Jakość pracy kosiarki dyskowej zależy od listwy tnącej oraz jej zawieszenia i amortyzacji. Dobre rozwiązania pozwalają na czyste cięcie, co nie tylko wpływa na mniejsze zużycie kosiarki, ale przede wszystkim pozwala zachować wysoką jakość paszy.

LISTWA TNĄCA

Podstawowym zespołem każdej kosiarki dyskowej jest listwa tnąca. Zbudowana jest ona z dysków z nożykami oraz obudowy napędu, w którego wnętrzu, w kąpieli olejowej, znajduje się układ przeniesienia napędu na dyski. W zdecydowanej większości przypadków jest on dość podobny. Składa się z kół zębatych, które kolejno przekazują sobie napęd. Na każdy dysk przypadają najczęściej trzy koła zębate, co przy liczbie dysków wchodzącej w skład jednej listwy tnącej w przedziale od 6 do 9 daje od 18 do 27 kół zębatych.

Mimo dużej ich liczby zaletą tego rozwiązania jest prostota konstrukcji. Niestety, tak duża liczba elementów przekazujących sobie wzajemnie napęd powoduje dość duże straty energii. Rozwiązanie, które zdaniem przedstawicieli firmy Lely w dużym stopniu eliminuje ten problem, możemy znaleźć w kosiarkach Splendimo. W maszynach tych zastosowano elastyczny wałek wzdłuż całej listwy. Na nim, w pobliżu osi obrotu dysków, osadzone są koła zębate, które przekazują napęd na dyski. Dzięki temu rozwiązaniu ograniczono do dwóch liczbę kół zębatych przekazujących napęd na każdy dysk, czyli o 1/3. Jeszcze lepszy efekt widać w ograniczeniu punktów przekazywania napędu - ich liczba zmniejszyła się trzykrotnie. To wszystko zdaniem przedstawicieli firmy Lely zaowocowało 15-20-proc. zmniejszeniem zapotrzebowania na moc ciągnika, a tym samym zauważalną oszczędnością paliwa. Niestety, nie widać tego w oficjalnie podawanych danych dotyczących zapotrzebowania na moc ciągnika, które jest porównywalne z kosiarkami innych producentów (patrz tabela). Godnym zauważenia jest sposób smarowania układu przeniesienia napędu w tego typu listwie tnącej. W przypadku maszyn wyposażonych w wałek nie stosuje się kąpieli olejowej, tylko smar, który znajduje się w puszce pod dyskiem, gdzie jest przekazywany napęd z wałka na dysk.