Aby sieczkarnia pracowała sprawnie i bezawaryjnie, trzeba ją odpowiednio przygotować do sezonu, robiąc przegląd i regulację podstawowych zespołów roboczych. Nadmiernie zużyte w poprzednim sezonie części sieczkarni, jak nożyki, bijaki, pasy, łańcuchy, łożyska, instalacja hydrauliczna – należy sprawdzić i dokonać koniecznych wymian lub napraw. Oprócz niezawodności sieczkarni bierze się pod uwagę przede wszystkim długość rozdrobnionej sieczki.

Łożyska i olej

Po zimie trzeba ocenić stan techniczny sieczkarni polowej, a w szczególności: zespołu ścinającego, walców wciągająco-zgniatających, zespołu rozdrabniającego, stalnicy, zgniataczy, kanału wyrzutowego. Przegląd można zacząć od oceny łożysk. Dotyczy to m.in. łożysk na kole toporowym, walcach zgniatających i w przekładniach. Bez problemu uda się skontrolować luzy łożysk w walcach zgniatających, znacznie trudniej jednak jest sprawdzić stan łożysk umieszczonych np. wewnątrz przekładni. Przy wymianie łożysk w bardziej odciążonych punktach sieczkarni, m.in. na kole toporowym, należy stosować nieco droższe, lecz markowe wyroby sprawdzonych producentów, które wpływają na niezawodność i długotrwałość użytkowania. W skrzyniach przekładniowych o dużej prędkości obrotowej i znacznie obciążonych powinno się wykorzystywać łożyska z serii C3, w innych miejscach łożyska np. RS – wszystko jednak zgodnie z katalogiem części zamiennych danej sieczkarni.

Obowiązkowo należy skontrolować stan i jakość oleju w skrzyni przekładniowej. Jeżeli olej jest np. zabielony, trzeba go koniecznie wymienić. Należy pamiętać, że z czasem pogarszają się jego właściwości smarne. Poziom oleju nie powinien być większy niż zalecany przez producenta. Warto to sprawdzać co pewien czas przez otwór odpowietrzający skrzyni. W przekładni występuje smarowanie rozbryzgowe. Większa ilość oleju nie poprawi warunków pracy przekładni, a tylko zwiększy koszty jej użytkowania. Właściwe smarowanie zapewnia długą żywotność układu napędowego maszyny.

Wałek i pasy

Należy pamiętać o właściwym doborze wałka przekaźnika mocy wyposażonego w sprzęgło przeciążeniowe typu cierniowego lub zapadkowego. Użytkownicy często zapominają, że wałek przekaźnika mocy trzeba również smarować, zwłaszcza jeśli jest on w miarę nowy. Powierzchnie teleskopowe wału należy smarować codziennie smarem stałym. Wszystkie jego osłony muszą być kompletne, nienaruszone. Trzeba także pamiętać o łańcuszku zapobiegającym obracaniu się osłon wraz z wałkiem. Wał przegubowy powinien pozostawać włączony tylko podczas pracy sieczkarni. W trakcie transportu i przy czynnościach obsługowych wał przegubowy musi być odłączony od WOM ciągnika.