Prace koncepcyjne nad projektem silników z układami wielopaliwowymi trwały kilkanaście lat. Ich wyniki, w połączeniu z doświadczeniem konstruktorów silników Sisu umożliwiły wprowadzenie do seryjnej produkcji silników napędzanych rolniczym metanem jak również olejem napędowym.

Pierwszy model 4-cylindrowej Valtry N zasilanej biogazem pokazano latem 2010 r., a jesienią tego samego roku pokazano model T z silnikiem sześciocylindrowym. Pierwsze silniki Sisu napędzane silnikami dwupaliwowymi zasilane były dwoma frakcjami paliwa. Pierwsza - ciekła, było to konwencjonalne paliwo do silników wysokoprężnych. Druga to paliwo gazowe - metan lub biometan. Rozwiązanie to okazało się na tyle dobre, że obecna seria limitowana jest kontynuacją protoplastów prezentowanych w 2010 r.

Sprężony gaz jest magazynowany w butlach w formie lotnej i może być ładowany w przydomowej tzw. sprężarkowni wprost z silosu fermentacyjnego biogazowni lub instalacji komunalnej. Nie wymaga skraplania, więc proces tankowania butli może być wykonany w każdym, odpowiednio przystosowanym gospodarstwie czy jednostce komunalnej.

Istotą rozwiązania jest użycie oleju napędowego, zużywanego w stosunku 1:4 do biogazu jako czynnika inicjującego zapłon. Silnik wysokoprężny, pozbawiony iskrowego układu zapłonowego byłby niezdolny do spalania czystego metanu. W proponowanym rozwiązaniu, do kolektora ssącego wtryskiwany jest metan w fazie lotnej. Miesza się z powietrzem w stosunku zapobiegającym przedwczesnemu samozapłonowi w silniku. Dopiero wtrysk oleju napędowego inicjuje proces zapłonu mieszanki paliwowo-gazowo-powietrznej. Dzięki temu rozwiązaniu, silnik może pracować z wykorzystaniem biogazu jak i na samym oleju napędowym, a tankowanie jest możliwe we własnym zakresie. Tak zasilany ciągnik może wykonywać wszystkie prace rolne, leśne, komunalne. Moc silnika nie ulega zmianie, a walory użytkowe ciągników wyposażonych w rozwiązanie nie ulegają pogorszeniu „Wykorzystanie takiego rozwiązania jest limitowane jedynie przez przepisy obowiązujące na rynku docelowym" - informuje Valtra.

Innowacyjne rozwiązanie będzie dostępne w ofercie Valtry w 2013 roku. Ma ono ograniczyć nie tylko emisję CO2 ale również poziom hałasu oraz zagospodarowanie produktów biogazowni rolniczej. Jeśli dodatkowo ciągnik zostanie zatankowany paliwem biodiesel B100, maszyna może pracować w 100 proc. na paliwie pochodzenia odnawialnego.

Więcej informacji na temat ciągników Valtra

Podobał się artykuł? Podziel się!