PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Samochód dla farmera

Nowych samochodów osobowych z roku na rok sprzedaje się coraz mniej. Zupełnie inaczej jest w grupie samochodów użytkowych: tutaj notuje się stały wzrost popytu. W porównaniu z rokiem ubiegłym ich sprzedaż wzrosła w tym roku o około 12 procent.



Choć wolniej i może z mniejszym rozgłosem niż w wypadku samochodów osobowych, rynek pojazdów dostawczych rozwija się dość dynamicznie. W ciągu dziesięciu miesięcy tego roku sprzedano w Polsce dokładnie 31 318 samochodów dostawczych, czyli o 11,9 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Ponad 80 proc. wszystkich sprzedanych u nas aut tego typu pochodzi z importu. Mijający rok zaliczany jest do rekordowych i wszystko wskazuje na to, że tendencja wzrostowa się utrzyma. Rok 2007 zapowiada się więc również ciekawie: przybędzie nowoczesnych modeli, wzrośnie konkurencja, pojawią się też zapewne nowe formy zachęty dla kupujących.

Największy wybór aut dostawczych jest w kategorii samochodów małych, takich jak VW Caddy, Citroën Berlingo, Renault Kangoo Express czy Fiat Doblò. Do tego dochodzą modele osobowe w tzw. wersji van, fabrycznie dostosowane do przewozu towarów, np. Opel Corsa Van, Peugeot 206 Van, Renault Clio Van. Pod względem popularności  na czele tej grupy plasują się dwa małe vany Fiata – Panda i Seicento, przed Volkswagenem Caddy i kolejnym modelem Fiata – Doblò. Małe samochody dostawcze stanowią niecałe 29 proc. całego rynku. W tej grupie prawie 45 proc. aut jest produkcji krajowej (spadek o ponad 6 proc. w porównaniu do roku 2005). Najpopularniejsze rodzaje nadwozia to furgon i kombi. Udział furgonów w segmencie wzrósł w tym roku aż o blisko 93 procent! Wynikło to przede wszystkim ze zmiany przepisów pozwalających odpisywać podatek VAT przy zakupie.

Kolejną grupę stanowią samochody średnie: np. Renault Trafic, VW Transporter, Kia Pregio, Peugeot Expert czy Nissan Primastar, oraz duże, takie jak: Ford Transit, Mercedes Sprinter, Citroën Jumper, Opel Motano czy Iveco Daily. W tym roku na polskim rynku 20 firm oferowało 48 modeli pojazdów z tej grupy. Wśród nich najpopularniejszymi okazały się: Ford Transit, Renault Master i VW Transporter. Dobrze sprzedaje się także Kia K2500. Interesujące jest zjawisko utrzymującej się popularności „starych” modeli, które w rankingach plasują się często wyżej niż nowości. Na przykład poprzedni model Iveco Daily pod względem popularności zajmuje 7. miejsce, a nowe Daily – dopiero 23. Może to świadczyć o przywiązaniu klientów do modelu.

W grupie samochodów średnich i ciężkich zdecydowaną przewagę mają auta z importu. Udział produkcji krajowej maleje i wynosi dziś zaledwie niecałe 10 proc. (przed rokiem było to nieco ponad 14 proc.) Wśród samochodów tej grupy dominują dwie wersje: furgony (prawie 49 proc.) i niezabudowane podwozia (ponad 42 proc.). Reszta to kombi i busy. W ciągu trzech kwartałów tego roku sprzedano 7282 podwozia, co stanowi ponad 54-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2005. Najwięcej podwozi sprzedaje Nissan, a następnie Kia i Intrall (producent modelu Lublin). Kariera podwozi, które można zabudowywać dowolnie, świadczy o coraz większym zapotrzebowaniu na pojazdy specjalistyczne.

Nowoczesne samochody dostawcze w niczym nie przypominają tych sprzed lat. Wyposażone w najnowsze rozwiązania techniczne, z porządnie wykończonymi wnętrzami, zapewniają podobny komfort jazdy, jak auta osobowe. Jednak zainteresowaniem cieszą się nie tylko samochody najnowocześniejsze, lecz także te tańsze i prostsze konstrukcyjnie, jak Lublin (do niedawna Daewoo, obecnie Intrall) czy posiadająca wschodni rodowód Gazela, produkowana przez Andorię w Andrychowie. Choć przestarzałe, ale dobrze spełniające swoją rolę, Lublin i Gazela wciąż znajdują nabywców, to nie one przyciągają uwagę klientów, lecz jak zwykle nowości. W drugiej połowie tego roku zaprezentowano kilka interesujących nowych modeli „dostawczaków”. Wśród nich na pierwszym miejscu warto wymienić nowego Forda Transita, uhonorowanego tytułem „Samochodu Dostawczego Roku 2007”. Z kolei Mercedes Sprinter pojawił się w dwóch wersjach: lekkiej i ciężkiej, do sprzedaży wprowadzono też m.in. nowe Renault Trafic, Iveco Daily, Volkswagena Crafter i Fiata Ducato. Bardzo aktywny jest Nissan: w tym roku zaprezentował aż sześć nowych modeli. W jego ofercie wyróżnia się model Navara – pikap z pięcioosobową kabiną. Za kierownicą takiego pojazdu każdy może poczuć się jak amerykański farmer.


Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR: popyt na pojazdy użytkowe jest w roku 2006 najwyższy w tym stuleciu. Można przypuszczać, że do końca roku, wliczając także samochody ciężarowe, łączna sprzedaż przekroczy 50 tys. aut. Osiągnięcie tego wyniku jest możliwe dzięki wzrostowi gospodarczemu, większemu zainteresowaniu małych i średnich przedsiębiorców nowymi pojazdami oraz ciekawą ofertą rynkową.

Źródło: "Farmer" 23/2006

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.158.24
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!