów typu SAM jest tłumaczone jako potrzeba dostosowania krajowych przepisów do dyrektyw unijnych. To w trosce o bezpieczeństwo.

Czy faktycznie jest bezpieczniej? Prawdopodobnie tak. Pomijając różnego rodzaju przeróbki i konstrukcje garażowe, faktem jest, że wiele zakładów rzemieślniczych przy niewielkiej produkcji korzystało z furtki umożliwiającej rejestrację pojazdu jako SAM nie uzyskując kosztownej i wymagającej w badaniach homologacji.

Z drugiej strony nowe przepisy ukróciły możliwość rejestrowania tańszych maszyn, które musiały być przecież poddane badaniu technicznemu przez uprawnione przez Państwo stacje diagnostyczne z przeegzaminowanymi diagnostami. Tajemnicą poliszynela jest, jak w praktyce takie badania często wyglądały.

Podmioty uprawnione do przeprowadzania badań potwierdzających spełnienie warunków lub wymagań technicznych pojazdu:

  • Przemysłowy Instytut Motoryzacji, ul. Jagiellońska 55, 03-301 Warszawa, e-mail: nfo@pimot.org.pl, tel. 22 7777 061, 22 7777 066;
  • Instytut Transportu Samochodowego, ul. Jagiellońska 80, 03-301Warszawa, e-mail: homologacja@its.waw.pl, tel. 22 4385 251, 22 4385146;
  • Instytut Technologiczno-Przyrodniczy, Laboratorium Badawcze w Kłudzienku, 05-824 Kłudzienko, e-mail: seba@ibmer.waw.pl, tel. 22 7240704;
  • Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji Bosmal Sp. z o.o., ul. Sarni Stok 93, 43-300 Bielsko-Biała, e-mail: bosmal@bosmal.com.pl, tel. 33 8130539, 33 8130538;
  • Przemysłowy Instytut Maszyn Budowlanych, ul. Napoleona 2, 05-230 Kobyłka, e-mail: pimb@pimb.com.pl, tel. 22 7861860, 22 7861858.
Podobał się artykuł? Podziel się!

MULTIMEDIA

×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (28)

  • zmierzlak 2018-01-05 11:59:37
    PIS jeszcze niczego dobrego nie zrobił. Narazie to się cofamy w błyskawicznym tempie
  • arek 2018-01-04 21:28:48
    NIE REJESTRUJE SIĘ PRZYCZEP ROLNICZYCH, jeżeli dmc zespołu ciągnącego wraz z przyczepą nie nie przekracza 3,5T. CIĄGNIKI JAPOŃSKI i traktorki typu SAM to pojazdy wolnobieżne. Pojazdów wolnobieżnych nie ma obowiązku rejestracji, po poruszaniu się po dragach w tym przypadku wystarczy tylko OC. Jeżeli mamy przyczepę rolniczą, jest to traktowane jako ZESPÓŁ POJAZDÓW (traktor + przyczepa) i przyczepa jest ubezpieczona z OC traktora automatycznie.
    • Krzysiek 2018-05-21 00:53:34
      Witam.Chciał by zapytać Cię o pewną sprawę.Jeżeli za busem zapnę przyczepkę do przewożenia koni ,to czy to jest też traktowane jako zespół pojazdów rolniczych??.Pytam ,bo przyczepa nie jest rejestrowana od nowości ,chociaż jest to produkt z homologacją.(tabliczka znamionowa).i weaz z ładunkiem(koniem) i samochodem nie przekroczy 3,5 tony.
  • bylekasasiezgadzala 2017-10-22 20:40:14
    wszystkie "unijne przepisy" są robione tak aby utrudnić wprowadzanie towarów z poza uni lub maksymalnie ograniczyć ich wytwarzanie przez osoby prywatne lub male firmy...
    Na zablokowaniu produkcji przyczep SAM skorzystają tylko duże firmy... większość pewnie niemieckich produkujących tandetę dla marketów (kto używał ten wie jaka jest wytrzymałość)
    Wprowadzanie norm EURO ileśtam dla samochodów jedyne blokuje konkurencje z chin czy korei (to ze VAG ich nie spełnia to się zatuszuje, a Trump stwierdził ze to bez sensu przemilczy)
    Nowe motocykle wszystkie muszą mieć ABS i kontrole trakcji... terenowe tez (nieważne ze polowe drogi w terenie jedzie się w poślizgu), w efekcie podniosło cenę nowych motocykli, a zablokowało import z korei
    ciekawe kiedy od motocykli żużlowych zaczną wymagać kontroli trakcji....
  • grzegorz 2016-10-02 12:03:15
    może nowy rząd tym się zajmnie i wprowadzi normalność jak jest w innych krajach nie będą zabijać przedsiębiorczości i pomysłowości polaków dla uleprzenia i poprawy sobie życia
  • wa-wa 2016-05-14 10:21:10
    Kolego "digit", widzę że znasz sprawę dogłębnie. Wierzę ci, niedowiarkom podaj liczbę wypadków jakie rocznie powodowały przyczepy rolnicze typu SAM, i dla porównania jak mało było wypadków z udziałem przyczep wyprodukowanych dla supermarketów (z cienkich materiałow, to prawda, ale za to z dobrą homologacją). Niech sobie byle rolnik nie myśli, że będzie się dorabiał niskim kosztem.
  • digit 2016-04-19 11:47:38
    Nie chcę tu występować w roli obrońcy rządu, ale parę słów sprostowania się należy:

    - każdy wtajemniczony wie, że często ściągano przyczepy szroty z zachodu albo kradzione albo bez papierów i rejestrowano je jako SAM. Tak samo było z motocyklami i quadami. Jak ktoś sam zrobił taki pojazd to jakość tych montaży często był bardzo niskiej jakości;
    - to że takie pojazdy przechodziły badanie techniczne nic nie znaczy- obecnie badanie techniczne w Polsce to parodia- stacje kontroli pojazdów są sprywatyzowane. Na małą miejscowość często jest kilka stacji. Szefowie każą diagnostom podbijać jak leci bo nie chcą stracić klientów. Uczciwi i rzetelni diagności zostali wykruszeni, bo uważali, że przegląd trwający 10-15 minut i obowiązkowo kończący się wynikiem pozytywnym niezależnie od stanu pojazdu jest czymś chorym.
  • jantoni 2016-03-16 22:01:06
    Czy owe przyczepki stanowiły zagrożenie na drogach, ja się z tym nie spotkałem wszak musiały przejść przegląd . 5000 tysięcy rejestracja co za tęgi łeb to wymyślił mam nadzieję że przynajmniej się leczy choć z tego dzisiaj mała pociecha
  • piotr 2016-02-17 13:37:43
    no lipa tyle
  • zdzichu 2016-02-03 18:18:41
    W UK mozesz zarejestrowć pojazd swoj tylko po przeglądzie technicznym.Mozna.Bezpieczenstwo?Dlaczego zderzaka amortyzujacego nie wprowadzono do produkcji aut?
  • gucio 2016-01-29 11:47:59
    Badania techniczne , 4 ośrodki w Warszawie i okolic , Ktoś dał te zezwolenia właśnie w tym rejonie , śmierdzi mi to czymś , chciałbym aby ta nowa ekipa tą sprawą się zajęła , ale czy tak będzie ????????
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.144.82.216
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!