Stosując kosiarkę z kondycjonerem i formierzem pokosu, można zrezygnować z przejazdów przetrząsacza. Prasa rolująca jest tylko jedną z licznych maszyn (metod) zbioru zielonek. Oprócz kosiarki to niezastąpiona jednak maszyna zielonkowa. Jej budowa najczęściej opiera się na jednej, dwóch, trzech bądź czterech karuzelach. Jest to zgrabiarka.

Liczba karuzeli decyduje najczęściej o zapotrzebowaniu mocy maszyny i o jej wydajności. Najbardziej wydajne są zgrabiarki największe – czterokaruzelowe, dostępne w ofertach większości firm zajmujących się produkcją zgrabiarek. Znacznie popularniejsze od gigantycznych wirników są jednak urządzenia dwukaruzelowe. Postanowiliśmy przyjrzeć się nieco bliżej ofercie producentów w tym segmencie rynku. Wzięliśmy pod uwagę urządzenia o największej szerokości roboczej ze środkowym odkładaniem pokosu.

Liner

To nazwa wszystkich zgrabiarek karuzelowych znajdujących się w ofercie Claasa. Firma ta jako jedna z nielicznych posiada maszyny tworzące pełną linię technologiczną. Począwszy od kosiarek, przez przetrząsacze, zgrabiarki, prasy, przyczepy aż po same sieczkarnie. Wśród bogatej oferty zgrabiarek producent ma aż 7 modeli zgrabiarek dwukaruzelowych. Największą spośród nich jest Liner 2900 o szerokości roboczej 8–9 m.

Ta niemała maszyna może formować pokos o szerokości 1,4–2,4 m. Wykonują to dwie karuzele o średnicy 3,8 m każda. Jako jedyna wśród zgrabiarek dwukaruzelowych maszyna ta ma aż 14 ramion zamontowanych na jednej karuzeli. Mimo iż Liner 2900 nie jest lekki – 2250 kg– jak większość zgrabiarek nie ma dużego zapotrzebowania mocy – 55 KM. Po złożeniu karuzel i przejściu w pozycję transportową maszyna staje się trzy razy węższa – 2,97 m. Robi się jednak nieco wyższa – 4 m. Podczas transportu operator nie może zapominać, że Liner 2900 należy do grupy długich maszyn – 6,53 m.

Głównym atutem zgrabiarki Claasa jest system Contour. To angielskie słowo oznacza kontur, zarys. Co zatem Liner ma obrysowywać? Powierzchnię pola. System Contour odpowiada za odpowiednie kopiowanie terenu. Bez względu na zagłębienia na polu czy delikatne wzniesienia, Liner zachowuje dokładność pracy. Istotą tego rozwiązania są… koła. Każda z karuzel porusza się po polu na dwóch osiach, które tworzą kształt podwozia samochodu wyścigowego. Przednia oś jest resorowana. Konstrukcja głowicy rotora umożliwia odchylanie się karuzeli w różnych kierunkach. W opcji dostępne jest podwozie 6-kołowe.